پاسخ به شبهات وارده بر دیانت بهائی

پیام بیت العدل،۶ شهرالرحمة ۱۶۳ ۲۹ جون ۲۰۰۶

ای حبیبان با وفا و برگزیدگان حضرت کبریا،

جامعۀ اسم اعظم در سراسر عالم مملو از شور و شعف حاصله از شروع نقشۀ پنج سالۀ جدید است. پیام های محبت آمیز واصله از نمایندگان کانونشن های ملی ممالک مختلف به مرکز جهانی، حاکی از عزم جزم بهائیان عالم برای سرعت بخشیدن به فرایند یدخلون فی دین الله افواجاً از طریق شروع برنامه های فشردۀ رشد در حداقل ۱۵۰۰ محدودۀ جغرافیایی در سراسر جهان می باشد.

بسیاری از این پیام ها حاوی این مژدۀ جانفزاست که شرح استقامت احبای ایران در مقابله با تضییقات حالیه و وفاداری آنان نسبت به اوامر الهیه در ایجاد جوّی روحانی در آن اجتماعات کمکی مؤثّر نموده است. پیام های واصله همچنین بشارت می دهد که جانفشانی شما عزیزان برای ارتقاء مصالح امریه در شرا یط صعب و دشوار فعلی، سرمشقی از فداکاری، منبعی از قوای روحانی و مشوّقی مؤثّر برای دیگر عاشقان روی بهاء در اقصی نقاط عالم بوده و آنان را در مساعی خود برای نشر نفحات الله و خدمت به امرالله مصمّم تر کرده است. ملاحظه فرمایید که قوای منبعثه از تحمل و بردباری احبای عزیز ایران در این ایام پر افتتان چطور مفهوم بیان مبارک «لَو یَستَرُونَ النُّور فِی البَرّ اِنَّهُ یَظهَرُ مِن قُطبِ البَحرِ وَیَقُولُ اِنّی مُحییَ العالَمین» را روشن تر و وسایل و لوازم پیشرفت عنصری آن را مهیّاتر ساخته است. در این مقام، یادآوری ِ وعدۀ محکمۀ الهیه که از قلم مبارک جمال اقدس ابهی در اشاره به تضییقات وارده بر نفس مظهر ظهور الهی نازل شده روح و روان را به وجد و طرب می آورد که می فرمایند:

… وَ اَمَّا الانَ حَجَّبُونی بِحِجابِ الظَّلامِ الَّذی نَسَجُوهُ بِاَیدِی الظُّنُون وَالاَوهامِ سَوفَ تَشُقُّ یَدُالبَیضاءُ جَیباً لِهذِهِ اللَّیلَةِ الدَّلماءِ وَ یَفتَحُ اللهُ لِمَدینَتِهِ باباً رِتاجاً یَومَئذٍ یَدخُلُونَ فبهَا النّاسُ اَفواجاً وَ یَقُولُونَ ما قالَتهُ اللائِماتُ مِن قَبلُ لِیَظهَرَ فِی الغایاتِ ما بَدا فِی البَدایاتِ.

معهد اعلی با تمجید و قدر دانی، آن عزیزان را اطمینان می دهند که آنی نمی گذرد مگر آنکه شهامت و شجاعت و استقامت و جانفشانی ِآن دلدادگان روی جانان به یاد آید.
این بلایا و رزایا و زجر و حبس و محنت و ابتلا در ساحت کبریا مذکور و اجرش موفور و محتوم. اِنَّما یُوَفِّیَ الصّابِرُونَ اَجرَهُم بِغَیرِ حِسابٍ. برکات آسمانی و قوای روحانی منبعثه از احراق دماءِ مطهّرۀ شهیدان و فداکاری ها و از خود گذشتگی های قاطبۀ بهاییان در آن سرزمین در تحمل شرایط طاقت فرسا وسایل تحقق وعود مبارکۀ الهیه را یکی بعد از دیگری مهیا ساخته و می سازد. به فرمودۀ مبارک «…جمیع این بلایا به منزلۀ دُهن است برای اشتعال این مصباح کَذلِکَ یُبَدِّلُ الله ما یَشاء وَ اِنَّهُ عَلی کُلِّ شَیءٍ قَدیر…»
حضرت ولی عزیز امرالله سنواتی بعد از جلوس بر کرسی ولایت، خطاب به محفل مقدس روحانی مرکزی ایران چنین فرمودند:

