اذا اختلفتم فی امر فارجعوه الی اللّه مادامت الشّمس مشرقة من افق هذه السّمآء و اذا غربت ارجعوا الی ما نزّل من عنده انّه ليکفی العالمين * قل يا قوم لا يأخذکم الاضطراب اذا غاب ملکوت ظهوری و سکنت امواج بحر بيانی انّ فی ظهوری لحکمة و فی غيبتی حکمة اخری ما اطّلع بها الّا اللّه الفرد الخبير * و نراکم من افقی الابهی و ننصر من قام علی نصرة امری بجنود من الملأ الاعلی و قبيل من الملئکة المقرّبين *
Should differences arise amongst you over any matter, refer it to God while the Sun still shineth above the horizon of this Heaven and, when it hath set, refer ye to whatsoever hath been sent down by Him. This, verily, is sufficient unto the peoples of the world. Say: Let not your hearts be perturbed, O people, when the glory of My Presence is withdrawn, and the ocean of My utterance is stilled. In My presence amongst you there is a wisdom, and in My absence there is yet another, inscrutable to all but God, the Incomparable, the All-Knowing. Verily, We behold you from Our realm of glory, and shall aid whosoever will arise for the triumph of Our Cause with the hosts of the Concourse on high and a company of Our favoured angels.
اگر درباره ی مسئله ای اختلاف نظر پیدا کردید رجوع کنید به مظهر ظهور. مادامی که خورشید وجود او مشرق است از افق این آسمان. و وقتی که غروب کرد، رجوع کنید به آیات و الواحی که نازل شده که کافی است برای اهل عالم. ای مردم، وقتی که غایب شد ملکوت ظهور من و آرامش پیدا کرد موجهای دریای بیان من، مضطرب نشوید. در ظهور من حکمت ها و اسرار و رموز غیبی ای بود که در غایب شدن من از این جهان به جهان دیگر نیز حکمتهای دیگری است. ما شما را از آسمان بلند روشن خود میبینیم و یاری میکنیم کسانی را که قیام میکنند بر نصرت امر به لشکرهایی از ملاءاعلی و دسته هائی از ملائکه ی مقربین.
قوله الاعز: ” کل به این کلمه ی مبارکه که بمثابه افتاب از افق سماء لوح الهی مشرق است ناظر باشید آن ارجعوا الی اثار یا الاولی الابصار”
قوله الاکرم: ” یا حزب الله به آثار رجوع نمائید و آذان را از اقوال کذبه ی نالایقه مقدس دارید تا در نیر اوهام بمثل قبل مبتلی نشوید این است آفتاب نصیحت که از افق سماء قلم اعلی اشراق نموده طوبی للناظرین و طوبی للسامعین”
” هر قدر ياران بيشتر توجّه مبادی اساسيّه اين امر نمايند و معانی و حکمتهای بالغه را از آن کلمات عاليات استنباط کنند و همّت در اجرای آن نصايح مشفقانه فرمايند ، عنايت و حمايت الهی بيشتر شامل گردد و اشراق تأييد قوی تر شود ، خطّه تبليغ بهتر معلوم گردد و شاهراه خدمت بامراللّه و ترويج دين اللّه واضح تر و مکشوف تر شود ” ( ص ٨٠ ج ١ توقيعات مبارکه سالهای ٢٦ – ١٩٢٢ )
” در اين ظهور بديع الواح و آثار الهيّه راجع بامور اصليّه و فرعيّه ، جزئيّه و کليّه ، علميّه و فنيّه ، ماديّه و ادبيّه ، سياسيّه و اقتصاديّه چنان عالم را احاطه نموده که شبه آن از اوّل ابداع در هيچ مظهری از مظاهر قبل و هيچ عصری از اعصار غابره ديده و شنيده نشده شخص بهائی اگر توجّه تامّ باين آثار مقدّسه نمايد و خوض و تعمّق در بحر اين تعاليم سماويّه کند و معانی دقيقه و حکمتهای بالغه مودعه در هر يک را بدقّت و ملاحظه از آن استنباط نمايد ، از هر محنت و مشقّتی و تعب و زحمتی و خطر و وبالی و حُزن و کدری در حيات مادّی و ادبی و روحانی خويش محفوظ و مصون ماند ” . ( ص ٦٥ ج ١ توقيعات مبارکه و ص ٣٠ ج ٣مائده آسمانی ط ١٢٩ بديع )