کتاب اقدس امّ الكتاب دیانت بهائی

معرفی کتاب اقدس

بیت عبود – عودی خمار
کتاب مستطاب اقدس در سال ۱۸۷۳ میلادی (۱۲۹۰ هجری قمری) در بیت عودی خمار، اطاق سمت راست از قلم جمال مبارک – حضرت بهاءالله نازل گشته است

برای دانلود فایل pdf کتاب اقدس کلیک کنید.

برای دانلود فایل pdf کتاب مستطاب اقدس با ترجمه ی انگلیسی کلیک کنید.

برای دانلود فایل pdf تقریراتی درباره کتاب اقدس کلیک کنید.

برای دانلود فایل pdf قاموس کتاب اقدس اثر نصرت الله محمد حسینی کلیک کنید.


«مقدمه ای مختصر بر کتاب مستطاب اقدس»

کتاب مستطاب اقدس در سال ۱۸۷۳ میلادی (۱۲۹۰ هجری قمری) در بیت عودی خمار در عکا از قلم جمال ابهی نازل گشته است. حضرت بهاءالله در خصوص تاریخ تقریبی نزول این اثر جلیل در لوح اشراقات میفرمایند: “و این آیات در این مقام در کتاب اقدس در اول ورود سجن از سماء مشیت الهی نازل…” از بیان جمال ابهی در کتاب اقدس (بند نود و هشتم) مستفاد میشود که این کتاب عظیم پس از وصول عرائض برخی از دوستان در ایام اولیه ورود به بیت عودی خمار در همان اوقات نازل گشته است….
در لوح مبارک جمال ابهی به امضاء خادم که مورخ پانزدهم جمادی الاولی ۱۲۹۰ هجری قمری (یازدهم ژوئیه ۱۸۷۳ میلادی) است ذکر نزول و اتمام کتاب اقدس گشته است. بیانات مبارکه صرفا دلالت بر تاریخ تقریبی نزول کتاب دارد، شاید به استناد این بیانات مبارکه بوده که برخی از پژوهشگران بهائی آغاز نزول کتاب اقدس را حدود سالهای ۸۷-۱۲۸۶ هجری قمری (۷۰-۱۸۶۹ میلادی) دانسته اند. لیکن تصریح قلم اعلی در لوح مورخ پانزدهم جمادی الاولی سال۱۲۹۰ هجری قمری (یازدهم ژوئیه ۱۸۷۳ میلادی)
خطاب به ایادی امرالله جناب ملا علی اکبر شهمیرزادی، رافع ابهام است زیرا میفرمایند: “و در این ایام، کتاب اقدس از سماء مقدس نازل طوبی لمن ینظر فیه…”.
ذکر برخی از حوادث در کتاب اقدس نیز گویای اوقات تقریبی نزول این کتاب مقدس است. از جمله: انذارات به فرانسوا ژوزف ملک نمسه (اتریش)، قیصر آلمان که او را دعوت فرمودند که به حق توجه کند و به عرفان الهی فائز گردد، رؤسای جمهور آمریکا، ذکر خسران ناپلئون سوم و…
همانطور که کتاب بیان در اواسط ظهور حضرت اعلی نازل گشت کتاب مستطاب اقدس نیز در حدود سنه ۱۸۷۳ میلادی یعنی بیست سال بعد از اظهار امر خفی که در سیاهچال طهران واقع شد از قلم اعلی عز نزول یافت…
کتاب اقدس به شانی نازل شده که جاذب و جامع جمیع شرایع الهیه است و به انبساطی نازل شده که کل را قبل از اقبال احاطه فرموده. (سوف یظهر فی الارض سلطانه و نفوذه و اقتداره. ان ربک لهو العلیم الخبیر) کتاب مستطاب اقدس “ام الکتاب دور بهایی” من البدو الی الختم از قلم شارع مقدس این دور اعظم نازل گشته و به مُهر آن حضرت مختوم و در زمان حیات ایشان به طبع رسیده و منتشر شده است.
این سفر جلیل در میان بیش از صد مجلد از آثار مبارکه حضرت بهاءالله حائز اهمیتی بی نظیر است. نگاهی به القاب فخیمه این سفر جلیل که در آثار مبارکه ذکر شده است ما را بیش از پیش با عظمت و فخامت آن آشنا میسازد.
برخی از عناوین کتاب اقدس درآثار طلعات مقدسه بهائیه عبارتست از: “صراط اقوم”، “محیی امم”، “بحر اعظم”، “رق منشور”، “سفر قدیم”، “مرجع اعلی”، “فرات الرحمه”، “مشکوه الفلاح”، “قسطاس الهدی”، “قسطاس الحق”، “روح الکتب”، “میزان الله”، “حجه العظمی”، “برهان الرحمن”، “روح الحیوان”، “میزان العدل”، “سفینة الاحکام”، “کتاب الاحکام”، “ناموس اکبر”، “ام الالواح”، و “ام الکتاب”، “صحیفه علیا”. در عناوین مذکور جامعیت و مرجعیت کتاب اقدس از جهات متعدده تصریح گردیده است. به هیچ یک از آثار مبارکه کلمه “ام الکتاب” اطلاق نشده و این اصطلاح اختصاصا از قلم جمالقدم درباره کتاب اقدس نازل شده است. کتاب اقدس است که سر چشمه و منبع اصلی نظم بدیع الهی است.
کتاب مستطاب اقدس بنا به تصویب معهد اعلی به یکصد و نود فقره (بخش-بند) تقسیم گردیده است.
مندرجات کتاب اقدس عبارت از یک سلسله مواعظ و نصایح اخلاقی است. مطلب دیگری که در کتاب اقدس نازل شده احکام است. بعضی از احکام البته مجمل است و شرحش در الواح دیگر نازل شده است. مطلب دیگر آیاتی است خطاب به معرضین و اهل بیان، یعنی نفوسی که بعد از اظهار امر جمالقدم به عرفان حق فائز نشدند و راه اعراض و اعتراض پیمودند. سپس آیاتی که جنبه انذار دارد: از جمله خطابی است به قیصر آلمان.
یک سلسله بشارات هم در این کتاب مندرج است مثلا بشارت به ارض طاء که همان طهران است. همچنین بشاراتی راجع به سرزمین خراسان و کرمان. همچنین نام یکی دو نفر از علماء هم در کتاب اقدس ذکر شده: حاج کریم خان کرمانی، شیخ محمد حسن پیشوای شیعیان معروف به شیخ نجفی. همچنین ذکری هم از جناب ملا محمد جعفر گندم پاک کن اصفهانی فرمودند.


