کتاب اقدس امّ الكتاب دیانت بهائی

بند شصت و یکم : احترام به منتسبین به جمال مبارک

انّ اللّه قد امرکم بالمودّة فی ذوی القربی و ما قدّر لهم حقّاً فی اموال النّاس انّه لهو الغنيّ عن العالمين *
God hath bidden you to show forth kindliness towards My kindred, but He hath granted them no right to the property of others. He, verily, is self-sufficient, above any need of His creatures.
خداوند امر میکند که ذوی القربی و منتسبین به جمال مبارک را دوست بدارید. ولی حقی در اموال مردم برای ایشان تعیین نشده است. خداوند بی نیاز از همه ی اهل جهان است.

در لوحی میفرمایند: حفظ افنان بر کل لازم بسیار در این امر زحمت کشیده اند…. حسب الامر اعانت ایشان لازم است.
و قوله الاعلی: احترام اغصان بر کل لازم لاعزاز امر و ارتفاع کلمه و این حکم از قبل و بعد در کتب الهی مذکور طوبی لمن فاز بما اُمِر من لدن امر قدیم و همچنین احترام حرم و آل الله و منتسبین .

این آیه در برابر مسئله ی خمس است که در عالم اسلام وجود دارد. خُمس، اصطلاحی فقهی به معنای پرداخت یک پنجم مازاد درآمد سالانه و برخی موارد دیگر مانند معدن و گنج با شروطی که در فقه آمده است. خُمس از فروع دین است و آیه ۴۱ سوره انفال و بیش از ۱۱۰ حدیث در کتابهای روایی از آن سخن گفته‌اند. نیمی از خمس به سادات فقیر اختصاص دارد و نیم دیگر به عنوان سهم امام در دوران غیبت امام زمان توسط مراجع تقلید در اموری که با توجه به تاریخ زندگی اهل بیت مورد مصرف خمس تشخیص می‌دهند، هزینه می‌گردد.
وَاعْلَمُواْ أَنَّمَا غَنِمْتُم مِّن شَیءٍ فَأَنَّ لِلّهِ خُمُسَهُ وَلِلرَّسُولِ وَلِذِی الْقُرْبَی وَالْیتَامَی وَالْمَسَاکِینِ وَابْنِ السَّبِیل إِنْ کُنْتُمْ آمَنْتُمْ بِاللَّهِ وَ ما أَنْزَلْنا عَلی عَبْدِنا یَوْمَ الْفُرْقانِ (ترجمه: و بدانید که هر غنیمتی به دست شما رسید یک پنجم آن برای خدا و پیامبر و برای خویشاوندان [او] و یتیمان و بینوایان و در راه ماندگان است، اگر به خدا و آنچه در روز فرقان بر رسولش نازل کرد ایمان دارید)