کتاب ایقان مخزن حقائق اسرار الهی

بند دویست و هشتاد و یک

Consider, that even the year in which that Quintessence of Light is to be made manifest hath been specifically recorded in the traditions, yet they still remain unmindful, nor do they for one moment cease to pursue their selfish desires.

According to the tradition, Mufaddal asked Sádiq saying: “What of the sign of His manifestation, O my master?” He made reply: “In the year sixty, His Cause shall be made manifest, and His Name shall be proclaimed.”

ملاحظه فرمائيد که در اخبار، سنه ظهور آن هويّه نور را هم ذکر فرموده‏اند مع ذلک شاعر نشده‏اند و در نَفَسی از هوای نفس منقطع نگشته‏اند. فِی حَديثِ المُفَضَّل “سَئَلَ عن الصّادق فَکيفَ يا مولايَ فی ظُهورِهِ؟ فَقال عَلَيه السّلامُ : فی سَنَةِ السّتّينِ يَظهَرُ اَمرُه و يعلُو ذکره.”

“فِی حَديثِ المُفَضَّل “سَئَلَ عن الصّادق فَکيفَ يا مولايَ فی ظُهورِهِ؟ فَقال عَلَيه السّلامُ : فی سَنَةِ السّتّينِ يَظهَرُ اَمرُه و يعلُو ذکره.”
در حدیث مفضل از حضرت صادق از چگونگی ظهور سئول شد پس آن حضرت فرمود: در سال شصت امر او ظاهر میشود و ذکر او بلند میگردد.
مفضل بن عمر از خواص شاگردان امام جعفر صادق و امام موسی کاظم بوده‌است. طبق آنچه در کتاب الارشاد فی معرفة حجج الله علی العباد شیخ مفید آمده، امام علی بن موسی الرضا در ضمن حدیثی بر او رحمت فرستاده و تبعیت او از ائمه را ستوده است. علی بن طاووس از قول محرز بن سعید نحوی نقل می‌کند که مفضل ابن عمر الجعفی نامه‌ای به جعفر صادق نوشت مبنی بر اینکه کسانی هستند که نفی ربوبیت می‌کنندجواب چیست؟ مفضّل چهار جلسه نزد جعفر صادق شتافت و سخنان او را که به وی املاء می‌فرمود، مکتوب کرد. آن حضرت در این رساله به جواب آن‌ها پرداخت که در بین اهل دین این رساله بسیار مشهور است و شهرت مفضل بیشتر به دلیل نقل این کتاب است. این حدیث را مرحوم مجلسی در مجلد سیزدهم بحار الانوار در ضمن باب سی و پنجم نقل فرموده و شیخ احمد احسائی نیز در کتاب العصمة و الرجعة روایت فرموده و در فصل الخطاب مرحوم حاجی کریم خان کرمانی هم ذکر آن تماماً شده است، در همین حدیث است که ذکر سنة الستین یعنی سال شصت موجود است، مقصود از سنة الستین در اصطلاح امر مبارک عبارت از سال ۱۲۶۰ه.ق است که در لیله پنجم جمالی الاولی این سال حضرت نقطه مبارکه اولی جل ذکره در بیت مبارک شیراز در نزد ملاحسین بشرویه ای اظهار امر فرمودند… مرحوم مجلسی در غیبت بحار الانوار بجای جمله فی سنة الستین جمله فی شُبهَة لیستبین را نقل فرموده یعنی آن حضرت در وقتی ظاهر میشود که مردم در ظهور او شک و شبهه داشته باشند و ظهور آن حضرت در آن زمان سبب بر طرف شدن شبهه و شک مردم میشود ولکن در بعضی نسخه ها به جای شُیهةٍ لِیَستَبین که در بحار الانوار نقل شده جمله فی سنة الستین روایت شده، از جمله حضرت شیخ احمد احسائی در رساله العصمة و الرجعة که در اول جوامع الکلم بطبع رسیده در صفحه ۸۳ و فی سنة الستین را واضح و لائح ذکر کرده است و مرحوم خان کرمانی هم در فصل الخطاب که کتاب کبیری است در معارف شیعه امامیه حدیث مفضل را نقل کرده و هر دو روایت را ذکر کرده هم جمله فی سنة الستین را نوشته و هم جمله فی شبهة لیستبین را ذکر کرده تا رعایت احتیاط را نموده باشد. (ص ۱۲۶سفر اول) ]قاموس ایقان صفحه ۸۸۰ [