معرفی دیانت بهائی

یک فرد بهائی تا چه حدّ می‌تواند در مجامع عمومی در مورد مسائل سیاسی-اجتماعی اظهار نظر نماید؟

در این خصوص بیت العدل اعظم در پیام 23 دسامبر 2008 خطاب به یکی از افراد می‌فرمایند:

البتّه جناب عالی به خوبی از اصل عدم دخالت در سیاست که توسّط حضرت ولیّ‌امرالله تصریح گردیده آگاه هستید…
این اصل که مستلزم اجتناب کامل از هر گونه فعّالیّت سیاسی حزبی است باید اکیداً و با نهایت دقّت رعایت گردد. امّا با بسط و توسعۀ اجتماع و فرایند‌های سیاسی آن از یک طرف و رشد جامعۀ بهائی از طرف دیگر، تعامل میان این دو به نحو فزاینده‌ای پیچیده‌ می‌شود. بیت العدل اعظم ره‌نمود‌های لازم را در مورد اجرای این اصل به مرور زمان و به فراخور اوضاع، ارائه خواهند داد.

واژۀ “سیاست” معانی وسیعی را در بر می‌گیرد و در نتیجه بسیار مهم است که بین فعّالیّت‌های سیاسی حزبی و گفتمان‌ها و اقداماتی که هدف آنها کمک به تحوّلات سازندۀ اجتماعی است تفاوت‌ قائل شد.

در حالی که فعّالیّت‌های سیاسی حزبی نهی گردیده، شرکت در گفتمان‌های سازنده امر شده است. در حقیقت تقلیب اجتماع یکی از اهداف اصلی جامعۀ بهائی است.
رسالۀ مدنیّۀ حضرت عبدالبهاء تعهّد دیانت بهائی به پیشبرد تحوّل اجتماعی بدون دخالت در سیاست حزبی را به خوبی نشان می‌دهد. به همین نحو متون بی‌شماری از آثار بهائی احبّا را به کوشش در جهت اصلاح عالم و آسایش امم تشویق می‌نمایند.

بنا بر این بهائیان باید به نحوی خستگی‌ناپذیر، قولاً و عملاً به طیفی از مسائل مختلف اجتماعی بپردازند.

… هنگامی که جامعۀ بهائی کوچک بود کمک آن در جهت رفاه اجتماعی طبعاً محدود بود. در سال ١٩٨٣ میلادی بیت العدل اعظم اعلان فرمودند که رشد دیانت بهائی نیاز به مشارکت بیشتری را در امور اجتماعی ایجاد نموده است. بهائیان به نحوی منظّم‌تر شروع به انجام فعّالیّت‌هایی با درجات مختلفی از پیچیدگی در امور اقتصادی و اجتماعی نمودند.

مجهوداتی که به تحوّل و تقلیب اجتماعی کمک می‌کند هم‌چنین شامل شرکت در گفتمان‌های عمومی در زمینۀ مسائل مهمّ جامعۀ بشری مانند صلح، از بین بردن انواع تعصّبات، تواندهی اخلاقی به جوانان و ترویج عدالت می‌باشد.

وجه تمایز روی‌کرد بهائیان این است که در حالی که می‌کوشند مردم را در جستجوی اصول بنیادین اخلاقی و روحانی و برای انجام اقدامات عملی به منظور حلّ عادلانۀ مشکلات جامعه متّحد سازند، از درگیری و رقابت برای کسب قدرت اجتناب می‌ورزند.

در عین حال که احبّا باید از بحث در سیاست‌گذاری‌هایی که به روابط سیاسی بین کشورها و یا امور حزبی در یک مملکت مربوط می‌شود بر حذر باشند، بدون شک به تدوین و اجرای سیاست‌گذاری‌هایی که مربوط به بعضی از مسائل اجتماعی است کمک خواهند نمود. نمونه‌هایی از این گونه‌ مسائل عبارت از حفظ حقوق زن، تعمیم آموزش مؤثّر به همۀ کودکان، پیش‌گیری از شیوع امراض عفونی، حفظ محیط زیست و از بین بردن فقر و غنای‌ مفرط می‌باشد. …

متن کامل این پیام ، که کمک زیادی به درک چارچوب اقدامات ما در مشارکت در بهبود اجتماع می‌کند را از طریق لینک زیر می‌توانید مطالعه کنید:
http://www.payamha-iran.org/node/260

برای دانلود فایل پی دی اف این پیام اینجا کلیک کنید


وبسایت بهائیان ایران (https://t.me/bahaisofiran_official)