خانواده و تربیت فرزندان در دیانت بهائی

‍ برنامه اجتماعی«از هر دری سخنی» عصر جمعه

این هفته: بابا جون، مامان جون
یک ساعت از وقتتان را به من می دهید؟

هر یک سالی که فرزندتان بزرگتر می‌شود، سال ها برایتان مثل برق و باد می‌گذرد. با یک چشم به هم زدن، پنج ماهگی به پنج سالگی تبدیل می‌شود و بعد به خودتان می‌آیید و می‌بینید که پانزده ساله شده است. این گذشت برق‌آسای زمان که نوزادان را به نوجوان تبدیل می‌کند هر روز رشد و شگفتی‌های بسیاری از فرزندتان به شما نشان می‌دهد اما مشغله زندگی والدین آنقدر زیاد است که بیشتر وقت‌ها نمی‌توانند نکات ظریف و حساس کودکی فرزندشان را درک کنید.

والدین روش‌های مختلفی برای بزرگ کردن فرزندانشان دارند اما یک فلسفه در بین همه آنها مشترک است: باید با فرزندانتان وقت بگذرانید. آنها باید شما را بشناسند و ببینند که چطور زندگی می‌کنید. و درمقابل، به شما کمک خواهند کرد که خودتان هم خودتان را بهتر بشناسید.

بین تولد فرزندتان تا رفتن او به دانشگاه فقط ۹۴۰ جمعه است که می‌توانید با او بگذرانید. شاید به نظرتان زیاد برسد اما تا امروز چند تای آن را از دست داده‌اید؟

اگر فرزندتان ۵ ساله باشد، ۲۶۰ روز از این جمعه‌ها رفته است و اینکه چگونه این اوقات گذشته است خود شما بهتر از هر کسی واقفید، البته به جای اینکه نگران این باشید که چند دقیقه در روز را می‌توانید با فرزندتان بگذرانید، سعی کنید این دقیقه‌ها را به اوقاتی فوق‌العاده تبدیل کنید. والدین معمولا میزان زمان را با کیفیت آن اشتباه می‌گیرند. دو ساعت در طبیعت، یک عصر در سینما، شام در رستوران. ولی واقعیت این است که این زمان با کیفیت دقیقا وقتی رخ می‌دهد که اصلا انتظارش را ندارید، یعنی از هر ساعتی و هر زمانی با هر موقعیتی می توانید لحظات خوب با فرزندتان بسازید مثلا در راه رفتن به مدرسه با حرف زدن و خاطره تعریف کردن و کلا «تمام خودتان» را با فرزندتان حس کردن می تواند اوقات خوشی را برایش بسازد.

مقالات بسیاری را در اینترنت می توان در رابطه با راهکارهایی برای گذراندن وقت با فرزندان یافت که هر یک به نحوی والدین را راهنمایی می کنند مثل مقاله فوق با عنوان«چطور برای فرزندانتان وقت بیشتری بگذارید» حتما مقالات مربوطه را مطالعه فرمایید.

ویدیوی همراه شاید باعث به فکر فرو رفتن هر پدر و مادری باشد که به وظیفه خطیرش آگاه شود و این همان تلنگری است که والدین لازم دارند مخصوصا اگر فرزندان کم سن و سالی دارند.
حتما تماشا کنید بی شک از همین امروز دوست خواهید داشت تا بیشتر با فرزند(فرزندانتان) وقت بگذرانید.

«ما همیشه می توانیم کار کنیم و صاحب پول شویم ولی زمان را دیگر نمی توانیم بخریم»


کانال طلوع کرمل(@Tolo_E_Carmel)