حضرت شوقی ربانی ولی امر دیانت بهائی

گرمای محبت و دوستی

آنچه جهان را به صلح و وحدت میرساند چیزی نیست بجز گرمای محبت و دوستی . وحدت عالم انسانی تنها در سایه ی این محبت الهی شکل خواهد گرفت و حال انکه احبای الهی مبلغین و پیام اورندگان و مروجین این محبت اند. بنابراین مسلّم است که باید ابتدا در میان ایشان رشته ی وحدت و محبت ناگسستنی باشد. از این رو باید اهل بها در هر حال بایکدیگر در نهایت اشتی و دوستی معاشرت نمایند. زیرا همین دوستی مقدمه ای ست برای وحدت عالم انسانی.

هنگامی که جامعه بهایی تجسم عملی وحدت باشد انگاه برهان و بیان در تبلیغ تاثیر گذار خواهد بود .چنانچه حضرت ولی امرالله در توقیعی می فرمایند:

«محبت و دوستي با عموم از تعاليم اساسيه شريعت الهيه است تا چه رسد بدوستي و اشتي در بين احبا الله . تاچنين نگردد حرارت محبت الله در كبد عالم شعله نزند و وحدت عالم انساني كه يگانه اساسش همانا محبة الله و اخوت نوع بشر است تحقق نپذيرد .
و چون اين بنيان استوار گردد و حبل مودت و اخوت قلوب ياران رامتحد و مرتبط نمايد و اساس وحدت جمع اهل بها رزين و مستحكم شود باید قدم بمیدان تبلیغ نهاد و لسان به بيان و تبيان و اقامه برهان گشوده بهمت و نشاط و حكمت و استقامت و تقديس و انقطاع روز بروز بر اتساع دائره اين جمع افزود . حضرات مبلغين بايد در نهايت روحانيت و توجه و انقطاع از متاع دنيا و از هر تعلق و توقعي و اسم و شهرتي فارغ و ازاد بوظيفه مقدسه خود پردازند و اعظم وصاياي مقدسه را كه مقصود تبليغ و نداي امر الله است به احسنها و اكملها مجري دارند . اينست امال قلبيه و نصيحت اوليه وصاياي اخيره ان مربي حنون و مولاي شفوق كه حال از ملكوت تقديس بيش از پيش در اين سبيل مناديان امرش را تاييد و نصرت مي فرمايد .»( توقيعات مباركه (۱۹۲۲-۱۹۲۶) صص 123 و 124)
همانطور که ملاحظه فرمودید از خصوصیات مبلغین این امر باشکوه که تبلور محبت و وحدت حقیقی ست، میتوان به «همت و نشاط و حكمت و استقامت و تقديس و انقطاع و روحانیت» اشاره کرد.
پس برای اصلاح عالم ؛ اول عمل سپس کلام!
«جهان از حرف خسته شده و تشنه عمل است »( حضرت ولی امرالله- پيام آسمانى جلد ١- ص 103)


کانال پیام روحانی(@payamerohani)