بیت العدل اعظم الهی در دیانت بهائی

دوازدهمین دوره انتخابات اعضای بیت العدل اعظم الهی

دوازدهمین دوره انتخابات اعضای بیت العدل اعظم الهی به پایان رسید و اسامی اعضای این مرجع که از میان نمایندگان سراسر جهان برای یک دوره ۵ ساله انتخاب گردیدند به شرح زیر میباشد : .

1) Payman Mohajer
2) Shahriar Razavi
3) Ayman Rouhani
4) Stephen Birkland
5) Juan Francisco Mora
6) Praveen Mallik
7) Paul Lample
8) Chuungu Malitonga
9) Stephen Hall
.
بیت العدل اعظم که ازجانب حضرت بهاءالله بعنوان مرکز اداری و روحانی جامعه بهائی تعیین گردید وظیفه تشریع احکامِ غیر منصوصه بهائی را دارد، بدین معنا که اگر احکامی در دیانت بهائی در کتب مقدسه موجود نباشد، این هیئت ۹ نفره که بفرموده حضرت بهاءالله همواره تصمیماتشان شامل تائیدات آن حضرت خواهد بود، طی جلسات مشورتی متمادی و با طلب تائید آن قوانین و احکام را وضع میفرمایند. از آنجا که این اعضا بطور غیر مستقیم اعضای منتخب تک تک افراد جامعه بهائی هستند و تصمیماتشان مورد هدایت و تائید حق میباشد، اجرای این احکام غیرمنصوص بر تک تک اعضای جامعه بهائی لازم الاجراست.
.
بيت العدل اعظم در اساسنامه خويش مرقوم داشته‌اند که “منشأ بيت العدل اعظم و سلطه و اختيار وظائف و دائره اقداماتش کل منبعث از آيات مُنزله حضرت بهاءالله است. اين آيات باهرات با تبيئنات و توضيحات مرکز ميثاق و ولىّ امرالله که بعد از حضرت عبدالبهاء يگانه مبيّن منصوص بيانات مقدسّه‌اند کل مجموعاً مرجع واجب الاطاعـﺓ و اسّ اساس بيت العدل اعظم محسوب”
.
حضرت بهاءالله فرموده است بدليل آنکه «هر روز را امرى و هر حين را حکمى مقتضى لذا امور بوزراى بيت عدل راجع تا آنچه را مصلحت وقت دانند معمول دارند… ايشان ملهمند بالهامات غيبى الهى.»
.
دو نکته شایان ذکر است:
.
اول اینکه «ملهم به الهامات غیبیه» بودن به این معنا نیست که به اعضای بیت العدل وحی میشود، بلکه این به این معناست که هنگامیکه اعضای بیت العدل بعنوان یک مجموعه یکپارچه به دعا و نیایش و طلب تأئید میپردازد و سپس به شور و مشورتهای متمادی پیرامون یک موضوع میپردازند و نهایتا تصمیمی اتخاذ میکند، این حکم هدایت شده به الهامات غیبی بوده است، یعنی به سوی این تصمیم نهائی خواسته و ناخواسته، این مجموعه سوق پیدا کرده است و بدور از خطا این تصمیم اتخاذ شده. حضرت عبدالبهاء: بیت العدل اعظم «تحت حمایت و عصمت حق است» .
.
دو اینکه اعضای بیت العدل بصورت فُرادا مصون از خطا نیستند، بلکه تصمیمی که در این مجمع با تائیدات حضرت حق گرفته میشود مصون از خطاست. تک تک اعضای بیت العدل انسانهائی معمولی هستند.
.