بیت العدل اعظم الهی در دیانت بهائی

ترجمه نامه محفل روحانی ملّی استرالیا

مورخ ۲۱ نوامبر ۲۰۱۹
مطابق ۱۸ شهر القدرت ۱۷۶ بدیع
محافل روحانی محلّی و نقاط امرّیه در استرالیا ملاحظه فرمایند

یاران محبوب بهائی
محفل روحانی ملّی بدین وسیله از شما مدد می طلبد که تعلیم مهم عدم مداخله در امور سیاسی را مد توجّه یاران قرار دهید. همانگونه که آگاه هستید حضرت ولی امرلله یاران را “به این اصل حیاتی” متذکر می فرمایند”و آن چنین است که پیروان حضرت بهاءالله چه از حیث فردی و چه جمعی، به عنوان محافل محلّی یا ملّی، باید از شرکت در امور سیاسی اجتناب کنند و از هر نوع عملی که مستقیم یا غیر مستقیم به منزله دخالت در امور سیاسی هر مملکتی باشد بپرهیزند”
و خطاب به احبای غرب و شرق فرموده اند:
“اهل بهاء باید در گفتار و کردار از اغراض سیاسی ملّت یا سیاست حکومت خویش و از نقشه ها و برنامه های احزاب و دسته های سیاسی دوری جویند و در این قبیل مباحثات و مجادلات طرحی را ملامت نکنند و به جهتی نپیوندند و هیچ طرفی را ترویج نکنند و خود را به هیچ نظامی که مخالف مصالح وحدت جهانی که مبداء و مقصد آئین بهایی می باشد منسوب نسازند. زنهار زنهار که آلت دست سیاسیون مکّار گردند و یا در دام مکر و خدعۀ بعضی از هموطنان خویش افتند”
(ترجمه توقیع مبارکه حضرت ولی امرالله، نظم جهانی بهائی).
اعتراضات و تظاهرات سیاسی
در روزهای اخیر محفل روحانی ملّی سئوالات متعددی در زمینۀ مناسبات شرکت بهائیان در تظاهرات دریافت نموده است. با توجه به تعلیم مبارکه که ذکر آن رفت، شرکت بهائیان در تظاهرات یا اعتراضات با نظر یا عمل دولتی مشخص و یا سیاستمداران شایسته نمی باشد. اگر چه افراد بهائی در فعالیت های سازنده ای مانند راهپیمائی های صلح آمیز که حامی اهداف سازنده و موافق و مطابق تعالیم الهی بوده می توانند نقشی داشته باشند، لاکن اهل بهاء باید از اموری که وجه سیاسی داشته، همانند آنچه هم اکنون در شهرهای مختلفه استرالیا بر علیه نظام جمهوری ایران برپا شده، اجتناب ورزند. بیت العدل اعظم الهی چنین می فرمایند:
“اعمال و سیاست های بسیاری از دول حاکمه جهان بانحای مختلف با اصول امریه دیانت بهائی و مفاهیم اولیه عدالت مخالفت و مغایرت دارند. فراتر از این، اختلافاتی دیرینه مابین ملل مختلفه جهان در امور حاکمیت ارضی وجود دارد. لاکن جامعه بهائی معاندت با این دول را تقویت نمی کند و یا وارد این منازعات نمی شود. این عمل بیهوده بهائیان را درگیر مجادلات لاتعد و لاتحصی با دیگر گروه ها می نماید. روش اهل بهاء آنست که از آنچه سبب فتنه و فساد باشد دوری ورزند و مطیع حکومتی که در خطه اش ساکن هستند بوده و یقین بدانند که این امر همگام با انتشار دیگر تعالیم بهائی در مرور ایام موثرترین طریق ارتقاء مبادی عدالت در جهان و فارغ از تشدید اختلافات موجود خواهد بود.”
(مضمون فارسی دستخط مورخه ۲۷ فوریه ۱۹۸۶ بیت العدل اعظم به یکی از محافل روحانی)
ارتباطات در رسانه های اجتماعی
ظهور اینترنت و رسانه های اجتماعی نه تنها عامل فرصتی بدیع برای ارتباطات است بلکه چالشی نوین نیز به همراه دارد. مکالماتی که قبلاً در حدّ فردی اتفاق می افتاد حال ابعاد وسیع تری یافته و در دسترس بسیاری از جمله مغرضین به امر بهائی قرار می گیرد. بیت العدل اعظم برخی از چالش های حوزه سلوک اهل بهاء در اینترنت، از جمله در رابطه با مسائل سیاسی را چنین بیان فرموده اند:
“به عنوان مثال آنچه در خور بندگان جمال ابهی در مهد امرالله و دیگر نقاط جهان است آنکه شخصاً در مکالمات و گفتار خود در اینترنت مظهر اعتدال و ادب و فروتنی باشند. در جمیع احوال آگاه باشند که در استفاده از اینترنت خردمندی و رعایت حکمت و تمسّک به انضباط شخصی حائز اهمیت است، تا مبادا نحوۀ نامناسب، نادرست و یا ناپسند عرضه مطالب که احیاناً زاییده اثرات سوء واکنش های عجولانۀ ناشی از برخی از روال های معمول است لطمه ای به منزلت و اعتبار تعالیم مبارکه وارد سازد. از دیگر ضرورّیات همانا احتراز از اموری است که رنگ و ماهیت سیاست حزبی دارد، جانب داری از یک گروه خاص می نماید، مجادله برانگیز می باشد و یا به دلایل دیگر مغایر با حکمت و رویکرد بهائی است.

همچنین سزاوار است که از بازپخش اعتیادوار و بی فکرانه مندرجات اینترنتی، عادتی که متاسفانه در بین مردم دنیا معمول شده، اجتناب ورزند و حکمت اظهار نظر درباره هر مطلب و یا همکاری و عضویت در هر رسانه ای را هوشیارانه بسنجند”
(دارالانشاء، بیت العدل اعظم، پیام 18 فوریه 2018 خطاب به یک فرد بهائی)
در تطابق با راهکار فوق، احبای الهی باید از “الحاق” (linking)، اشاعه، توضیع و یا اظهار نظر در رسانه های اجتماعی که جنبه سیاسی به خود می گیرد خود داری ورزند، از جمله از آنچه که با تحولات اخیره در ایران مرتبط می باشد. اخلاق و افعالی که ظهیر و معین معیارهای برجسته راهنمائی های مذکوره نمی باشد، نه تنها از وظیفه فردی ما به عنوان یک فرد بهائی می کاهد بلکه می تواند پیامدهای خطیری برای دیگران از جمله پیروان جمال ابهی در مهد امرالله داشته باشد. محفل مقدس ملّی یقین دارند که هیچ فرد بهائی استرالیایی بر ثقل سنگینی که بر دوش آن عاشقان جانان و عزیزان راستان است نخواهد افزود.
لطفاً این هدایت و راهنمائی را با احبای جامعه خود در میان بگذارید. مطالعه این مطالب با احباء در محیطی مناسب مطمئناً مفید خواهد بود.

با تحیّات ابدع ابهی محفل روحانی ملّی بهائیان استرالیا آنتون جونز (منشی محفل ملّی)

ترجمه نامه محفل روحانی ملّی استرالیا
۲۱ نوامبر ۲۰۱۹
در رابطه با عدم شرکت بهائیان در اعتراضات و تظاهرات سیاسی و چگونگی ارتباطات در رسانه های اجتماعی