حکومت جهانى از ديدگاه امر بهائى
نگارش: روحالله خوشبين
ديرزمانى است که مصلحين و متفکّرين جوامع بشرى با توجّه بهترس و هراس وحشتناکى که زندگى روزانهٴ بشر را در بر گرفته و لطمات و خرابىهائى که جنگهاى پى در پى در کرهٴ خاک ببار آورده و نياز مبرمى که بهصلح و آشتى و همکارى و همزيستى مسالمتآميز بين نفوس بشرى احساس شدهاست مسئلهٴ اتّحاد و اتّفاق ملل و دول عالم را بهپيش کشيده و طرحها و نقشههائى براى اين اتّحاد تهيّه و پيشنهاد نمودهاند ولی با کمال تأسّف بسيارى از اين طرق بهنتيجهٴ واقعى منتهى نگرديده و آنچه نيز تاکنون بهمرحلهٴ عمل درآمده يا بکلّى از وصول بمقصود ناتوان بوده و يا اثرى ضعيف در زمينهٴ صلح و آشتى از خود نشان داده است.
وحدت عالم انسانی
وحدت عالم انسانی هدف اصلی دین بهائی است. جمیع تعالیمی که در دین بهائی آمده است حول این محور یعنی وحدت عالم انسانی میگردد.[۱][۲]
امر بهائی دین است و فرقه نیست
امروزه بسیار دیده می شود که می گویند فرقهٔ بهائیت و حتی فرقه ضالهٔ بهائیت و یا فرقهٔ ضالهٔ مضلهٔ بهائیت. «البته منظور از فرقه را مذهب متفرّع (منشعب شده) از دین مستقلی نمی دانند زیرا اگر چنین می پنداشتند می بایست آن را فرع اسلام بینگارند و ناگزیر مثل سایر مذاهب آن دین مبین (اسلام) از حقّ آزادی برخوردار شمارد. پس گویی کلمهٔ فرقه را آنگاه که بر اهل بهاء اطلاق می کنند به معنی حزب سیاسی می گیرند امّا آشکارا می بینند که اصول و فروع این مرام با حزب سیاسی مناسبت ندارد، بلکه اجتناب از سیاست جزء لوازم خط مشی آنان به شمار می رود. به همین سبب این تعریف را مفید نمی یابند و بسیار زود از آن روی بر می تابند. سرانجام می گویند که اینان نه دین و نه مذهب و نه فرقه اند، بلکه مشتی جاسوس و خائن و مزدورند که به هم پیوسته و جمعی را پدید آورده اند و پیداست که چون کسانی برای اثبات قولشان بیّنه و برهان نخواهند البته هر چه از دل می گذرانند بر زبان می رانند و الّا نیک می دانند که بیانشان معقول یا مقبول نیست و افترایی در غایت وضوح است.» 1
اقتباس از نویسندگان بهائی
اکتبر 9, 2014
اختلاف نظر در معانی گفتار پروردگار در جمیع اعصار موجب جدایی و دشمنی میان مردمان و تجزیه ادیان بوده و هست. آئین بهایی با معرفی چند اصل، این مانع را به کلی از میان برداشته: حضرت بهاءالله می فرمایند: “آنچه سبب اجتناب و علت اختلاف و تفریق بود از میان برخاست”.
سهم جامعه بهائی در پیشرفت و ترقی ایران
باهره مطلق
نوامبر 21, 2013 | مقالات
متن پیش رو سخنرانی خانم بهاره مطلق در دومین کنفرانس سالانه انجمن پژوهش تاریخ و فرهنگ ایران است که از ۱۷ تا ۲۰ می ۲۰۱۳ در هتل شرایتون در تورنتو با شرکت بیش از هزار نفر برگزار شد. با سپاس از برگزارکنندگان برنامه که این متن را برای چاپ در شهروند در اختیار ما گذاشتند.
