کتاب اقدس امّ الكتاب دیانت بهائی

بند یکصد و بیست و ششم : سوال کردن از من یظهر الله

حرّم عليکم السّؤال فی البيان عفا اللّه عن ذلک لتسئلوا ما تحتاج به انفسکم لا ما تکلّم به رجال قبلکم اتّقوا اللّه و کونوا من المتّقين * اسئلوا ما ينفعکم فی امراللّه و سلطانه قد فتح باب الفضل علی من فی السّموات و الارضين *


In the Bayán it had been forbidden you to ask Us questions. The Lord hath now relieved you of this prohibition, that ye may be free to ask what you need to ask, but not such idle questions as those on which the men of former times were wont to dwell. Fear God, and be ye of the righteous! Ask ye that which shall be of profit to you in the Cause of God and His dominion, for the portals of His tender compassion have been opened before all who dwell in heaven and on earth.
حرام شده بود بر شما در بیان سوال کردن – از من یظهر الله- خداوند –این حکم را بر شما- عفو کرد. سوال کنید آنچه که جانهایتان به ان احتیاج دارد. ( سوالی بکنید که فایده ای از آن برید) سخن نگوئید آنچنان که مردمان قبل (اقوام و ملل پیشین) سخن میگفتند (منظور همان توقعاتی هست که ملل قبل از رسولشان داشتند و از ایشان طلب معجزات و خوارق عادات و امور غریبه مطالبه میکردند) بترسید از خدا و از پرهیزکاران باشید. سوال کنید آنچه را که برای شما نفعی دارد درباره ی امری الهی و سلطنت و قدرت الهی. گشوده شده است در بخشش بر اهل آسمانها و زمین.

در کتاب بیان باب ثالث والعضر من الواحد الثالث حضرت باب میفرمایند:
ملخص این باب آنکه سوال عمن یظهره الله جایز نیست الا از آنچه لایق به او است. زیرا که مقام او مقام صرف ظهور است حتی نفس ظهور در نفس ظهور در ظل او ظاهر و اگر در امکان فضلی هست از شج جود او است و اگر شیء هست بشیئیت او است و اگر کسی میخواهد علم او را ببیند نظر کند به علمای بیان که بعلم بکتاب او از ظهور قبل او عالمند و اگر میخواهد قدرت او را مشاهده کند نظر کند باولی القدره در بیان که از ظهور قدرت قبل او مقتدر شده و همچنین اولی الغره از ظهور عزت او است. و همچنین اولوالعظمه از ظهور عظمت او است و همچنین اولوالقوه از ظهور قوت او است و بیان از اول تا اخر مکمن جمیع صفات او است و خزانه نار و نور او و ارواح آن در روی ارض اولاء مدله بر کلمات او هستند از ظهور قبل او که کل از برای ظهور بعد او خلق شده….. و هیچ حجتی از برای او از نفس خود او اعظم تر نبوده و نیست در نزد کل زیرا که کل آیات و کلمات از بحر جود او مشرق میگردد و از طمطام یم فضل او مستیضی میشود و از قمقام عز او مستفیز میگردد و اگر کسی خواهد سوال کند جائز نیست الا در کتاب تا آنکه خط جواب را کما هی درک کند…. الخ