حضرت باب شارع دیانت بابی

حضرت باب که بود

حضرت باب در سال 1260 هجري قمري ادعا فرمود که همان مهدي موعود دنیاي اسلام و داراي کتاب و شریعت جدید می باشد، از خاندان عصمت و نبوت و نام مبارکشان سید علی محمد بود. حضرتش در شیراز و درخاندانی از تجار آن منطقه به دنیا آمدند .

سالها قبل از آن که ایشان دعوت خود را آشکار سازند، دو تن از علماي بزرگ شیعه بنام شیخ احمد احسائی که مکتب شیخی را در اسلام بنا نهاد و شاگرد و جانشین وي ، سید کاظم رشتی ، مردم را به نزدیک بودن ظهور امام قائم بشارت می دادند . حتی سید کاظم رشتی با این که مرگ خود را نزدیک می دید ، جانشینی براي خود انتخاب نکرد و از شاگردان خود خواست که بعد ازمرگ وي در کربلا نمانند، پراکنده شوند و به جستجوي قائم بپردازند. یکی از برجسته ترین شاگردان سید کاظم ، ملاحسین بشرویه اي بود که بعد از چهل روز اعتکاف عراق را ترك نمود و در جستجوي قائم به ایران وارد شد و قبل از غروب روز پنجم جمادي الاول سال 1260 ه.ق. به خارج از دروازه هاي شهر شیراز رسید. وي در آنجا جوانی را ملاقات کرد که وي را به خانه ي خود دعوت نمود. آن جوان ، حضرت باب بود که همان شب رسالت خود را با ملاحسین درمیان گذاشت. پس از ملاحسین 17نفر دیگر که همه از مریدان شیخ احمد و سید کاظم رشتی به شمار می رفتند به حضرت باب ایمان آوردند و به تبلیغ امر آن حضرت پرداختند.
پس از مدت کوتاهی شهرت دعوت حضرت باب همه ي ایران را فراگرفت و مردم از هر دسته و گروه ، از علماي طراز اولی مانند وحید دارابی و حجت زنجانی گرفته تا افراد عادي به دیانت حضرت باب پیوستند. رواج سریع و گسترده ي دیانت بابی مقامات حکومتی و علماي دینی را به وحشت انداخت و با خشونت بارترین روش ها به مقابله و قتل و غارت بابیان پرداختند . چندي نگذشت که حضرت باب نیز دستگیر شدند و پس از آنکه مدتی در شیراز و اصفهان تحت نظر بودند ، در دوردست ترین نقاط آذربایجان ، در قلعه ي ماکو و سپس درقلعه ي چهریق زندانی شدند. اما شهرت و محبوبیت حضرت باب روز به روز شدت می گرفت و تعداد پیروان حضرتش روز به روز بیشتر می شد تا آنکه با حضور ناصرالدین میرزاي ولیعهد، مجلسی درتبریز ترتیب داده شد تا حضرت باب را درآن محاکمه نمایند.
حضرت باب سه بار در آن مجلس فرمودند : من همان قائم موعودي هستم که هزارسال است منتظر ظهور او هستید و چون اسم او را می شنوید از جاي خود قیام می کنید و مشتاق لقاي او هستید و عجل الله تعالی فرجه برزبان می رانید.
سرانجام ، پس از شش سال که از شروع دعوت حضرت باب می گذشت و پس از آنکه نتوانستند ایشان را به ترك ادعاي خود وادار سازند ، حضرتش را در سن 31 سالگی در سربازخانه ي تبریز و به همراه میرزا محمد علی زنوزي که تا آخرین دم حیات حاضر نشد مولاي خود را ترك نماید ، تیرباران کردند.


کانال تلگرام آموزه های دیانت بهائی

@ayine_bahai01




حضرت ولی‌امرالله در کتاب «قرن بدیع» اثرات ظهور حضرت باب را چنین توصیف می‌نمایند:
«در اثر ظهور مبارکش قوای خلّاقۀ عظيمه که به استعانت انوار فائضه از ظهور متعاقبی اجلّ و اعظم از آن تقويت و تشييد حاصل نمود
به حرکت آمد و استعداد و قابليّت لازم برای تأسيس وحدت اصليّه در بين بريّه و نيل عالم انسانی به رتبۀ بلوغ و ارتقای آن به اعلی ذروۀ ترقّی و کمال در عالم امکان حاصل گرديد.» (قرن بدیع، ص۱۴۵)

کانال بهائیان ایران(@bahaisofiran_official)


روز 18 تیر 1229 ه.ش. (9 ژوئیه 1850) حضرت باب در حالی که فقط 31 سال سن داشتند به همراه یکی از پیروان جوان خود در میدان سربازخانۀ تبریز به ضرب 750 گلوله تیرباران شدند. آخرین سخنان حضرت باب خطاب به جمعیتی که آن روز در آن محل حضور داشتند چنین نقل شده است: «ای مردم اگر مرا می‌شناختید، مثل این جوان که اَجل(برتر) از شماست در این سَبیل (راه) قربان می‌شدید. روزی خواهد آمد که مرا بشناسید ولکن در آن روز من در میان شما نخواهم بود.»

