کتاب ایقان مخزن حقائق اسرار الهی

بند صد و هفتاد و نه

Likewise, strive thou to comprehend the meaning of the melody of that eternal beauty, Husayn, son of ‘Alí, who, addressing Salmán, spoke words such as these: “I was with a thousand Adams, the interval between each and the next Adam was fifty thousand years, and to each one of these I declared the Successorship conferred upon my father.”

He then recounteth certain details, until he saith: “I have fought one thousand battles in the path of God, the least and most insignificant of which was like the battle of Khaybar, in which battle my father fought and contended against the infidels.” Endeavor now to apprehend from these two traditions the mysteries of “end,” “return,” and “creation without beginning or end.”

“و همچنين نغمه جمال ازلی، حسين بن عليّ را ادراک نما که به سلمان می فرمايد که مضمون آن اين است: بودم با الف آدم که فاصله هر آدم به آدم بعد خمسين الف سنه بود و با هر يک ولايت پدرم را عرض نمودم. و تفصيلی ذکر می فرمايد تا آنکه می فرمايد: الف مرّه جهاد نمودم در سبيل الهی که اصغر و کوچک تر ازهمه مثل غزوه خيبر بود که پدرم با کفّار محاربه و مجادله نمود. حال اسرار ختم و رجع و لا اوّليّت و لا آخريّت صنع، همه را از اين دو روايت ادراک فرما.”

خمسین الف: پانصد هزار/ مره: یک مرتبه، یک بار/ محاربه: جنگ

حسين بن عليّ: حسین بن علی بن ابی‌طالب(ع)، مشهور به اباعبدالله و سیدالشهداء (۴-۶۱ق)، امام سوم شیعیان، که ده سال امامت را بر عهده داشت و در واقعه عاشورا به شهادت رسید. او فرزند دوم امام علی(ع) و فاطمه زهرا(س) و نوه حضرت محمد(ص) است.
در مورد مقام امام حسین حضرت رسول فرمود:حُسَیْنٌ مِنِّی وَ أَنَا مِنْه، أَحَبَّ الله مَنْ أَحَبَّ حُسَیْنا.
در مورد حضرت امام حسین در بند صد و سی و پنج نیز توضیحاتی داده شد.
غزوه خیبر: منطقه‌ای در فاصله حدود ۱۶۰ کیلومتری مدینه در عربستان سعودی که امروزه مرکز آن شهر «الشُرَيْف» است. قلعه‌های خیبر در روزگار صدر اسلام محل سکونت یهودیان بود. به دنبال عهد‌شکنی یهودیان ساکن خیبر در جنگ خندق و همکاری با مشرکان مکه، سپاه اسلام در سال هفتم به خیبر حمله کرد و در طی این جنگ خیبر به دست مسلمانان فتح شد. از آن پس مهاجرت قوم یهود از این منطقه به خارج از شبه جزیره عربستان آغاز شد و گویا در زمان خلیفه دوم، به نهایت رسید.