«محتوای اصلی کتاب مستطاب اقدس»

محتوای اصلی کتاب اقدس را میتوان به سه بخش اساسی تقسیم نمود:

الف- مقررات
ب- خطابات و نبوات
ج- اشارات به اشخاص و اماکن

بخش اعظم کتاب اقدس حاوی مقررات است. مقررات عنوانی عام است و خود شامل اصول و قواعد ذیل می شود:
۱- مقررات عبادتی (احکام) چون نماز و روزه
۲- مقررات اخلاقی (چون صدق و صفا)
۳- مقررات اجتماعی (چون لزوم وحدت لسان و خط و یا مجازات قتل عمد)
مقررات اجتماعی خود به مبادی و احکام بخش می گردد. احکام اجتماعی حاوی اوامر و نواهی است. مراد از احکام اجتماعی از لحاظ علمی قواعد حقوقی و جزایی و اداری امر بهایی است. اگر با نظری دقیق در حدود و احکام الهیه بنگریم سه جنبه را در آن مشهود می بینیم یکی مختص است به رابطه افراد با خدای متعال، دیگری مربوط است به امور جسمانی و روحانی که مستقیما نفع آن به افراد راجع و بالاخره آنچه به رابطه بین افراد و بین جامعه و افراد تعلق دارد.
مقصد غایی از احکام در هر موضوعی که باشد آن است که به جامعه انسانی آرامش خاطر بخشد و سطح رفتار و سلوک بشر را ارتقاء دهد و بر عرفان نفوس بیافزاید و هیات اجتماعیه را مجتمعا و منفردا به حیات روحانی دلالت نماید. در سراسر این سفر جلیل، موضوع اصلی همانا ارتباط روح انسان با خدای متعال و تحقق سرنوشت روحانی هر یک از افراد نوع بشر است و این همواره هدف غایی شرایع الهیه بوده است.