امروز، آرامگاه حضرت باب همچون نگینی بر قلب کوه کرمل در مرکز جهانی بهائی در شهر حیفا، در میان طبقاتی از باغ‌های با شکوه در نهایت اقتدار و جلال می‌درخشد و هر شب به یاد شب‌های تاریک و تنهای تبعید، صدها چراغ کوه کرمل را نور‌باران می‌کنند. آئینی که در زادگاه خود با چنان مخالفت و آزار و اذیتی رو به‌ رو بود امروز به اطراف عالم راه یافته است، میلیون‌ها نفر حضرت باب را به عنوان مؤسس دیانت بابی و بشارت‌دهنده به آئین بهائی می‌شناسند و در نهایت احترام و توجه به درگاه ایشان دعا می‌کنند و از آثار ایشان روشنی و بصیرت بر‌می‌گیرند.

https://www.bahaisofiran.org/a-worldwide-faith-from-iran/a-brief-history-of-the-faith/the-bab


شاعرۀ روسی عضو مجمع شرقی و فلسفی و کتابشناسی سن‌پطرزبورگ در سال ١٩٠٣ درامی تحت عنوان “باب” منتشر نمود که يک سنه بعد در يکی از تماشاخانه‌‏های بزرگ آن شهر به معرض نمايش گذاشته شد، سپس در لندن انتشار يافت و در پاريس به لسان فرانسه و در آلمان به وسيلۀ فايدلر شاعر به زبان آلمانی ترجمه گرديد و برای مرتبۀ ثانی پس از انقلاب روسيّه در تماشاخانۀ مردم در لنينگراد نمايش داده شد و بی‌نهايت جالب توجّه گرديد. نمايشنامۀ مذکور نظر تولستوی فيلسوف مشهور روس را به شدّت به خود معطوف داشت چندانکه زبان به مدح و ثنا بگشود و تقدير و تمجيد وی بعداً در صفحات اوراق و مطبوعات آن مملکت منعکس گرديد…شهادت حضرت باب در افئده و قلوب تأثير عميق بخشود. (حضرت ولی‌امرالله، قرن بدیع)


«اوست اول و آخر و اوست ظاهر و باطن و اوست خالق و رازق و اوست سامع و ناظر و اوست قاهر و قائم و اوست محیی و ممیت و اوست مقتدر و ممتنع و اوست متعالی و مرتفع…» – حضرت باب
goo.gl/SCvRn9


يکی از محقّقين مسيحی و مأمورين سياسی که چندی در ايران اقامت داشته و نسبت به حيات حضرت باب و تعاليم مقدّسش اطّلاعات موثّقی بدست آورده شهادت ميدهد که “حضرت باب بزرگترين درس شجاعت و فداکاری را به عالم انسانی آموخت و راه عشق و محبّت را به هم ميهنان خويش ارائه فرمود . اين وجود مبارک خود را برای سعادت ابناء بشر فدا کرد و روح و جسم را در سبيل نجات ملل و نحل ايثار نمود…. و چون حضرت مسيح با اهداء جان تحقّق وحدت و يگانگی و استقرار عشق و محبّت حقيقی را بين نفوس انسانی اعلام نمود.” (حضرت ولی‌امرالله، قرن بدیع)
goo.gl/12XWFV


آخرین کلام ” حضرت اعلی ” خطاب به حروف حی:

“ای یاران عزیزمن.. شما در این ایام، حامل پیام الهی هستید. خداوند، شما را مخزن اسرار خویش فرموده تا امر الهی را ابلاغ نمائید. به وسیلۀ صداقت در گفتار و رفتار خود، نمایندۀ قوت و نورانیت خدا باشید تمام ارکان و اعضای بدن شما باید بر بزرگی و بلندی مقامات شما شهادت دهد و به پاکی حیات و بزرگی مقصود شما ناطق باشد. زیرا این روز، همان روزی است که خداوند در قران به آن بشارت داده است. بیانات حضرت مسیح را خطاب به شاگردانش به خاطر آورید. موقعی که آن حضرت می خواست آنها را به تبلیغ امر الهی اعزام دارد، خطاب به آنها فرمود: شما آتشی هستید که در شب تیره و تار بر فراز کوه بلندی افروخته گردد. باید مردم از روشنایی شما هدایت شوند . شما نمک جهان هستید؛ اگر نمک، فاسد باشد، جهان به چه چیز نمکین خواهد شد؟

ای حروف حی ، ای مؤمنین من، یقین بدانید که بزرگی این روز نسبت به روزهای گذشته قابل قیاس نیست. کوشش کنید و دلهای خودتان را از آمال و آرزوهای این دنیای زودگذر پاک کنید و خود را به اخلاق الهی مزین سازید. با کردار نیک و گفتار پسندیده به حقانیت کلمۀ الهی شهادت دهید. مبادا، رفتار شما طوری باشد که دیگران بیایند و ملکوت الهی را از شما بگیرند و شما بی بهره و نصیب مانید. در صورتی می توانید به این مقام ارجمند نائل شوید که تمام آرزوها و مقاصد این دنیای پست را زیر پا گذاشته و فارغ و آزاد گردید. بنابراین به نام خداوند قیام کنید. به خدا توکل نمائید و به او توجه کنید و یقین داشته باشید که بالاخره فتح وفیروزی با شما خواهد بود.”

دو ظهور پیاپی ، ص ٤٩ – ٥١

شاهدخت(@Shahdokht_kh)


«حیات ایشان یکی از برجسته‌ترین روایت‌های شجاعت و شهامت است که بشریّت تاکنون موهبت نظاره‌اش را داشته است…»

— نویسنده فرانسوی قرن نوزدهم، ای.ال.ام نیکولاس در تمجید و تحسین حضرت باب

کانال ایقان(@iqaan)