آیات ، الواح ، مناجات ، دستخطها ، توقیعات مبارکه

لوح لاهه

لوح لاهه خطاب به کنفرانس صلحی است که به این نام در شهر لاهه ی هلند در اوایل قرن نوزدهم به دعوت نیکلای دوم ، پادشاه روسیه و با حضور پانزده کشور جهان برگزار شد لوح لاهه در واقع شامل دو لوح میباشد که در لوح دوم حضرت عبدالبها جنگ دوم جهانی را پیش بینی و اخطار میدهند .

در اين جا بعضی از مفاهیم اصلی آن با نقل عين بيانات مبارك مي آيد:

مقصد شما سزاوار هزار ستايش است، زيرا خدمت به عالم انساني مينمائيد. – اين حرب اخير (جنگ اول جهانی ) بر عالم و عالميان ثابت كرد كه حرب ويراني است، حرب ممات است، حرب درندگي است و خونخواري. – اليوم در عالم انساني اعظم از صلح عمومي نيست. هر منصفي بر اين شهادت ميدهد. – بايد دائرة صلح عمومي چنان ترتيب داده شود كه جميع فرق عالم و اديان آرزوي خويش را در آن بيابند.

حضرت بهاءاللّه ميفرمايند كه بايد هيئت محكمة كبري̍ تشكيل شود. و سپس به تشريح محكمة كبري̍ ميپردازند.

صلح جوئي ما منبعث از افكار نيست، بلكه امري است اعتقادي و ديني. – در اين قضيه (صلح عمومی) به دانستن كفايت نميشود، قوة تنفيذيه ميخواهد تا در جميع عالم جاري گردد. – ما را اعتقاد چنين كه قوة تنفيذيه در اين امر عظيم نفوذ کلمةالّله و تأييدات روح القدس است.

بايد وحدت عالم انساني را تأسيس نمود تا بنيان صلح عمومي برپا گردد.
ترجمه ی لوح لاهه در سال 1920 زمانی که جنگ اول جهانی به پایان رسیده و مجمع کار خود را تمام و به مقصود رسیده میدانستند رسید اما چند سال بعد با شروع جنگ جهانی دوم اهمیت این لوح آشکار شد.


دانلود فایل لوح لاهه


کانال تلگرام آموزه های دیانت بهائی
@ayine_bahai01