حضرت شوقی ربانی ولی امر دیانت بهائی

قسمتی از توقيعات منیع صادره از جانب حضرت ولی امر الله

نفوسی مانند امرسون، بدون شک ملهم به الهامات الهیه بوده اند
نقطه نظر مندرج در نامهٔ شما مورد توجه مخصوص واقع گردید؛ زیرا معرّف نمونه ای از نفوس حقیقت جو و خالصی است که می کوشند با مطالعه آثار نویسندگان جهان بین و وسیع النظر این عصر، آرامش و اطمینان درونی کسب کنند.

افرادی مثل امرسون، بدون تردید ملهم به الهامات الهیه بوده اند؛ چونکه بسیاری از افکار و اندیشه هایی که امروزه ما را به وجد و حرکت می آورد، توسط آنان بیان و برانگیخته شد. نسل ما، فقط به تدریج در موقعیتی قرار خواهد گرفت که بتواند ارزش کار آنان را درک کند و جایگاه مناسبشان را در دنیای رو به ترقی امروز، مشخص سازد. البته ناگفته نماند که تمایل این نویسندگان، به جای تقویت نقش مظاهر الهی در تاریخ بشری، متوجه تضعیف آن است. آنان تاکید می کنند که انسان با نگرش به درون خود، با خداوند مرتبط خواهد شد و نیز می گویند، پیامبران انسانهایی معمولی بیش نبوده اند و دیگران نیز می توانند، به شرط جد و جهد کافی و وافی، همانند آنان شوند. البته این نیز خود یک دین است، اما صرفا دین گروهی قلیل، دین فقط کسانی که به چنین تجربیاتی دست یابند…”

( توقيع منيع صادره از جانب حضرت ولی امر الله خطاب به یک نفر از احباء مورخ ۲۹ نوامبر ۱۹۲۹ )


تفاوت میان عارفان و دینداران

و به فرموده حضرت عبدالبهاء تفاوت اصلی میان عرفا و متدینین، این است که عرفا به وجود فقط دو عالم قائلند؛ عالم حق و عالم خلق، در حالیکه پیامبران به وجود سه عالم معترفند؛ عالم حق، عالم مشيت با کلمه و عالم خلق. بنابر این انبیاء و رسل، عرفان الهی را محال میدانند. کما اینکه حضرت عبدالبهاء می فرمایند: «… انسان هرگز به معرفت حق نائل نشود و تصور او را هم نتواند. اگر چنین ادعایی کند، آنچه به تصور آید خدا نیست؛ بل بتی موهوم و خیالی است…)

توقيع منيع صادره از جانب حضرت ولی امر الله خطاب به یک نفر از احباء مورخ ۲۹ نوامبر ۱۹۲۹)


“باید کوشید اندیشه ها و رویاهای پاکیزه داشت”

هر کسی که با تاریخ کلی بخصوص تاریخ ادیان الهی، آشنایی داشته باشد؛ نسبت به این امر تردیدی نخواهد داشت که حقیقت، اغلب بواسطه رویاهانیز ظاهر و عیان می گردد. در عین حال، لازم به ذکر است که خوابها و رویاها، همیشه کم یا بیش، از ذهن خواب بیننده تاتر و تلون میپذیرد ولهذا باید از قائل شدن اهمیت بیش از حد برای آنها، خودداری کرد. هر چه بیشتر قلوب و اذهانمان از تعصبات جاهليه و هواهای نفسانیه، مقدس و پاکیزه گردد، احتمال اینکه رویاهایمان ناقل حقیقت محض باشند، افزونتر خواهد بود. اما، در صورتیکه تعصبات غلیظه و تمایلات و تنفرات شخصيه، افکار سیئه و مارب شدیده، در دل بپرورانیم؛ این حالات و صفات دنیه، هر نوع تاثرات روحانيهء الهامیه ای را که برایمان ظهور و بروز نماید، معوج و منحرف خواهد ساخت… در بسیاری موارد، رویاها وسایل و وسائطی بوده اند که نفوس را به شاهراه حقیقت واصل و در امرالله ثابت و راسخ کرده اند. ما باید بکوشیم که قلوبمان خالص و واز هر چیزی غیر از خدای فارغ گردد. در این صورت رویاهایمان و نیز اندیشه های زمان بیداریمان، پاک و حقیقی خواهد شد و نیز باید تاثراتی را که از طریق روءیا یا اکتشاف و با الهام دریافت میداریم، از طریق مقایسهء آنها با کلمات منزلهء الهیه، امتحان کنیم تا مطمئن شویم که آیا با آن تطابق کامل دارد یا نه.. “

توقيع منيع صادره از جانب حضرت ولی امرالله خطاب به یک نفر از احباء مورخ ۱۶ می ۱۹۲۵:
( کتاب روحانیت، تناسخ و بعضی مسائل مربوطه ص ۱، تالیفی از معهد اعلی )


تفاوت میان تجلیات الهیه و الهامات شخصية

«… اما راجع به آقای … که مدعی است گیرندهٔ الهامات و مکاشفات مستقیم از خداوند است؛ باید متذکر گردد که اینگونه کشفیات و مخابرات من جمله آنچه که ایشان ممکن است دریافت کرده باشند، از نقطه نظر امر الهی، نمیتواند از نوع تجليات و اشراقات مطمئنهء مستقیمهء الهیهای تلفی شود
که بر افئدهء انبیاء و رسل افاضه می گردد. میان وحی و الهام الهی آنگونه که ذات احدیت بر قلوب مظاهر مقدسه و رسل منتخبهء خود اعطاء و القاء می نماید و مکاشفات روحانيه که نفوس بشريه ممكن است تجربه کنند، تفاوت اساسی وجود دارد. نوع اخیر، تحت هیچ شرایطی نبایستی بعنوان منبع هدایت معصوم، حتی برای شخصی که آن را دریافت می نماید، تعبیر و تلقی گردد.
حضرت ولی امر الله مایلند آنجناب، این نکته را برای آقای … کاملا روشن و مبرهن سازید تا نسبت به نظرگاه حقیقی بهایی در مورد این مسئله و مسائل مشابه، هیچگونه ابهام و انحرافی برایشان باقی نماند…”

توقيع منبع صادره از جانب حضرت ولی امر الله خطاب به خانم کاترین فرانکلند مورخ ۱ نوامبر ۱۹۴۰: ماخذ فوق ص ۲ آپریل ۱۹۴۲)


عصرِ تَحَوّل(https://t.me/Asr_e_TAhavol)