حضرت شوقی ربانی ولی امر دیانت بهائی

مصائب واردۀ بر عالم انسانیت

منشی هیکل مبارک مرقوم داشته است:

“حضرت شوقی افندی به من فرمودند وصول مرقومۀ شما، مورّخۀ 14 اکتبر 1931، را بنگارم.

از مصائب واردۀ بر عالم انسانیت اظهار شکوِه و ملالت نموده‌اید. در سیر تکامل روحانی انسان، یک مرحلۀ تصفیه و تطهیری ضرورت دارد. زیرا به این وسیله است که حوائج مادّی قیمت حقیقی خود را پیدا می‌کنند. تا جامعه قدر مواضیع روحانی را نشناسد و اهمّیتی که فراخور آن است به آنها ندهد، هرگز برای ورود در عصر طلایی، که حضرت بهاءالله پیش‌بینی فرموده، لیاقت نخواهد داشت. مصائب حالیه از جمله عواملی است که به تصفیه و تطهیر انسان کمک می‌کند و فقط به این وسیله است که انسان به تکلیف خود آشنایی می‌یابد. این مصائب به ملل و نحل می‌آموزد که باید نسبت به امور از جنبۀ بین‌المللی ناظر گردند و به افراد تعلیم می‌دهد که بیش از آنچه که برای رفاه مادّی خود می‌کوشند، نسبت به روحیات و اخلاقیات خود باید توجّه نمایند.

در چنین مراحل تصفیۀ نفوس، که عالم انسانیت بتمامه در زوابع مصائب مبتلا است، بهائیان نباید متوقّع باشند که به کلّی مأمون بمانند. اگر ما در تقصیر خود بنگریم، فوراً درک می‌کنیم که از این متاعب ما را نیز، که دعوی وصال می‌نماییم، سهمی مقرّر است. این گونه بحران‌های عالمگیر باید، تا ما را به اهمّیت وظائف و اجرای تکالیفمان آشنا سازد. این رنج و تعب آن قوّه را در وجود ما زیاد می‌کند که راه نجات را به عالم نشان بدهیم و ما را از سکوت و سکون به حرکت و جنبش می‌آورد. زیرا که ما آنچه لازمۀ تبلیغ امر الهی است به جا نمی‌آوریم و پیام مبارکی را که به ما سپرده شده است به خلق نمی‌رسانیم. حضرت شوقی افندی دربارۀ شما و سایر احبّاء دعا می‌فرمایند تا با عزمی جزم به ایفای این امر مهم پردازید.”

(در ورقۀ اخبار امری آمریکا، شمارۀ 58، مکتوبی از حضرت ولی امرالله به یکی از احبّاء درج شده که ترجمۀ آن در صفحات 18-19 اخبار امری بهمن – اسفند 1310 شمسی، تحت نظر لجنۀ نشر نفحات مرکزی ایران، درج شده است)


کانال تلگرام آئین بهائی
https://telegram.me/aeen_bahai