خانواده و تربیت فرزندان در دیانت بهائی

تعلیم و تربیت

تعلیم و تربیت، از حقوق مسلم کودکان است . عدم تربیت، طفل را با انواع مشکلات ناشی از جهل و نادانی مواجه می کند و ظلمی آشکار نسبت به اوست.

” در کتاب الهی در این دور بدیع ، تعلیم و تربیت امر اجباری است نه اختیاری، یعنی بر پدر و مادر فرض عین است که دختر و پسر را به نهایت همت تعلیم و تربیت نمایند …”
هر انسانی مانند معدنی است که دارای سنگ های گرانبها است . جواهری که در این معدن پنهان شده با نیروی تربیت ، قابل استخراج است . ” انسان را بمثابۀ معدن که داراى احجار کريمه است مشاهده نما به تربيت جواهر آن به عرصۀ شهود آيد و عالم انسانى از آن منتفع گردد. “
در تعالیم بهائی، تربیت مقدّم بر تعلیم است. به این معنا که اطفال را باید نخست به اخلاق نیکو تربیت کرد، سپس به اکتساب علوم و فنون و صنایع مشغول داشت.
“تربیت و آداب اعظم از تحصیل علوم است، طفل طیب طاهر و خوش طینت و خوش اخلاق و لو جاهل باشد بهتر از طفل بی ادب و بد اخلاق، ولو در در جمیع فنون ماهر گردد.”
اگر به هر دلیلی والدین استطاعت تعلیم همه فرزندان خود را نداشته باشند، در این صورت باید نخست به تربیت دخترانشان اهتمام ورزند زیرا تربیت دختران مقدم بر تربیت پسران است. چون دختران روزی مادر گردند و مادران اولین معلمان عالم انسانی هستند بنابراین باید در نهایت دانایی و فرزانگی باشند.
” … مادر اول مربی است و موسس اخلاق و آداب فرزند. پس ای مادران مهربان این رابدانید که در نزد یزدان اعظم پرستش و عبادت ، تربیت کودکان است به کمال انسانیت و ثوابی اعظم از این تصور نتوان نمود … “
تعلیم اطفال و پرورش کودکان اس اساس فضائل عالم انسانیست و سبب تدرج به اوج عزت جاودانی.


کانال تلگرام آموزه های دیانت بهائی

@ayine_bahai01