کتاب اقدس امّ الكتاب دیانت بهائی

بند سی و یکم : مشرق الاذکار

يا ملأ الانشآء عمّروا بيوتاً باکمل ما يمکن فی الامکان باسم مالک الاديان فی البلدان و زيّنوها بما ينبغی لها لا بالصّور و الامثال * ثمّ اذکروا فيها ربّکم الرّحمن بالرّوح و الرّيحان الا بذکره تستنير الصّدور و تقرّ الابصار *

O people of the world! Build ye houses of worship throughout the lands in the name of Him Who is the Lord of all religions. Make them as perfect as is possible in the world of being, and adorn them with that which befitteth them, not with images and effigies. Then, with radiance and joy, celebrate therein the praise of your Lord, the Most Compassionate. Verily, by His remembrance the eye is cheered and the heart is filled with light.

ای مردم روی زمین، بسازید محلهایی، به بهترین وجهی که ممکن است به نام خداوندی که صاحب ادیان است در شهرها و زینت بدهید آنها را به آنچه که سزاوار آنها است. مثلاً با نگارش آیات الهی و از این چیزها و نه با تصاویر و مجسمه ها. در این محل ها، ذکر کنید خداوند بخشنده ی مهربان را به کمال خلوص و اخلاص. به ذکر الهی روشن میشود دلها و نورانی میشود چشمها.

حضرت عبدالبهاء میفرمایند: “…تاسیس مشرق الاذکار بدایت ظهور ملکوت الله است بر بسیط غبرا….” (حضرت عبدالبهاء: نجم باختر، جلد ۶، شماره ۱۷، سال ۱۹۱۶، ص ۱۳۷)
حضرت ولی امرالله میفرمایند: ” مقرر و مقدر است معبدی که بر اساس اصول الهیه ساخته شود، به مثابه سفینه ای پر شکوه، پیروزمندانه برفراز امواج عظیم مصیبات جهان شمول، مقر یابد و یگانه مامن مطمئن را برای مصیبت کشان طوفان زده ی این مدنیت گناه آلود که مستمراً در غرقاب فنا فرو میرود، مهیا سازد…” (حضرت ولی امرالله مورخ ۲۳ اکتبر ۱۹۳۹، پیامهای خطاب به آمریکا، صفحه ۳۰)
حضرت عبدالبهاء میفرمایند: “مشرق الاذکار نه تنها بر بانیان خود تاثیر میگذارد بل بر کل عالم نیز موثر است… هر کس بر خدمت این بنا قیام کند قوای عظیمه ی ملکوت ابهی نصرتش خواهند کرد و برکات روحانیه ی سماویه بر او نازل خواهد و قلبش را از تسکین و تسلی عجیب مملو خواهد ساخت و بصرش را به مشاهده خداوند جلیل و قدیم روشن خواهد کرد…”
“مشرق الاذکار یکی از اساسیترین و ضروریترین موسسات برای این عالم است و دارای متعلقات و شعبات بسیار. گرچه این بنا در اصل یک عبادتگاه است؛ ولی بعضی تاسیسات و مشروعات دیگر مثل دارالشفا، دارالعجزه، دارالامن، دارالایتام و دارالعلوم برای مطالعات عالیه، حول آن حلقه خواهد زد. هر مشرق الاذکار با این 5 موسسه مرتبط خواهد بود. آرزوی من این است که حال مشرق الاذکار آمریکا ساخته شود و به تدریج شفاخانه، مدرسه، دانشگاه، درمانگاه و آسایشگاه که همه مطابق بهترین و منظم ترین روشها عمل خواهند کرد؛ به وجود آید. این امور را به اطلاع احبای رحمانی برسانید تا مطلع شوند که اهمیت این مشرق الاذکار تا چه حد عظیم است. این معبد فقط مکانی برای عبادت نیست، بلکه در هر زمینه ای کامل و تمام است…” (حضرت عبدالبهاء، منتخبات، صص ۹۹ و ۱۰۰، چاپ ویلمت، ۱۹۸۲)