What “oppression” is greater than that which hath been recounted? What “oppression” is more grievous than that a soul seeking the truth, and wishing to attain unto the knowledge of God, should know not where to go for it and from whom to seek it?
For opinions have sorely differed, and the ways unto the attainment of God have multiplied. This “oppression” is the essential feature of every Revelation. Unless it cometh to pass, the Sun of Truth will not be made manifest. For the break of the morn of divine guidance must needs follow the darkness of the night of error. For this reason, in all chronicles and traditions reference hath been made unto these things, namely that iniquity shall cover the surface of the earth and darkness shall envelop mankind. As the traditions referred to are well known, and as the purpose of this servant is to be brief, He will refrain from quoting the text of these traditions.
“حال کدام ضيق و تنگی است که ازيد از مراتب مذکوره باشد که اگر نفسی طلب حقّی و يا معرفتی بخواهد نمايد نمی داند نزد کدام رود و از که جويا شود، از غايت اينکه رأی ها مختلف و سبيل ها متعدّد شده. و اين تنگی و ضيق از شرايط هر ظهور است که تا واقع نشود ظهور شمس حقيقت نشود زيرا که صبح ظهور هدايت بعد از ليل ضلالت طالع می شود. اين است که در روايات و احاديث جميع اين مضامين هست که کُفر عالم را فرو می گيرد و ظلمت احاطه می نمايد و امثال اينها چنانچه مذکور شد. و اين عبد بواسطه شهرت اين احاديث و اختصار ديگر متعرّض ذکر عبارات حديث نشده ام.”
ضیغ: تنگی، پریشانی، محنت/ اَزِیَد: نعت تفضیلی از زائد. بیشتر، زیاده تر، /
” در روايات و احاديث جميع اين مضامين هست که کفر عالم را پر میکند”
” وعن أبي سعيد الخدري رضي الله عنه قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: أبشركم بالمهدي رجل من قريش من عترتي يبعث على اختلاف بين الناس وزلازل يملأ الأرض قسطاً وعدلاً كما ملئت ظلماً وجوراً يرضى عنه ساكن السماء وساكن الأرض يقسم المال صحاحاً فقال رجل ما صحاحاً قال بالسوية بين الناس ويملأ لله قلوب أمة محمد صلى الله عليه وسلم غنى ويسعهم عدله حتى يأمر منادياً فينادي فيقول من له في مال حاجة فما يقوم من الناس إلا رجل واحد فيقول أنا فيقول ائت السادن يعني الخازن فقل له إن المهدي يأمرك أن تعطيني مالاً فيقول أحث حتى إذا جعله في حجره ندم فيقول كنت أخشع أمة محمد فيرده فيقال له إنا لا نأخذ شيئاً أعطيناه فيكون كذلك سبع سنين أو تسع سنين ثم لا خير في العيش بعده.. أخرجه أحمد وأبو يعلى والترمذي.. قال ورجاله ثقات.”
” وعنه رضي الله عنه قال: ذكر رسول الله صلى الله عليه وسلم المهدي قال: يكون في أمتي المهدي إن قصر فسبع، وإلا فثمان وإلا فتسع يملأ الأرض قسطاً وعدلاً كما ملئت ظلماً وجوراً.. رواه البزار”