کتاب اقدس امّ الكتاب دیانت بهائی

بند یکصد و هشتاد و یکم : نظم بدیع

قد اضطرب النّظم من هذا النّظم الاعظم و اختلف التّرتيب بهذا البديع الّذی ما شهدت عين الابداع شبهه
The world’s equilibrium hath been upset through the vibrating influence of this most great, this new World Order. Mankind’s ordered life hath been revolutionized through the agency of this unique, this wondrous System — the like of which mortal eyes have never witnessed.
همانا مضطرب شده است تمام نظمها به این نظم اعظم و اختلال افتاده است در ترتیب هایی که هست به این ترتیب بدیعی که چشم روزگار مانند آن را ندیده است.

“هذا النّظم الاعظم”
در کتاب مبارک بيان فارسی حضرت اعلی می‌‌فرمايند: “طوبی لمن ينظر الی نظم بهآءاللّه و يشکر ربّه فانّه يظهر و لا مردّ له من عنداللّه فی البيان”. حضرت ولىّ امراللّه اين “نظم” را همان نظم بديعی می‌دانند که جمال مبارک در کتاب مستطاب اقدس اصول و احکامی را که کافل اجرای اين نظم عظيم است نازل و در توصيفش می‌‌فرمايند: “قد اضطرب النّظم من هذا النّظم الاعظم.”
خصوصيات نظم بديع جهانی در آثار جمال مبارک و حضرت عبدالبهاء و تواقيع حضرت ولىّ امراللّه و دست خطهای بيت العدل اعظم مشروحاً بيان گرديده است. مؤسّسات نظم اداری بهائی که در حال حاضر داير است و به منزله اساس بنيان نظم بديع حضرت بهاءاللّه محسوب در آينده ايّام به مرحله بلوغ خواهد رسيد و به اتّحاديّه جهانی بهائی مبدّل خواهد شد. در اين مورد حضرت ولىّ امراللّه فرموده‌اند که اين نظم اداری همينکه اجزاء مرکّبه و تأسيسات اصليّه‌اش با کمال اتقان و جدّيت شروع به فعّاليت نمود دعوی خود را مبرهن داشته ثابت خواهد کرد که نه تنها قابليت آن را دارا است که به منزله هسته نظم بديع الهی محسوب گردد بلکه نمونه کامل آن است و بايد در ميقات خود عالم انسانی را فرا گيرد. برای اطّلاع بيشتر در باره سير تکاملی نظم اداری به تواقيع حضرت ولىّ امراللّه که در نظم بديع جهانی حضرت بهاءاللّه منتشر شده رجوع شود.