جامعهٔ بهائى در دنياى امروز
نگارنده: شاپور راسخ
جامعهٔ بهائى بىگمان يکى از گستردهترين جوامع دينى در دنياى امروز است و اين امر با توجّه به تازگى آئين بهائى که تنها يک قرن و نيم از آن مىگذرد ميتواند موجب شگفتى باشد.
ديانت بهائى
نگارنده: ويليام هاچر و داگلاس مارتين،
ترجمهٴ پريوش سمندرى
امر بهائى جديدترين ديانت مستقلّ جهانى است. از آغاز دروهٴ مجهوليّت آن در ايران در نيمهٴ قرن نوزدهم تا کنون تقريباً به تمام نقاط جهان منتشر شده ومؤسّسات ادارى خود را در بيشتر نقاط کرهٴ زمين مستقرّ کرده و پيروانى از همهٴ فرهنگها، اجناس، جوامع و مذاهب را در جمع خود پذيرفته است.
جنبه اخلاقی جهانی شدن- دیدگاه آئین بهائی
نگارنده: سهیل بشروئی،
ترجمۀ حوریوش رحمانی
قسمت ۱
“طوبی لمن اصبح قائماً علی خدمة الامم … لیس الفخر لمن یحب الوطن بل لمن یحبّ العالم … فی الحقیقه عالم یک وطن محسوب است و من علی الارض اهل آن … مقصود اصلاح عالم و راحت امم بوده این اصلاح و راحت ظاهر نشود مگر به اتّحاد و اتّفاق”.(۱)
دنيای جديد، دين جديد
2006-07-05
مقدمه
با پذیرش استمرار ظهور پیامبران الهی، اكنون می توان پرسید: چه موقع خداوند پیامبری را مبعوث می فرماید؟ چه شرایطی ظهور دین جدید را ایجاب می كند؟
رفاه اجتماعى و اقتصادى
2006-07-11
از ممتازترين خواص جامعه بهائی از لحاظ ترقّيات اجتماعی و اقتصادی جنبه نظام مشورتی آن است. حضرت بهاءاللّه طرحی را برای تصميمگيری بر اساس همرأئی و توافق گروهی ابداع فرموده است و خطا نيست اگر بگوئيم هر فرد بهائی بنحوی از انحاء شاگرد مکتب مشورت است. ترقيات اجتماعی و اقتصادی در نظام بهائی اوّلبار در ايران آشکار شد که بهائيان آن کشور در اوائل قرن بيستم مدارس و درمانگاهها و ساير خدمات اجتماعی از جلمه تأسيس اوّلين مدرسه دخترانه را در کشور تأسيس کردند.
بهائيان و سازمان ملل متحد
2006-07-11
از تعاليم بهائی يکی اينست که دين حقيقی بايد سبب ترويج اتّحاد و اتّفاق باشد و اتّحاد لازمه ضروريه حصول صلح جهانی است. حضرت بهاءاللّه ميفرمايد «اصلاح و راحت حاصل نشود مگر باتّحاد و اتّفاق.» ازجمله موازينی که جامعه بهائی برای حصول اتّحاد عالم پيشنهاد ميکند که فدراسيون کشورها تشکيل شود اينستکه يک زبان بينالمللی بوجود آيد – اقتصاد جهانی تعديل و هم آهنگ گردد – تعليم اجباری متداول شود – معياری برای حقوق بشر معيّن گردد – سازمان مرکّب جهانی ارتباط و مخابرات بکار افتد و يک نظام بينالمللى برای واحد پول و وزن اندازه معيّن شود.
بافت تاريخ امر بابى و بهائى
2006-07-11
اگر بگوئيم که يک دين مستقلّ است معنايش آن نيست که ناگهان در فضائی خالی از دين پيدا شده باشد. دين بودا از پشت دين هندوان بر خاسته است و فقط وقتی که از کوههای هيماليا گذشت استقلال خويش را ظاهر ساخت و نيروی فرهنگی بزرگی را در کشورهای چين و ژاپن و کشورهای جنوب شرقی آسيا برانگيخت.