انّ الّذين اوتوا بصآئر من اللّه يرون حدود اللّه السّبب الاعظم لنظم العالم و حفظ الامم و الّذی غفل انّه من همج رعاع * انّا امرناکم بکسر حدودات النّفس و الهوی لا ما رقم من القلم الاعلی انّه لروح الحيوان لمن فی الامکان * قد ماجت بحور الحکمة و البيان بما هاجت نسمة الرّحمن اغتنموا يا اولی الالباب * انّ الّذين نکثوا عهد اللّه فی اوامره و نکصوا علی اعقابهم اولئک من اهل الضّلال لدی الغنيّ المتعال
They whom God hath endued with insight will readily recognize that the precepts laid down by God constitute the highest means for the maintenance of order in the world and the security of its peoples. He that turneth away from them is accounted among the abject and foolish. We, verily, have commanded you to refuse the dictates of your evil passions and corrupt desires, and not to transgress the bounds which the Pen of the Most High hath fixed, for these are the breath of life unto all created things. The seas of Divine wisdom and Divine utterance have risen under the breath of the breeze of the All-Merciful. Hasten to drink your fill, O men of understanding! They that have violated the Covenant of God by breaking His commandments, and have turned back on their heels, these have erred grievously in the sight of God, the All-Possessing, the Most High.
بدرستی کسانیکه چشمانی ( بصیرتی ) از جانب خداوند به آنان عطا شد، احکام خداوند را می بینند که سبب اعظم است از برای نظم عالم و حفظ امم . و کسیکه غافل شد از آن او از فرومایگان است. بدرستیکه ما امر کردیم شما را به شکستن حدودات نفس و هوی نه آنچه نوشته شد از قلم اعلی که آن روح زندگانی برای کسانی است که در عالم امکان اند. بتحقیق موج زد دریای حکمت و بیان زیرا که وزید نسیم پروردگار رحمن .غنیمت شمارید ای صاحبان عقول. بدرستی کسانیکه شکستند عهد خداوند را در اوامر او و برگشتند از این امر آنان از گمراهان اند نزد پروردگار بلند مرتبه.
منظور از همج رعاع پشه ها و مگسهایی هستند که روی فضولات مینشینند و از پست ترین موجودات هستند. حضرت علی علیه السلام به کمیل بن زیاد نخعی درباره ی مراتب نفوس میفرمایند: یا کمیل النَّاسُ ثَلَاثَةٌ: فَعَالِمٌ رَبَّانِيٌّ، وَمُتَعَلِّمٌ عَلَى سَبِيلِ نَجَاةٍ، وَهَمَجٌ رَعَاعٌ. یعنی نفوس سه دسته هستند کسانی که عالم ربانی هستند یعنی هم مقام علمی دارند و هم دانش الهی، یک دسته هم هستند که عالم نیستند ولی در پی تحصیل علم روانند، و باقی مردم که نه عالم هستند و نه متعلم، جزء حشرات بی ارزش و ذلیل و پست هستند. جمال مبارک نیز در این آیه میفرمایند که کسانی که دیده بصیرت ندارند و از آن بی بهره و نصیب هستند از دسته ی همین همج رعاع هستند.
بنابراین در آیه میفرمایند که اولاً به سبب انجام احکام الهی نظم عالم و حفظ امتها صورت خواهد پذیرفت چرا که به واسطه ی حفظ حدود وحدت عالم انسانی صورت خواهد گرفت و بساط نزاع و جدال برچیده خواهد شد. دوماً حضرت بهالله در اینجا امر میکنند به همان چیزی که حضرت اعلی نیز امر کرده بودند یعنی به کسر حدود نفس و هوی، یعنی آنچه نفس اماره به شما حکم میکند، آنها را کسر کنید و از بین ببرید. و بعد میفرمایند”لا ما رقم من القلم الاعلی” ما نگفتیم که حدود الهی را که از قلم اعلی نازل میشود را کسر کنید اما شما برعکس فهمیدید و خیال کردید که کسر حدود یعنی کسر احکامی که از قلم اعلی نازل شده است. و سپس میفرمایند: ” انّه لروح الحيوان لمن فی الامکان” یعنی روح زندگانی ابدی و موجب بقای جاودانی است برای مردمی که در عالم ممکنات (یعنی همین عالم) است.
در این آیه ی “نکثوا عهد الله فی اوامره” نکته ای هست یعنی کسانی که ناقض عهد و ناکث عهد، هستند و پیمانی را با خدا بسته بودند و بر خلاف آن عهد و پیمان عمل کردند چنین کسی ناقض عهد است.