بیت العدل اعظم الهی در دیانت بهائی

حتی چراغی نبود

حتی چراغی نبود (Not Even A Lamp)
فیلمی از مراحل ساخت مقر بیت العدل اعظم

بی شک تمامی زائرانی که به زیارت اراضی مقدسه امری در حیفا و عکا مشرف شده اند از شکوه و زیبایی و هیمنه ساختمان ها و محیط و فضای آن سامان حظ روحانی بسیار برده اند. عظمت ساختمان های کوه کرمل، طرح و معماری و نقشه های به کار برده شده، زیبایی های خیره کننده و شکوه و جلال ابنیه حول مقام اعلی به راستی که در دل و روح و جان هر زائری حسی عجیب و غیر قابل توصیف ایجاد می کند.
هنگام بالا رفتن از پله های کوه کرمل و نظاره کردن آن ستون ها و چراغ ها و طبیعت زیبا بی شک هر زائری به یاد می آورد که طلعات مقدسه بهائی چه رنج و الم و صدماتی که متحمل نشدند و یادآوری شب های قلعه ماکو و قلعه چهریق که «حتی نوری نبود» و حضرت اعلی چه ساعاتی را که در تاریکی گذراندند و اینک به یاد آن شب های تاریک تمامی کوه کرمل روشن و پر نور است و زائران با عبور از هر درگاهی از ساختمان ها به بالا به مرکز فرماندهی دیانتشان نگاه می کنند و شکر الهی را به جا می آورند.

در ویدیوی (۱) همراه که بسیار تاریخی و با ارزش می باشد در باره مراحل ساخت مقر بیت العدل اعظم الهی(دارالتشریع) که به واقع قلب همه ارتباطات با جهان بهائی در کوه کرمل است توضیحاتی بسیار جامع داده می شود و از مرحله به مرحله ساخت مقر بیت العدل اعظم فیلم و تصاویری ارائه می شود که بسیار ارزشمند است.
در این ویدیو تعدادی از ایادیان امرالله و اعضای محافل کشورهای مختلف حضور دارند و هم چنین مهندس حسین امانت که به عنوان طراح و معمار ساختمان مقر بیت العدل فعالیت داشتند نیز در فیلم دیده می شوند.
این ویدیو به زبان انگلیسی (۲) بوده که توسط کانال بهائی پرسپکتیو و با همکاری تعدادی از عزیزان به فارسی دوبله شده است. حتما تماشا فرمایید.

اوایل سال ۱۹۷۳ شروع ساخت بنا
ژوئن سال ۱۹۷۵ آغاز حفاری کوه کرمل
فوریه ۱۹۷۷ تزریق بتن در بستر سنگی
سال ۱۹۷۸ مراسم کانونشن بین المللی در حیفا
سال ۱۹۸۳ اتمام بنا

ویدیو شماره (1) به زبان فارسی
ویدیو شماره (2) به زبان انگلیسی
ویدیویی (با دوبله فارسی) درباره مراحل ساخت تراس ها در کوه کرمل

کانال Baha’i Perspective


کانال تلگرام طلوع کرمل (https://t.me/Tolo_E_Carmel)