حضرت شوقی ربانی ولی امر دیانت بهائی

سالروز تولد حضرت ولی امرالله

‍ اول مارس ۱۸۹۷ روزی که در سرای عبدالله پاشا در عکا جشنی به پا شد.

نسل حضرت ولي امراالله از طريق يسي پدر داود از پيامبر باستاني حضرت ابراهيم و همسرش سارا ناشي مي شود. همچنين از طرف پدرشان كه از منسوبين حضرت اعلي بودند، نسلشان به هاجر حرم حضرت ابراهيم و حضرت محمد رسول االله ،پيامبر الهي، ميرسـد. و نيز از طريق جد اعلاي خود ميرزا بزرگ، والد حضرت بهاءاالله، از طريق سومين حرم حضـرت ابـراهيم، قَطـوره، از تبـار آن حضـرت بودند. علاوه بر آن از طريق پدر حضرت بهاءاالله كه از تبار يزدگرد سوم، آخرين پادشاه خاندان ساساني بود، نسلشان به دودمان باسـتاني حضرت زرتشت ميرسيد.

حضرت شوقي افندي در روز يكشنبه اول مارس ۱۸۹۷ متولد شدند. پدرشان ميرزاهادي يكي از خويشـاوندان شـيرازي حضـرت اعلي، و مادرشان ضيائيه خانم بزرگترين دختر حضرت عبدالبهاء بودند. ايشان در بيت حضرت عبدالبهاء تحت هدايت دقيق آن حضـرت پرورش يافتند.

در آن زمان حضرت عبدالبهاء هنوز زندانيِ سلطانِ تركيه بودند، در نتيجه كودكي حضرت شوقي افندي مانند كودكي زنداني بود. امـا در زمان تولدشان، از شدت محدوديتهاي زندان كاسته شده بود و خانواده ي ايشان در خانه اي بزرگتر، يعني منزل «عبداالله پاشا»ساكن شدند.

اولين شمايلـي كه از آن طلعت نورا در دست داريم نشـان ميدهد كـه دو چشم درشت و قوي در چهره ي آن كودك نازنين ميدرخشد چانه در غايت جمال و كمال و خوش نما كه در آن سن چهره را كشيده و به شكل قلب
مينمود… ناگفته نماند كـه حضرت شوقي افندي در اوان طفوليت خيلي سريع الحركـة و چالاك بودند و اين مطلبي است كه از لسان خود آن حضرت شنيدم كه فرمودند در آن سنين سر دسته بودن ايشان بين كودكان مسلم بود و همه ميدانستند كه ايشان سرآمد همه ي اطفال زرنگ و بازيكن ها ميباشند……طفلي بوده اند پر روح، پر حرارت و شجاع و بسيار با نمك و خندان و بذله گو، در خردسالي حضرت شوقي افندي شوق فراواني به آموختن داشتند، از اين رو حضرت عبدالبهاء در بيت خود كلاس هايي براي كودكان تشكيل دادند كه توسط يكي از مؤمنين ايراني اداره ميشد. همچنين حضرت شوقي افندي معلمي ايتاليايي داشتند كه معلمِ سرخانه ي ايشان بود…….
حضرت عبدالبهاء درباره ي نوه ي ارشدشان، شوقي افندي، اين چنين نوشته اند: »خوشا به حال كسي كه در سايه ي او، كـه جميـع بشر را فرا ميگيرد، پناه ميجويد.

دوستان عزیز متن بالا قسمتی از کتاب «مقدمه اي بر حيات، آثار، و اقدامات حضرت ولي امراالله ، نويسنده: لُووِل جانسون و مترجم: ستاره و حاوی تصاویری زیبا از حیات حضرت ولی امرالله می باشد ، لینک زیر مربوط به این کتاب ارزشمند است ، برای دسترسی به ادامه مطلب فوق به این لینک مراجعه فرمایید.

http://varqaa.org/sites/default/files/vali-e-mahboub-amrollah.pdf

لینک زیر مختصر تاریخ حیات حضرت ولی امرالله می باشد:

http://bahaifarzad.blogspot.com/2008/03/blog-post_5114.html?m=1


طلوع کرمل(https://t.me/Tolo_E_Carmel)