پاسخ به شبهات وارده بر دیانت بهائی

چرا دین باید مطابق با علم و عقل باشد؟

یکی از منتقدین دیانت بهائی که کتابی هم علیه بهائیان منتشر کرده است، از کتاب «ایام تسعه» مطلبی آورده که از حضرت عبدالبهاء نقل شده: «آفتاب …چون در مرآت (آینه) مقعر یا در مرآت محدب تجلی نماید، جمیع حرارت در نقطه ای جمع شود» بعد نوشته است که این نشان میدهد که حضرت عبدالبهاء اندازه ی دانش آموز دبیرستانی هم علم و دانش نداشتند. . به این موضوع میرسیم ولی چرا دین باید مطابق با علم و عقل باشد؟ دلیل اصلی اینست که دین از خرافات محفوظ بماند و مانند ادیان گذشته یک آخوند، کشیش و … تخیلات خود را منتسب به دین نکند و از دین سوء استفاده نکند. . خطابات حضرت عبدالبهاء: « دین باید مطابق علم وعقل باشد. اگر مطابق علم و عقل نباشد اوهام است. زیرا خدا عقل به انسان داده تا ادراک حقایق اشیاء کند. اگر دین مخالف علم وعقل باشد،ممکن نیست سبب اطمینان قلب شود»

حال دلیل اینکه بعضی مسائل علمی و عقلانی بنظر نمیرسد. استفاده از زبان تمثیل و تشبیه برای ساده سازی در کتب ادیان است. مثلاً آیه ۹ واقعه میفرماید: «ماه و خورشید» یکی میشوند. یا آیه ۲ انفطار میفرماید:«ستارگان فرو‌میریزند»، یعنی نزدیک به میلیاردها میلیارد ستاره ای که بسیاری از خورشید هم بزرگترند بر زمین بریزد. انگار که چند هزار رشته کوه هیمایالا بر دانه ای «غله» فروبریزد. اینها زبان تمثیل و تشبیه است و در پست بعدی مطرح خواهم کرد.

اما مسئله آینه محدب و مقعر و نور. این دوست عزیزی که این موضوع را طرح کرده فرق «نور» را با «حرارت» درک نکرده است. درون نور آفتاب طیف وسیعی از امواج رادیویی، امواج مادون قرمز، امواج فرا بنفش، اشعه ایکس و… وجود دارد که فقط یک بخش از این امواج قابل رؤیت است. دلیل گرم شدن اجسام توسط آفتاب در حقیقت بخاطر جذب بخشی از این امواج موجود در نور است که باعث «لرزش اتمهای ماده میشود». یعنی کاری که «دستگاه مایکرو وِیو» که در منازل داریم انجام میدهد.

امواج موجود در نور وقتی به آینه مقعر بخورند مقداری از این امواج دفع میشوند و مقداری جذب، قسمتی که جذب میشود پیوندهای میان اتمهای جیوه را به ارتعاش در آورده و لایه جیوه را گرم میکند، در آینه مقعر نقطه کانونی «وسط نیم دایره» است

اگر از قسمت محدب نور بتابد، مجدداً همه امواج دفع نمیشود و اتمهای جیوه بخشی از نور را جذب میکنند. پشت آینه ی محدب بصورت یکنواخت گرم میشود، باز نقطه کانونی برای این امواجِ حرارتیِ حاصل از ارتعاش اتمهای جیوه در «مرکز نیم دایره» است. پس آینه در هر دو صورت حرارت را «نه نور» در یک نقطه متمرکز میکند.

آغاز هر دینی مخالفان آن تلاش هایی در جهت بی اعتبار سازی اخلاقی مؤسس آن دین و پیروانش و با معرفی جامعه دینی جدید با استناد به تاریخ آن صورت می گیرد و عمده سعی ایشان بر اینست که کل جریان را کاملاً غیر الهی و ساختگی و حتی آن را یک شیّادی بزرگ معرفی نمایند مثلاً اتهامات متعدد و گسترده علیه جامعه مسیحیان مراسم عشای ربانی ایشان را مراسم سرّی مجالس عیاشی های جنسی، زنای با محارم و آدم خواری نشان می داد مسیحیان اولیه به خاطر امتناع از پرستش خدایان متعدد مشرکان متهم به لامذهبی و به خاطر وجود روابط محبت آمیز میان “برادران” و “خواهران” ، متهم به زنای با محارم و به خاطر شرکت ننمودن در جشن های کافران متهم به اهانت به بشریت می شدند . سیسیلیوس در نطقی درباره مسیحیان چنین گفت : مسیحیان زنان بی سواد راساده لوح را از پایین ترین طبقات … و گروه منفوری از توطئه چینان را گرد هم می آورند . ایشان اجتماعات شبانه دارند و نوعی روزه می گیرند و افطار می کنند که ناسازگار با وقار انسانی است رفتار…ایشان ارازلی مشکوک و ترسو هستند که در ملأ عام ساکنند ولی در گوشه های عزلت و انزوا به پر چانگی مشغولند. مسیحیان تا 300 پس از ظهور مسیح شدیداً مورد سرکوب ، تعقیب و زجر و آزار بودند اما در سال 313 میلادی قسطنطین امپراطور روم فرمان آزادی مذهبی آنان را صادر نمود و در 324 م خود به دیانت مسیحی گروید. .
در مورد اسلام شخصیت پیامبر فردی قدرت طلب ، دجال ، نیرنگ باز، تشنه قدرت و فردی با اشتهای جنسی سیری ناپذیر تصویر می شد و دین اسلام به عنوان دینی بدعت گذار ، دینی که حقیقت را عمداً مخدوش ارائه می کند دین خشونت و شمشیر و دین لذت جویی و انحراف معرفی می گشت . اولین نویسنده غربی که کوشید تا حق مطلب را در مورد اسلام ادا کند آدریان رولند بود که گفت : دیانتی که بیش از همه توسط دشمنانش منفور داشته شده و به سخره گرفته شده دیانت محمد است … اگر کسی نیت خیری برای آشنا شدن با دیانت حضرت محمد داشته باشد به چیزی جز آثار جدلی نفرت انگیزی که مشحون از اغلاط است دست نمی یابد.

در مورد دیانت بهائی هم دقیقاٌ همین جریان ادامه یافت هدف اصلی مخالفان این است که مردم دین بهائی را آنگونه که هست نشناسند آنها تصور میکنند با کشیدن دیوارهائی از افترا و تهمت و شبهه و دروغ پراکندن میتوان جلوی موج خروشان تعالیم خداوند را گرفت. با تمام این تضییقات هر روز هزاران نفر سراسر جهان به دین بهائی میپوندد و با رشد جمعیتی سریعتر از ادیان دیگر… «اقتباس از سایت آئین بهائی».


Hosham.nikbakht(https://t.me/bahai19)