استخلاص این فِئّۀ مظلوم بی گناه از قیود اسارت و چنگ ارباب ظلم و عداوت، ضوضاء و هیجان عمومی را مقتضی و حصول عزت و رخا و آسایش حقیقی از برای بهاییان مقاومت و ممانعت و شور و آشوب اهل حقد و جفا را مستلزم پس اگر چنانچه تلاطم دریای بلا ازدیاد یابد و طوفان مِحَن و رزایا از شش جهت آن جمعیت مظلوم را احاطه نماید به حقّ الیقین بدانید و آنی متردّد نمانید که میعاد نجات و میقات جلوۀ موعودۀ دیرینه نزدیک گشته و وسایل اخیرۀ فوز و نصرت عظمی از برای ملت ستمدیدۀ بهاء در آن کشور مهیّا و فراهم شده قدمِ ثابت، لازم و عزمِ راسخ، واجب تا این مراحل باقیه طی گردد و مقصود و آمال بهاییان در اعلی المقامات پدیدار گردد و جلوه ای حیرت انگیز نماید هذِهِ سُنَّةُ الله وَ لَن تَجِدَ لِسُنَّةِ اللهِ تَبدیلاً.

این بیانات محکمۀ مبارکه البته توشۀ راه هر عاشق باوفا در سبیل تحمل بلایا و تلاش برای وصول به معشوق و محبوب بی همتاست ولی از طرفی مشاهدۀ نشانه های فتح و ظفر قوای روحانی و استحکام مستمرّ بنیان امر الهی در حین شدت تضییقات اغلب سخت و دشوار است. پیام مورّخ ۲۷ دسامبر ۲۰۰۵ بیت العدل اعظم خطاب به مشاورین مجتمع در ارض اقدس و همچنین پیام رضوان سال ۲۰۰۶ معهد اعلی خطاب به بهائیان عالم را مطالعه فرمایید و ملاحظه نمایید که چه مقدار از فتوحات مذکوره، از جمله موفقیت جامعه در توسعۀ چار چوب عمل برای پیشبرد فرایند دخول افواج، بعد از وقوع انقلاب سال ۱۳۵۷در ایران و به برکت جانفشانی ها و از خود گذشتگی های شما عزیزان نصیب شده است، فتوحاتی که هر یک به خودی خود، گامی عظیم در راه استقرار نظم جهان آرای الهی محسوب می شود.

در وقایع اخیر مصر تفکر فرمایید که چطور استقامت احبای عزیز ساکن آن سرزمین بالاخره منجر به اعلان عمومی بی نظیر امر مبارک در جهان عرب شد. تنها در ماه می ۲۰۰۶، بیش از بیست هزار نفر درکشور مصر از سایت عربی بهائی برای کسب اطلاعات در مورد امر مبارک دیدن نموده وعلاقه مندان در نقاط مختلفۀ عالم هزاران نسخه از آثار مبارکه را به زبان عربی از کتابخانۀ اینترنت بهائی استخراج نمودند. ملیون ها نفر باتماشای برنامه های هفتگی یکی از ایستگاه های تلویزیونی معروف آن کشور با حقایق و اصول امرالله و بی انصافی اهل عدوان آشنا شدند. گروهی از متفکرین و مدافعین حقوق بشر به پشتیبانی علنی از حق بهائیان برای اخذ کارت شناسایی که حال از آن محرومند قیام کردند. جراید بین المللی بهائی در سراسر عالم و سایت های مختلف اینترنت به زبان عربی نیز توجه خاصی به وضع بهائیان مصر نشان داده، موجب اشتهار امر و نشر کلمةالله شدند.