«الواح متمم کتاب مستطاب اقدس»

مراد از الواح متمم کتاب اقدس آثار نازله از قلم ابهی پس از نزول کتاب مذکوراست. حضرت ولی امرالله در خصوص الواح متمم کتاب اقدس چنین میفرمایند: پس از تدوین حدود و احکام مهمه دور بهایی در کتاب مستطاب اقدس، حضرت بهاءالله آثار مبارکه دیگری را تا اواخر ایام نازل فرمودند که در آن صحائف مقدسه بعضی از اوامر و اصول اساسیه شریعت الله را اعلان و برخی از حقائق نازله از قلم اعلی را تائید و تاکید و پاره ای از حدود و احکام صادره را توضیح و تفصیل و بشارات و انذارات دیگری را بیان و اوامر فرعیه مکمل احکام کتاب را وضع و تشریح فرمودند و جمیع این مطالب در الواح بیشماری که تا آخرین ایام حیات عنصری مبارکش نازل گشته مذکور و مسطور است. حضرت بهاءالله در یکی از الواح میفرمایند: “اوامر و احکام در اشراقات و تجلیات و طرازات و کلمات فردوسیه و الواح اخری هم نازل گشته”. حضرت ولی امرالله در آثار مبارکه خویش برخی از اهم الواح متمم کتاب اقدس را نام برده اند که عبارتند از: “اشراقات، بشارات، طرازات، تجلیات، کلمات فردوسیه، لوح اقدس، لوح دنیا، لوح مقصود، رساله ابن ذئب”. به تصریح حضرت ولی امرالله الواح وصایا ی حضرت عبدالبهاء نیز متمم کتاب اقدس است و به تصریح بیت العدل اعظم الهی رساله سؤال و جواب نیز از آثار متمم کتاب اقدس است. در سال ۱۹۷۸ میلادی مجموعه ای از الواح متمم کتاب اقدس وسیله معهد مقدس اعلی فراهم شده که عینا به زبان انگلیسی نیز ترجمه گردیده است.
در این مجموعه علاوه بر الواح مبارکه ای که در بالا مذکور گشت لوح کرمل، لوح حکمت، لوح کلمات حکمت (لوح اصل کل الخیر)، سورة وفاء، لوح سید مهدی دهجی، لوح برهان، کتاب عهد و لوح ارض باء نیز درج شده و به حقیقت از اهم الواح متمم کتاب اقدس محسوب گردیده است.


منتخباتی از کتاب اقدس

علیمراد داوودی – مقالات
برخی گمان می برند که کتاب اقدس تنها کتاب احکام است. این گمان ناروا است، نه جمیع احکام در کتاب اقدس است و نه جمیع آیات کتاب اقدس درباره ی احکام است. کتاب اقدس کتاب عقاید است، کتاب حقایق است، کتاب اصول است، کتاب نظم بدیع است، کتاب اخلاق است… و ضمناً کتاب احکام است.

خدا را در این کتاب باید شناخت، خلاصه ی امر او را در این اوراق باید دید، منشور نجات بشر را در این دفتر مختصر باید جست، اجمال هر تفصیلی است، دلیل هر سبیلی است، مطالب آن را نمی توان احصاء کرد. هر کلمه از آن اشاره به مطلبی است که مطالب بی شمار در دل خود نهفته دارد. هر کس با هر نظری در آن بنگرد به حقایقی پی می برد که پیش از آن بر خود وی و بر دیگران ناشناخته بود و لکن او را چنانکه خود او است با هیچ نگاهی نمی توان دید، با هیچ خردی نمی توان دریافت، باید روزگاران از پس یکدیگر بیاید و بگذرد تا اندک اندک آنچه در این کتاب مستطاب نهفته است، هویدا شود.

منبع: دکتر علی مراد داوودی، جلد سوم، صفحه 49، تهیه و تنظیم: وحید رأفتی

برای دانلود فایل منتخباتی از کتاب اقدس نوشته دکتر علی مراد داوودی کلیک کنید.


کتاب مستطاب اقدس (https://t.me/AQDAS_bOOK)