کتاب اقدس امّ الكتاب دیانت بهائی

بند پنجاه و دوم : حکم دیه

قد ارجعنا ثلث الدّيات کلّها الی مقرّ العدل و نوصی رجاله بالعدل الخالص ليصرفوا ما اجتمع عندهم فيما امروا به من لدن عليم حکيم * يا رجال العدل کونوا رعاة اغنام اللّه فی مملکته و احفظوهم عن الذّئاب الّذين ظهروا بالاثواب کما تحفظون ابنآئکم کذلک ينصحکم النّاصح الامين *


We have decreed that a third part of all fines shall go to the Seat of Justice, and We admonish its men to observe pure justice, that they may expend what is thus accumulated for such purposes as have been enjoined upon them by Him Who is the All-Knowing, the All-Wise. O ye Men of Justice! Be ye, in the realm of God, shepherds unto His sheep and guard them from the ravening wolves that have appeared in disguise, even as ye would guard your own sons. Thus exhorteth you the Counsellor, the Faithful.
تمام دیه هایی که از نفوس گرفته میشود یک سوم آن راجع است به بیت العدل و وصیت میکنیم رجال بیت العدل آن را به عدل خالص صرف کنند در اموری که از طرف خداوند دانا و حکیم مامور به آن هستند. ای مردان عدل (منظور بیت العدل است) حامیان و چوپانان گوسفندان خدا در ممالک باشید و حفظ کنید آنها را از گرگانی که در لباس میش هستند همانطور که فرزندان خود را حفظ میکنید. اینطور نصیحت میکند شما را نصیحت کننده ی درستکار

حضرت عبدالبهاء و حضرت ولىّ امراللّه در آثار خويش تصريح فرموده‌اند که گر‌چه عضويت بيت العدل اعظم منحصر به رجال است، ولی نساء و رجال حقّ عضويت در بيوت عدل خصوصی و محلی را دارند (اين بيوت عدل در حال حاضر به محافل روحانی ملّی و محلّی موسومند).

اول پطرس ۵: ۴ – تا در وقتی که رئیس شبانان ظاهر شود تاج ناپژمرده جلال را بیابید .
یوحنا ۱۰:16 – و مرا گوسفندان دیگر است که از این آغل نیستند، باید آنها را نیز بیاورم و آواز مرا خواهند شنید و یک گله و یک شبان خواهند شد.
تفسسیان ۴: ۱۱.۱۲ – و او(مسیح) بخشید بعضی رسولان و بعضی انبیاء و بعضی مبشرین و بعضی شبانان و معلمان را .
اعمال ۲۰: ۲۹.۳۰ –زیرا من می دانم که بعد از رحلت من گرگان درنده به میان شما در خواهند آمد که بر گله ترحم نخواهند نمود. و از میان خود شما مردمانی خواهند برخاست که سخنان کج خواهند گفت تا شاگردان را در عقب خود بکشند.
همان طور که ملاحظه کردید شبان لقبی است که عیسی مسیح به انبیاء داده و در برابرش به اصحاب خود لقب گوسفند داده است و همچنین به دشمنان دین لقب گرگ داده است و منظور از آن این نیست که انبیاء فی الواقع چوپان هستند و یارانش گوسفند بلکه اینها حالت تشبیهی دارد و اگر اهل اسلام این را قبول نکنند باید این را نیز بپذیرند که تعدادی از سوره های موجود در قران برای حیوانات و مخصوصاً حشرات نازل شده است مثل سوره ی بقره که برای گاو ها است سوره ی نمل برای مورچه ها و سوره ی نحل برای زنبور ها و سوره ی عنکبوت برای عنکبوت ها است و حضرت محمد قبل از آنکه برای انسان ها کتاب قران را آورده باشد برای حشرات و حیوانات آورده است زیرا که طولانی ترین سوره ی این کتاب گویا برای گاو های ماده نازل شده است. حال آنکه چنین نیست و این سخنان را تنها کم عقلان بر زبان می آورند زیرا که اینها تماماً تمثیل است برای بشری که از نگاه ادیان نادان است. حقیقت هم از نگاه ادیان همین است به این منظور که اگر پیامبران نیایند انسانها سرگردان و گمراه می شوند مانند گوسفندانی که اگر چوپان نداشته باشند در ارض سرگردانند.
دیگر آنکه يکي از القاب حضرت امير المؤمنين (ع) “اسدالله الغالب” است، البته تشبيه آن حضرت به شير از لحاظ شجاعت آن حضرت است، نه از لحاظ ديگر و همچنين آن حضرت فرموده است که «انا يعوب الدين». يعوب به معني زنبور عسل است و از حضرت صادق (ع) سؤال از ناقه صالح شد، آن حضرت فرمود «نحن ناقه الله» يعني مائيم ناقه خدا البته مقصود آن حضرت اين بوده است که چون ناقه صالح پيغمبر که ناقه الله بوده، دچار ظلم و آزار قوم لدود واقع شده آن حضرت و ساير ائمه اطهار هم چون گرفتار ظالم ستمکاران بوده اند خودشان را از لحاظ مظلوميت به ناقه صالح تشبيه فرموده اند.