تعالیم دیانت بهائی

عدم دخالت در سیاست

هدف دیانت بهائی مانند همه ي ادیان تربیت روحانی انسانهاست و کار دین و دنیا را از یکدیگر سوا می داند و قائل به جدائی میان دیانت و حکومت است. تربیت روحانی مردم کاري است که آرامش و مجال میخواهد. اطاعت از حکومت و پرهیز از سیاست می تواند با دور نگه داشتن بهائیان از مبارزات قدرت، چنین جو مساعدي را براي آنان فراهم سازد.

بهائیان در سیاست مداخله نمی کنند و حتی بنا بر تعالیم بهائی میزان بهائی بودن و نبودن این است که اگر شخصی در امور سیاسیه دخالت کند این برهان کافی است که بهائی نیست ، دلیل دیگر نمی خواهد. در آثار بهائی امر شده است که بهائیان از امور سیاسیه چه در قلب و چه در باطن و چه به ظاهر و چه به زبان به کلی در کنار باشند با هیچ حزبی رابطه ي سیاسی نداشته باشند .
بهائیان اعتقادات ، روش ها و اهدافی دارند که با برنامه ي هیچ یک از احزاب سیاسی مطابقت ندارد، در نتیجه آنان را گرایشی به امور سیاسیه نیست، وظیفه شان اطاعت از حکومت است و کوشش در راه سعادت و بهروزي مردم دنیا .
البته بهائیان منزوي و گوشه نشین و نسبت به سرنوشت مردم بی تفاوت نیستند. حضرت بهاء الله چنین تعلیم می فرمایند که خودبین نباشند ، عالم بین باشند، درفکر اصلاح عالم و تهذیب امم باشند. اما آنچه بهائیان می کوشند انجام دهند ، از طریق احزاب و مبارزات سیاسی و به روشهاي متداول نیست . روش بهائیان روش صلح و سلام و آرامش و دوري از هیاهو و جنجال و خشونت و رقابت است . روش خدمت خالصانه و مستقیم به مردم جهان، بخصوص به هم وطنان عزیزشان است. آنها یاد گرفته اند که بدون وارد شدن به هیچ حزبی ، در هر کار سازنده اي وارد شوند ، در هر عملی که خیرش به عموم مردم می رسد شرکت جویند، به هر کار خیر خواهانه اي کمک برسانند. پروژه هاي توسعه اي که بهائیان سراسر عالم در آن شرکت کرده یا به ابتکار خود به اجرا در آورده اند، شاهد این مدعاست.
بهائیان ایرانی نیز در طول بیش از صد و شصت سال تاریخ خود با وجود تعصبات و تبعیضات و حملات شدیدي که برعلیه ایشان وجود داشته ، همواره در جهت خیر و مصلحت ملت ایران و آبادانی این کشور کوشیده اند.
احداث اولین مدارس مدرن و اولین مدارس
دخترانه در سراسر ایران و حتی در بسیاري از روستا ها و نقاط دور افتاده و احداث اولین حمام هاي دوش دار ( ورود به حمام هاي خزینه اي که بسیار کثیف و سبب شیوع بسیاري از بیماریهاي واگیر دار است براي بهائیان ممنوع است)، احداث بیمارستانهای
مدرن، بنیان گزاري هواشناسی دریائی ، تدوین اطلس جغرافیائی ، بنیان گزاري هواپیمائی ملی ، بنیان گزاري تعلیم و تربیت مدرن ، ترتیب و تنظیم ردیف هاي موسیقی ایرانی و حفظ موسیقی اصیل ایرانی فقط شماري از خدماتی هستند که بهائیان ایرانی به وطن محبوب خود تقدیم نموده اند.


کانال تلگرام آموزه های دیانت بهائی
@ayine_bahai01