خانواده و تربیت فرزندان در دیانت بهائی

حفظ حرمت و وحدت در خانواده

“به موجب تعاليم حضرت بهاءاالله خانواده كه يك واحد انساني محسوب است ، بايد طبق اصل تقديس و احترام ، تعليم و تربيت يابد و جميع فضائل و كمالات به وي القا گردد .

تماميت و جامعيت روابط خانواده بايستي پيوسته مورد توجه قرار گيرد و حقوق و شؤون اعضا كل محترم و محفوظ باقي ماند . حقوق فرزند ، حقوق پدر و مادر هيچ يك از آنها نبايد پايمال شود و معرض تخطي و تجاوز واقع گردد و در عين حال هيچ يك نبايد جنبه انفرادي و مطلق اختيار نمايد . همان طور كه فرزند نسبت به پدر خويش داراي پاره اي تعهدات است ، پدر نيز به همان قرار صاحب وظايفي است كه بايد در حق فرزند مجري دارد . مادر ، خواهر و ديگر اعضاء خانواده نيز هر يك داراي حدود و مقامات مخصوصه اند . جميمع اين حدود و مشخصات بايستي مورد احترام واقع گردد و در عين حال وحدت و يگانگي خانواده محفوظ و لَن يتَغير باقي ماند . ناراحتي هر يك بايد ناراحتي عموم تصور شود و راحت و آسايش هر عضو ، راحت وآسايش اعضاء ديگر و بالاخره اعتلا وافتخار هرفرد ، اعتلا و افتخار ساير افراد تلقي گردد”
“ملاحظه نمائيد هنگامي كه در يك خانواده همبستگي و وحدت موجود باشد چگونه امور آن اداره و هدايت مي شود . اعضاء آن چه پيشرفتي مي نمايند و چگونه در اين عالم فاني سعادت و كامراني حاصل مي كنند ؛ امور و احوالشان منظّم است ؛ از آرامش و آسايش برخوردارند و از امنيت و اطمنيان بهره بردار ؛ موقعيتشان پر از اطمينان است و موقفشان سبب غبطه ديگران . چنين عائله اي روز به روز مقام و مرتبتش افزون گردد و عزّت و حرمتش مستدام شود”
بايد حقوق متقابل همه اعضاي #خانواده محترم شمرده شود و رعايت گردد . در برابر جامعه پدر سالاري قديم که آراء و حقوق زنان كمتر مورد توجه بود حال مردان بايد توجهي استثنائي به رعايت حال و عقيده و سليقه و حقوق همسران خويش نشان دهند و چون باز به فرموده مبارك زنان بيش از مردان محتاج تشويق و تشجيع هستند از پشتيباني و دل گرم كردن آنان در هرفرصتي كه به دست آيد كوتاهي نورزند … اطفال هم در خانواده حق حيات و حق ابراز وجود دارند . بايد آنان را در گفتگوها و مشاوره هاي خانوادگي شركت داد و به آنان در حد معقول پر و بال دهند ؛ خصوصاً وقتي اطفال به سن نوجواني و بلوغ مي رسند بايد به فكر و ذوق و نظر آنان توجه مخصوص نمود و به جاي امر و نهي و تحكم ، مطالب را به صورت معقول و مستدل بر آنها مطرح كرد و آنان را مجاب و قانع نمود.


کانال تلگرام آموزه های دیانت بهائی

@ayine_bahai01