کتاب ایقان مخزن حقائق اسرار الهی

بند پنجاه و چهارم

Know verily that the purpose underlying all these symbolic terms and abstruse allusions, which emanate from the Revealers of God’s holy Cause, hath been to test and prove the peoples of the world; that thereby the earth of the pure and illuminated hearts may be known from the perishable and barren soil. From time immemorial such hath been the way of God amidst His creatures, and to this testify the records of the sacred books.

و از جميع اين کلمات مرموزه و اشارات ملغزه که از مصادر امريّه ظاهر می شود مقصود امتحان عباد است چنانچه مذکور شد تا معلوم شود اراضی قلوب جيّده منيره از اراضی جرزه فانيه. و هميشه اين از سنّت الهی در ميان عباد بوده چنانچه در کتب مسطور است.

اشارات ملغزه: اشارات پیچیده و مبهم، مطالب رمزی و در قالب تمثیل/ جیده: پاک و نیکو /
جرزه: هلاک

” مقصود امتحان عباد است”
حضرت عبدالبهاء میفرمایند: ” الطاف جمال غيب مِن دون شبهه و ريب شامل دوستانست ولی آزمايش و امتحان نيز شديد است قسم بالطاف رحمن رحيم که استخوان عبدالبهاء از خوف امتحانات جمال ابهی ميگدازد و روح و قلب و جانش مضطرب ولی اميد از عنايت آن محبوب مجيد است که اين عبد و دوستان را نا اميد نفرمايد و نجات بخشد “ ( ص ١٣٧ ج ٥ مائده آسمانی )

در قران، سوره ی بقره آیه ی ۱۵۵نیز میفرمایند: وَلَنَبْلُوَنَّکُمْ بِشَیْءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِنَ الأمْوَالِ وَالأنْفُسِ وَالثَّمَرَاتِ وَبَشِّرِ الصَّابِرِینَ. یعنی: و قطعا شما را به چيزى از [قبيل] ترس و گرسنگى و كاهشى در اموال و جانها و محصولات مى ‏آزماييم و مژده ده شكيبايان را.

و در سوره ی انبیاء آیه ی ۳۵ میفرمایند: كُلُّ نَفْسٍ ذَائِقَةُ الْمَوْتِ وَنَبْلُوكُمْ بِالشَّرِّ وَالْخَيْرِ فِتْنَةً وَإِلَيْنَا تُرْجَعُونَ یعنی هر نفسى چشنده مرگ است و شما را از راه آزمايش به بد و نيك خواهيم آزمود و به سوى ما بازگردانيده مى ‏شويد.

و در جاى دیگر از قول سلیمان مى خوانیم: «هذا مِنْ فَضْلِ رَبِّی لِیَبْلُوَنی اَ اَشْکُرُ اَمْ اَکْفُرُ» این از فضل پروردگار من است او مى خواهد مرا آزمایش کند که من در برابر این نعمت شکرگزارى، یا کفران مى کنم.