پاسخ به شبهات وارده بر دیانت بهائی

قبله بهائیان

قبله بهائیان جهان در قصر بَهجی

عده ای از دلواپسان مدعی هستند که شما بهائیان کافر هستید چون به سوی پیکر حضرت بهاءالله نماز میخوانید و او را پرستش میکنید!

۱) نماز به سمت نقطه ای بنام «قبله» بمعنای پرستش آن مکان نیست. اگر نیت پرستش باشد خواندن نماز سوی کعبه در اسلام یا بسوی هیکل سلیمان در یهودیت بمعنای بت پرستی است، چون تلی از سنگ و چوب را پرستش میکنند. اما اگر منظور از خواندن دعا به یک سو صرفاً بخاطر تقدس آن مکان باشد باید دید که چرا تلی از خاک و سنگ و چوب اینقدر ارزشمند است.

از دلایل اصلی تقدس کعبه اینکه سنگ و چوبها را حضرت ابراهیم و هاجر و اسماعیل و پس از آن حضرت محمد با دست خود متبرک ساخته اند. پیش از « #کعبه » قبله مسلمین همان قبله یهودیان یعنی مسجد الاقصی(معبد سلیمان) بود که باز هم تقدس آن بدین جهت است که این سنگها و چوبها را بدستور حضرت سلیمان، از انبیای بنی اسرائیل روی هم قرار داده اند.

۲) هدف از قبله اینست که در عین حالیکه یک مکان مشترک بین پیروان یک دین است و موجب تقویت حس اتحاد و وحدت در میان انبوهی از انسانهای سراسر جهان میشود، یک مکان مقدسی است در این کره خاکی که با «توجه» به سوی آن با عالم قدسی راز و نیاز میکنیم.

۳) سوال اینست اگر میتوان به سوی تلی از سنگ و چوب که صرفاً به دست یک پیامبری متبرک شده است نماز خواند چرا نمیتوان به سوی جسم عنصری این پیامبر الهی، که در میان تمام انسانها او برگزیده و نماینده و مسئول الهی برای نجات بشریت است نماز خواند؟آیا مقدسترین مکان در این عالم خاکی، جایِ دست و جایِ پای پیامبر است یا خودِ این برگزیده الهی. حضرت اعلی قبله بابیان را «من یظهره الله» قرار دادند که این یعنی بسوی حضرت بهاءالله نمازگذارند. پس از ظهور حضرت بهاءالله، در کتاب مستطاب اقدس فرمودند که به سمت پیکر عنصریشان و پس از صعود به سمت مدفنشان نماز خوانده شود. ترجمه از مستطاب اقدس: هنگام نماز صورتتان را بسمت من بگردانید، آن مقام مقدسی که خداوند آنرا محل طواف ملاء اعلی و ارواح مقدسه و محل اقبال مردمان قرار داده است و مقام مقدسی که محل صدور امر الهیست برای آسمانها و زمین.

خداوند محیط بر این عالم هستی است و روح حیات بخشش همه جا حضور دارد. توجه هنگام نماز به سوی مدفن حضرت بهاالله بمعنای پرستش پیکر آنحضرت نیست بلکه اقرار به مقام مظهریت اوست و اینکه اوست مقدسترین مکان در این خاک و اوست که برگزیده الهیست در میان میلیونها انسان برای تحمل ده ها سال حبس و زندان و تبعید برای دعوت انسانها به «صلح جهانی».


Hosham.nikbakht(https://t.me/bahai19)