پاسخ به شبهات وارده بر دیانت بهائی

پاسخ جناب آرام پیرامون سوال یکی از دوستان که “چرا در دیانت بهائی زنان نمیتوانند عضو بیت العدل اعظم بشوند”

7/15/2019

در موسسات بهائی جنسیت مطرح نیست. هر فرد نمایندهٔ کل انسانها هست. فرض شما بر این است که در بیت العدل اعظم زنان نماینده ای ندارند و در نتیجه حقوق زنان پایمال میشود. این طرز تلقی به این دلیل است که شما بیت العدل اعظم را با نهادهای حکومتی امروز جهان مقایسه می کنید که رسیدن به یک منصب، یک پیروزی برای اعمال نفوذ و پیش بردن منافع گروه خود محسوب می شود و همچنین برخورداری از منافع مالی و رانت و غیره. در حالی که ماهیت موسسات بهائی ابداً چنین نیست و چنین مغالطه ای به دلیل عدم اطلاع از ماهیت موسسات اداری بهائی است.

ورود به موسسات بهائی هیچگونه امتیاز و قدرت و اعمال نفوذ و رانت و پارتی بازی و غیره در بر ندارد بلکه اساسا ماهیت موسسات بهائی کاملا معنوی و روحانی و خدمت محور است نه قدرت محور.

شخصی که عضو بیت العدل اعظم می شود از هیچ برتری ظاهری و منافعی برخوردار نیست و تنها خدماتی شبانه روزی را با کمترین حقوق متحمل می شود. به همین جهت است که حضرت بهاءالله یکی از شرایط بلوغ عالم را چنین میفرمایند که “سلطنت بماند و احدی اقبال نکند” زیرا اگر انسان طالب منافع مادی نباشد و نیات پلید نداشته باشد و فقط قصدش خدمت صادقانه به اجتماع باشد، در خدمات و مناصب بالاتر جز زحمت بیشتر چیز دیگری نمیبیند مگر اینکه فقط به نیت خدمت بیشتر به خداوند قبول چنین مسئولیت سنگینی بنماید.

زنان در تمام سطوح بین المللی موسسات بهائی نقش پررنگی دارند و میتوانند در بالاترین سطوح بین المللی فعالیت نمایند مانند مشاور قاره ای یا دارالتبلیغ بین المللی. این مطلب نشان دهندهٔ این است که اگر دیانت بهائی تفاوتی بین زنان و مردان قائل بود آنها را از این خدمات نیز ممنوع می کرد اما در آثار و الواح بهائی، دلیل عدم عضویت زنان ابدا به خاطر “زن بودن” بیان نشده بلکه فرموده اند در آینده حکمتش کاملا واضح خواهد شد.

مسلماً رجال بیت العدل اعظم نمایندهٔ کلیهٔ نوع بشر اعم از زن و مرد، پیر و جوان، نژادها و ملیتهای مختلف و طبقات متفاوت هستند. نبودن هر کدام از جنسها، نژادها، ملیتها و … به معنی عدم تساوی نیست چون اگر چنین بود با چنین نگاهی لازم می آمد که از هر ملت و شهر و ایالتی و از هر قوم و نژادی و از هر رنگ و پوستی و از هر جنسی و … یک نماینده در چنین هیئتی عضو باشند تا بتوان گفت عدالت رعایت شود.

ضمن این که بیت العدل اعظم در همان تصمیم گیریهایشان در موضوعات مختلف تخصصی همواره از مشاورات کمیسیونهای متخصص بهره میبرند که شامل زنان هم هست و بنابراین عملاً زنان نیز در نظرات و تصمیم گیریها نقش خواهند داشت.

لذا اولاً چنین ایرادی به دلیل عدم اطلاع از ماهیت موسسات بهائی و در رأس آن بیت العدل اعظم است که جز خدمت و زحمت ظاهراً در آن نیست و هر چه منصب بالاتر، زحمت و مسئولیت در برابر خداوند سنگین تر است و در حقیقت میتوان گفت زنان از چنین وظیفه و خدمت و زحمت بزرگی معاف شده اند و چنین معافیتی نشانه تضییع حق نیست. مثل اینکه کسی بگوید چرا زنان از حق خدمت سربازی محروم شده اند.

ثانیاً نکته دیگری که حائز اهمیت است ارزش روحانی خدمات در دیانت بهائی است که چون بهائیان هدف و نیتشان در ورود به موسسات، خدمت به عالم انسانی از طریق موسسات است طرز تفکر بهائی چنین است که ارزش خدمات به نیت خالصانه و کیفیت خدمت و روحی است که شخص در انجام خدمات دارد. با چنین نگاهی در نظر خداوند، خدمت یک جوان بهائی که با عشق و علاقه و محبت وقت خود را صرف تعلیم کودکان در یک کلاس درس اخلاق کوچک می کند بهتر از کسی است که عضو محفل باشد و توان لازم و علاقه و عشق کافی را در این خدمت صرف ننماید. لذا برای یک بهائی در صورتی که دارای بینشهای عمیق معنوی که در آثار بهائی تاکید گشته باشد، فرقی نمی کند که عضو یک هیئت کوچک اداری باشد یا عضو بیت العدل اعظم. و با چنین دیدگاهی تفاوتی در نوع اعضای بیت العدل اعظم نیز وجود ندارد زیرا آنها نمایندهٔ کل زنان و مردان جهان هستند و در تصمیمات و افکارشان ابدا به جنسیت، ملیت، نژاد، طبقه، … ناظر نیستند.