معرفی دیانت بهائی

بهار و خزان ادیان

در دیانت بهائی دوره ي هر دینی به گذر یک سال و تغییر فصل ها تشبیه شده است زیرا تغییر و تبدیل از لوازم ذاتیه ي امکان است، ممکن نیست تغییر پیدا نشود، لابد بعد از هرمعموري [آبادانی]، مطموري [ویرانی] است و بعداز هرآفتابی ، شب یلدائی .

وقتی دینی تازه ظاهر می شود و قبل از این که گسترش زیادي پیدا کند، فصل بهار آن دین است، فصل تازگی و طراوت و سرسبزي و خرمی است ، اما فصل توفان هاي وحشت آفرین و رعد و برق سختی ها هم هست . همان طور که در ابتدايظهور ادیانی نظیر مسیحیت و اسلام هم شاهد آن بوده ایم که چگونه مؤمنان جلوي شیرهاي گرسنه انداخته می شدند یا مورد هجوم و استهزاء دشمنان قرار می گرفتند . بهار دین مرحله اي است که هنوز عظمت آن به طور کامل آشکار نگردیده است.
بعد تابستان از راه می رسد. خورشید به اوج درخشش خودش می رسد. درختها میوه می دهند و نتیجه ي باد وباران بهاري ظاهر می شود. این مرحله اي است که دین، فرهنگ و تمدن خود راپایه ریزي می کند و عظمت آن چشم همگان را خیره میسازد. دانشمندان و متفکران زیادي ظاهر می شوند، علم و درس و اختراع و اکتشاف رونق می گیرد و اهل دین به سعادت و رفاه میرسند. این فصل تابستان دین است، فصلی که به بار می نشیند و ثمرات و اثرات آن ظاهر می گردد.
بعد کم کم سرماي پائیزي به همه جا نفوذ می کند . خورشید دین را غبار اوهام و خرافات خود ساخته ي مردم می گیرد، کم کم اصل دین فراموش می گردد و به ظواهر آن پرداخته می شود. کم کم پیروان آن دین تعالیم دیانت خود را طور دیگري معنی می کنند ودیانت نه درلغت که در معنی تحریف می گردد . کم کم میدانی براي هوي و هوس مردمان باز می شود. شعله ي محبت و دوستی رو به سردي می گذارد و زمستان از راه می رسد.
در زمستان سرما و انجماد همه جا را فرا می گیرد. از حقیقت دین چیزي نمی ماند. دین بهانه اي می شود براي دنیا پرستی . دین وسیله اي می شود در دست نفس پرستان که آن را مطابق نفس و هواي خود معنی نمایند و مورد سوء استفاده قرار بدهند. دیانتی که افکار را آزاد می کرد و به پیش می راند ، خود قید و بندي می شود و افکار را ازحرکت باز می دارد . جلوي هر فکر و اندیشه ي جدیدي به اتهام کفر و الحاد گرفته می شود. همه دشمن شمرده می شوند. درستکاري و نیکوکاري جاي خود رابه ریا و تظاهر می دهد و حتی کار به جائی می رسدکه بسیاري افراد که از این وضع
به تنگ می آیند، از هر نوع دین و ایمانی بیزار میشوند. اما این زمستان هم سرانجام به پایان می رسد. این زمستان هم مقدمه بهار دیگري است، ظهور یک دین دیگر، یک بهار روحانی دیگر .


کانال تلگرام آموزه های دیانت بهائی
@ayine_bahai01