حضرت عبدالبهاء ارواحنا لمظلومیته الفداء در یکی از الواح مبارکه می فرمایند:

…و از غرائب وقوعات این است که اعظم وسیلۀ صون و حمایت این حقیقت نورانیت هجوم اعداست و آلام و محن بی منتها زجاج ِآن سراج، اریاح است و سبب سلامت آن سفینه شدت امواج…

پس صبر و اصطبار بیش از پیش لازم و آمادگی کامل جامعه برای قبول مسئولیتهای مضاعفۀ ناشی از رفع موانع و محدودیت ها واجب تا در میقات معین و با ارادۀ جمال قدم ابواب رخا بر وجه احبا گشوده شود، یاردلنشین رخ بگشاید و روز پیروزی جلوه نماید.

در حین تأمل و تفکر دربارۀ وضع موجود در ایران و مشکلاتی که جامعۀ بهائی با آن روبه رو است، شایسته است که احبای عزیز متوجّهاً الی الله نکتۀ مهم دیگری را نیز به خاطرداشته باشند و آن اینکه چون دشمنان امرالله در این ایام به دلایل مختلفه خود را برای هجوم فزاینده و علنی به جامعۀ بهائی محدود می بینند، برای رسیدن به هدف خود آنچه را قادرند — از ایجاد محدودیت های اقتصادی تا مسدود نمودن ترقیات اجتماعی، از ایجاد ترس و نگرانی تا اشاعۀ کذب و افترا، از ممانعت ورود دانشجویان بهائی به دانشگاه ها تا تسهیل اخذ گذرنامه و خروج از کشور — مجری می دارند تا احبای عزیز را تشویق یا مجبور به ترک وطن مألوف سازند و بدین وسیله به زعم خود جامعۀ بهائیِ مهدِ امرالله را تضعییف و سرانجام ریشه کن نمایند. در پرتو این بررسی ها روشن خواهد شد که ترک ایران در شرایط فعلی موجب افسردگی خاطر دوستانی که به حبل استقامت متمسّکند گشته و بدون شک دشمنان امرالله را جسور و در تعقیب اهداف غیر انسانی خود مصمّم تر می کند.

یکی از ارزشمندترین ثمرات فداکاری ها و تحمل محن وارده بر شما عزیزان در سنوات اخیر، افزایش چشمگیر آمادگی اهل عالم و ملت ایران برای قبول امر مبارک است. این سرمایۀ گرانبهاکه با دادن جان و مال و راحت و آسایش و فداکردن پیشرفت های مادی و دنیوی احبای عزیز از پیر و جوان حاصل گشته و اساس ترقّیات و فتوحاتی جدید در عصر تکوین محسوب می شود باید به بهترین وجه ممکن مورد بهره برداری قرار گیرد. خواهران و برادران روحانی شما در سراسر عالم، با حمایت مؤسّسات امری، مساعی خود را برای انجام این امر تمرکز داده اند و جامعۀ اسم اعظم در سرزمین مقدس ایران، چه افراد و چه تشکیلات امری، نیز باید بیش از پیش بکوشد تا اطمینان یابد که برای مقابله با این مسئولیت تاریخی از آمادگی فکری و روانی، معلومات امری و مهارت های لازمه بهره مند است. بدون شک شما عزیزان در این موقعیت خطیر به وظایف خود در مقابل تبلیغ انفرادی که مهمترین جنبۀ این آمادگی است آگاهید. چندی پیش بیت العدل اعظم الهی بعد از بررسی اوضاع مهد امرالله و مصالح امر در آن کشور به یاران ایران توصیه نمودند که مؤسّسۀ آموزشی در ایران را به عنوان سیستم رسمی ِ ملی که زیر نظر ایشان اداره می شد منحل نمایند و از آن تاریخ به بعد یاران و خادمین مسئولیّتی در قبال امور تبلیغ انفرادی احبّا نداشته باشند. این تصمیم معهد اعلی برای حفظ و صیانت یاران و خادمین و جامعۀ بهائی و رعایت امور مملکتی و به عنوان نشانی از اشتیاق به همکاری جامعۀ بهائی با اولیای امور گرفته شد. ولی معنی و مفهوم این تصمیم این است که افراد احبّا باید در انجام امر مهم تبلیغ که از جمله وظایف روحانی و تخطّی ناپذیر هر فرد بهائی است بیش از پیش کوشا باشند، هیچ فرصتی را از دست ندهند و با رعایت حکمت و از طریق ابتکار شخصی، تا حد امکان با استفاده از بینش های روحانی و تعلیماتی که در فرایند مؤسّسۀ آموزشی آموخته اند به این وظیفۀ خطیر قیام کنند و در این راه همدیگر را نیز تشویق وحمایت نمایند. ملاحظه فرمایید که حضرت عبدالبهاء در اهمیّت تبلیغ چه می فرمایند:

ای بندگان جمال مبارک از قرار معلوم از کثرت اغتشاش امر تبلیغ اندکی مهجور مانده… این معلوم و واضح است که الیوم تأییدات غیبیۀ الهیه شامل حال مبلّغین است و اگر تبلیغ تأخیر افتد بکلّی تأیید منقطع گردد زیرا مستحیل و محال است که بدون تبلیغ احبای الهی تأیید یابند در هر صورت باید تبلیغ نمود ولی به حکمت اگر جِهاراً ممکن نه خفیّاً به تربیت نفوس پردازند و سبب حصول روح و ریحان در عالم انسان شوند… مقصود این است که در ایام امن و امان باید تبلیغ را در نهایت گرمی مجری داشت و چون امن و امان نه باید به نهایت حکمت مجری نمود اما به کلی تعطیل جائز نه زیرا به کلی تأیید منقطع گردد…

پس ای حاملان امانت الهیه، در این ایام که بلایا و رزایا و محن و فتن از هر جهت احاطه نموده، دست شکرانه به آستان مقدسش بلند کنید که الحمدلله از جُند وفایش محسوب، به حبل میثاقش متمسّک، به اطاعت اوامرش مفتخر، به رداء استقامتش ملبّس، و در میادین خدمت و ترویج مصالح امرش ساعی و قائم هستید. در محیط گرم خانواده و با فرزندان دلبند و جوانان برومند خود این نکات را در میان گذارید و ایشان را از قدردانی عمیق معهد اعلی مطمئن سازید که الحمدلله فداکاری های آن نور دیدگان نیز در رقّ منشور با خطّ جلی مسطور و موجب افتخار جامعۀ بهائی و نسلهای آیندۀ عالم بشری است.

بیت العد ل اعظم در اعتاب مقدّسۀ علیا آن یاران ممتحن جمال ابهی را به ادعیۀ قلبیۀ خود اطمینان می دهند و حفظ و صیانت و موفقیّت کل را از درگاه مقدّسش مسئلت می فرمایند.

با تقدیم تحیّات، دارالانشاء بیت العدل اعظم


[i] باقیِ اسناد و اطلاعات را درسایت های اینترنتیِ بهائی ملاحظه فرمائید. ازجمله:
www.negah.org, news.persian-bahai.org, www.noghtenazar.org

[ii] مدیر تحقیق و استاد رشتۀ جامعه شناسی دانشگاه شیراز، با همکاری محمد علی سلامی، نشر مرکز اسناد انقلاب اسلامی، چاپ ۱۳۸۰، که جواب آن نیز در فروردین ۱۳۸۵ در سایتِ
www.negah.org
داده شده.

منبع: وبسایت ولوله در شهر