اخبار دیانت بهائی

نگاهی تحلیلی به دستاوردهای جهانی جشنهای دویستمین سال تولد حضرت باب

شش دوره دیگر تا صدمین سال عصر تکوین

بیت العدل اعظم، دیروز مصادف با هفدهم آبان ماه 1398، هشتم نوامبر 2019، در طی پیامی از بهائیان عالم خواستند که تحرک فوق العاده ای را که جامعه بهائی از برگزاری جشنهای دویستمین سال به دست آورده است را تا شش دوره سه ماهه دیگر که شروع نقشه یک ساله (2021-2022) است حفظ نماید.

سال 2021 مصادف با صدمین سال عصر تکوین و متقارن با صدمین سال صعود حضرت عبدالبهاء می باشد. این پیام که بعد از جشنهای باشکوه دویستمین سال تولد حضرت باب که در سراسر دنیا برگزار شده بود ارسال شده، یادآور پیام 18 می 2016 بیت العدل اعظم است که از عالم بهائی خواسته بودند:

قوای روحانیّه‌ای که بی‌تردید در این موسم بسیار مبارک در جهان جاری خواهد شد دوستان را در آغاز هشت دوره [سه ماهه] بین دو سالگرد دویست‌‌سالگی به فعّالیّت بر خواهد انگیخت، دورانی که طیّ آن بزرگ‌ترين بخش اقدامات لازم برای تکميل اهداف نقشه بايد انجام پذيرد. به همین منوال، مراسم حول دویستمین سالگرد میلاد حضرت اعلی نیز به این مشروع روحانی جهانی در آغاز ورود به شش دورۀ نهایی خود تا رضوان ۲۰۲۱ نیرو خواهد بخشید. از اینرو انتظار می‌رود که بزرگداشت این ایّام متبرّکه نه تنها موجب غنی ‌ساختن خصیصۀ نیایش در حیات جامعه گردد بلکه تأثیر قابل ملاحظه و فزاینده‌ای بر اقدامات در راه بنای جوامعی پویا داشته باشد.

فاصله بین دویستمین سال تولد حضرت بهاءالله در سال 2017 تا دویستمین سال تولد حضرت باب، معادل هشت دوره سه ماهه بود. دوره (یا چرخه) اصطلاحی است که نشانگر بازه های زمانی برای انجام فعالیتهای ترویج و تحکیم است. همانطور که بیت العدل اعظم در پیام سال 2016 و نیز پیامی که دیروز برای عالم بهائی صادر شده است اشاره می نمایند، فاصله شش دوره سه ماهه که دوره های آخر نقشه پنج ساله فعلی است باید انرژی بخش و برانگیزاننده جامعه بهائی در مجهودات وسیع خود باشد. ایشان بیان می نمایند که انتظار می رود برگزاری این جشنها علاوه بر تقویت حیات نیایشی جامعه، “تاثیر قابل ملاحظه و فزاینده ای بر اقدامات” جامعه سازی داشته باشد. حال، و در طی این شش دوره باقیمانده، زمان فعّالیّت فشرده‌ای است که تا هم‌اکنون به خوبی در جریان بوده و کمتر از یک سال و نیم از آن باقی مانده است.

عالم بهائی توانسته است در طی سی سال و نیمی که از شروع نقشه می گذرد “بزرگ ترین بخش اقدامات لازم برای تکمیل اهداف نقشه” را با موفقیت انجام دهد. این موفقیتها نه تنها در کشورهای آسیایی و آفریقایی، که به نحوی باورنکردنی و بی سابقه در کشورهای اروپایی، آمریکایی و نیز قاره اقیانوسیه نیز محقق شده است؛ تحققی که ممکن است اهداف نقشه پنج ساله فعلی را در مدت زمانی کوتاهتر از زمان مقرر به دست بیاورد. چنین اتفاقی در نقشه پنج ساله دوم (2006-2011) نیز صورت پذیرفته بود که در آن جامعه بهائی یک سال قبل از پایان نقشه توانسته بود به کلیه اهداف از پیش تعیین شده خود دست یابد.


نگاه نو: @Rethinking

برای آشنایی با فعالیتهای بهائی به نگاه نو بپیوندید: @Rethinking