اخلاق و صفات بهائی

محبت و مهربانی

آنچه بیشتر از هر صفتی در دیانت بهایی مورد توجه و راهکار اصلی صلح جهانی ذکر شده محبت و مهربانی است

“اي اهل عالم , چون در جميع عالم سيرو سياحت نماييد , آنچه معمور است از آثار الفت و محبت است و آنچه مطمور است از نتايج بغض و عداوت . “
این مهربانی نه فقط مختص عده ای خاص بلکه به جمیع خلق از دوست و دشمن و یار اغیار می باشد
“عداوت و دشمنيِ بعضي نفوس را بهانه ننماييد و از آنچه مكَلَّف به آن هستيد از مودت جميع نفوس و مهرباني با جميع خلق و صداقت با كلّ بشرو خير خواهيِ عموم اهل عالم از هرملّت و مذهب وآئين , رو برنگردانيد”
“با جميع اهل عالم به روح و ريحان معاشرت نمايند ؛ چه كه معاشرت , سبب اتّحاد و اتّفاق بوده و هست و اتّحاد و اتّفاق سبب نظام عالم و حيات امم است . طوبي از براي نفوسي كه به حبل شفقت و رأفت متمسكند و از ضغيه و بغضا فارغ و آزاد”
و نیز منشا کلیه امور خیر و صادقانه را از محبت صادقانه میداند
“محبت كارهاي عجيبه و عظيمه دارد . نيت خالص و عمل خالص و ظهورات انقطاع و شئونات آن , كل از اين مصدر است ؛ يعني از محبت صادر و ظاهرو باهرو مشهود”
به اظهار دوستي و محبت كه فقط با الفاظ باشد , قانع نشويد ؛ قلبتان را با محبت خالصانه نسبت به تمام افرادي كه در راهتان مي گذرند , مشتعل سازيد.
و تغلیم مینماین چگونه میتوان به چنین درجه ای از محبت دست یافت:
“ما بايد خدا را دوست بداريم و در اين مقام است كه محبت نسبت به عموم بشر امكان پذير مي گردد . ما نمي توانيم هر يك از ابناء بشر را فقط به خاطر خود او دوست بداريم ؛ بلكه احساس ما نسبت به بشريت بايد بر اساس عشقي باشد كه به اَبِ آسماني كه خالق و آفريننده بشراست داريم”


کانال تلگرام آموزه های دیانت بهائی
@ayine_bahai01