مضمون فارسی آثار عربی دیانت بهائی

فضل الانسان فى الخدمة و الکمال

” … فضل الانسان فى الخدمة و الکمال لا فى الزّینة و الّثروة و المال . اجعلوا اقوالکم مقدسة عن الزّیع و الهوى و اعمالکم منزّهة عن الرّیب و الرّیا .

قل لا تصرفوا نقود‌ اعمارکم النّفیسة فى المشتهیات النّفسیّة و لا تقتصروا الامور علی منافعکم الشّخصیّة . انفقوا اذا وجدتم و اصبروا اذا فقدتم . انّ بعد کلّ شدّة رخآء و‌ مع کلّ کدر صفآء. اجتنبوا الّتکاهل و الّتکاسل و‌ تمسّکوا بما ینتفع به العالم من الصّغیر و الکبیر و الشّیوخ و الارامل. قل ایّاکم ان تزرعوا زؤان الخصومة بین البریّة و شوک الشّکوک فى القلوب الصّافیة المنیرة. قل یا احبّآء اللّه لا تعملوا ما یتکدّر به صافى سلسبیل المحبّة و ینقطع به عرف المودّة. لعمرى قد خلقتم للوداد لا‌للضّغینة و العناد. لیس الفخر لحبّکم انفسکم بل لحبّ ابنآء جنسکم و لیس الفضل لمن یحبّ الوطن بل لمن یحبّ العالم. کونوا فى الطّرف عفیفاً و فى الید امیناً و فى اللّسان صادقاً و‌ فى القلب متذکراً. لا‌تسقطوا منزلة العلمآء فى البهاء و لا تصغّروا قدر من یعدل بینکم من الامرآء. اجعلوا جندکم العدل و سلاحکم العقل و شیمکم العفو و الفضل و ما تفرح به افئدة المقرّبین … ” ( حضرت بهاءالله – لوح حکمت )

مضمون بیان مبارک به فارسی:

فضیلت و برتری انسان در خدمت و کمال است نه در زینت و ثروت و مال. گفتارتان را از انحراف و هوای نفس، و اعمالتان را از شک و ریا پاک کنید. بگو نقد عمر گرانمایه را در مشتهیات نفسانیه صرف نکنید و در امور بخاطر منافع شخصیه تان کوتاهی نکنید. زمانی که یافتید انفاق کنید و زمانی که از دست دادید صابر باشید. بدرستیکه بعد از هر سختی، آسایشی هست و با هر کدورتی، پاکی و صفایی است. از سستی و کسالت بپرهیزید و به آنچه که به آن همه ی عالمیان از کوچک و بزرگ و از عالیمقام و بیچاره و فقیر بهره مند می شوند، تمسک کن.
بگو مبادا تخم خصومت و دشمنی در بین مردم و بذر شک در قلوب صاف و پاک بکارید. بگو ای دوستان خداوند به آنچه که به آن چشمه جاری و زلال محبت، مکدّر می شود عمل نکنید. قسم به جانم هر آینه برای دوستی خلق شده اید نه برای کینه و دشمنی. دوست داشتن خودتان افتخار نیست بلکه دوست داشتن همنوعان افتخار است. و برتری برای کسی نیست که وطنش را دوست دارد بلکه برای کسی است که همه ی عالم را دوست دارد. در نگاه عفیف باشید و در دست، امین و در لسان صادق و در قلب متذکّر. منزلت خردمندان در امر الهی را پایین نیاورید و قدر کسانی از حکام که بین شما عدالت را مجری میدارند کوچک مشمارید. عدل را لشکر خود قرار دهید و عقل را سلاحتان و بخشش و بخشندگی و آنچه که به آن قلوب مقربین شاد می گردد را رفتار و منش خود قرار دهید …