معرفی دیانت بهائی

لزوم بازنگری مفروضات کنونی در برنامه‌ریزی‌های توسعه

بیت العدل اعظم در پیام 12 اسفند 1391 اشاره می‌فرمایند:
“… اصل یگانگی نوع بشر که حضرت بهاءالله مقتضیات آن‌را اعلان فرموده‌اند فقط خواهان هم‌کاری در بین مردمان و ملت‌ها نیست بلکه مستلزم نواندیشی کامل دربارۀ روابطی است که به اجتماع تداوم می‌بخشد. … اصل یگانگی نوع بشر مستلزم تغییری بنیادین در تار و پود ساختار اجتماع در سراسر عالم است.”

در خصوص لزوم زیر سوال بردن مفروضات زیر بنایی توسعه در بیانیۀ رفاه چنین آمده است:

مفروضاتی که در حال حاضر اکثر برنامه‌ریزی‌های توسعه را جهت می‌بخشد اساساً بر پایۀ مادی‌گرایی استوار است بدین معنی که منظور از توسعه چنین تعریف می‌شود: گسترش دادن موفقیت آمیز همان وسایلی که تاکنون از طریق آزمون و خطا در بعضی از نقاط جهان سبب دست‌یابی مردم به رفاه مادی شده است به تمام اجتماعات دیگر.

البته تغییراتی در گفتمان توسعه صورت می‌گیرد تا تفاوت‌های موجود در فرهنگ و نظام سیاسی را منظور دارد و به خطرات وحشتناک ناشی از آلودگی محیط زیست پاسخ گوید ولی مفروضات زیر بنایی مادی گرایانه اساساً زیر سوال برده نمی‌شود.

با نزدیک شدن پایان قرن بیستم دیگر نمی‌توان بر این باور باقی ماند که رویکردی به توسعۀ اجتماعی و اقتصادی که از مفهوم مادی گرایانۀ زندگی نشئت گرفته قادر به جوابگویی نیاز‌های بشریت خواهد بود.

پیش بینی‌های خوش‌بینانه دربارۀ تغییر و تحولاتی که این رویکرد به ارمغان خواهد آورد در ژرفای شکاف روزافزون تفاوت‌های فاحشی ناپدید شده است که زندگی مرفه یک اقلیت کوچک و نسبتاً رو به کاهش از ساکنان کرۀ زمین را از فقری که اکثریت عظیم مردم جهان با آن رو به رو هستند جدا می‌سازد.

عناصر چارچوب مفهومی برگرفته از تعالیم بهائی در ارتباط با توسعه را می‌توانید از جمله در “بیانیۀ رفاه عالم انسانی” و سند “اقدام اجتماعی” مطالعه نمائید.

لینک دسترسی به “بیانیۀ رفاه عالم انسانی” :
http://www.payamha-iran.org/node/33

لینک دسترسی به سند “اقدام اجتماعی” :
http://www.payamha-iran.org/node/259

از طریق لینک زیر، دربارۀ چگونگی مشارکت جوامع بهائی در پیشرفت اجتماع در وب‌سایت “بهائیان ایران” نیز می‌توانید مطالعه کنید:
https://goo.gl/RHKw7u


کانال تلگرام وب سایت بهائیان ایران (https://t.me/bahaisofiran_official)