حضرت باب شارع دیانت بابی

ظهور حضرت باب یک آئین مستقل

اگر ظهور حضرت باب یک آئین مستقل است پس چرا دوره ظهورش آنقدر کوتاه بود؟

جواب: در استقلال ظهور حضرت باب شکی نبوده و نیست بدین معنی که حضرت اعلی موعود منتظر دیانت اسلام و جمیع ظهورات قبل خود میباشند و از آن جهت که هر دینی اکمل از ظهور قبل خود میباشد لذا شدت ظهور شمس حقیقت در آئین بدیع حضرت باب بیشتر گشته است و این اعظمیت بخاطر ازدیاد استعداد خلق در عصر جدید است و نه آنکه هیچ ظهوری ذاتاً ارجحیت بر ظهورات قبل خود داشته باشد. نکته بعدی آنکه دوره کوتاه یک دین هیچگونه ربطی به حقانیت و یا عظمت آن دین نداشته. هر موقع که اراده حق و استعداد خلق ایجاب نماید ظهور جدید بعرصه شهود در می آید از این جهت نباید مدت کوتاه شریعت حضرت باب را میزان عظمت امر آن حضرت قرار داد. بعبارتی میتوان گفت که احدی به دلیل اصلی و حکمت کوتاه بودن دوره ظهور حضرت باب واقف نمیگردد مگر آنکه با نظری جامع و فارغ از حب و یا بغض به اصل این دین و آثار او توجه نموده تا به هدف اصلی این آئین جهانی تا حدودی واقف گردد. بیانات ذیل مبنی بر نوشتجات هیاکل اصلی آئین بابی و بهائی، گواه بر این مطلب است:

“حضرت اعلی که بفرموده حضرت بهاءالله در کتاب مستطاب ایقان همان قائم موعودی است که بنفسه بیست و پنج حرف از بیست و هفت حرفی را که جمیع انبیاء مامور بی بیان آن بوده ظاهر فرموده است”
(حضرت ولی امر‌الله – دور بهائی)

“دوره کوتاه امر حضرت باب و محدودیت دائره اجرای احکام و فرائض آن حضرت نباید به هیچوحه میزان سنجش حقانیت و عظمت امر آن حضرت قرار گیرد”
(حضرت ولی امر‌الله – دوربهائی – ترجمه)

“و در ظهور این ظهور اعظم اکرم مع آنکه ایامی از ظهور قبلم نگذشته حکمتی است مستور و سری است مقنوع و وقتی بود مخصوص و مطلع نشده و نخواهد شد به او نفسی مگر آنکه در کتاب مکنون نظر نماید”
(حضرت بهاءالله – لوح سراج)

“بعضی میگویند زود اشراق نموده – ای بی بصران یا قریب و یا بعید ، حال اشراق فرموده ، شما ملاحظه نمائید فی الحقیقه این اشراق محقق است یا نه، دیگر قرب و بعد آن در دست شما و این غلام نبوده و نخواهد بود. حکمت الهیه که از نظر بریه مستور است اقتضا نموده”
(مأخذ بالا)


منبع: وبسایت دریای نور