اخبار دیانت بهائی

سخنی از ظلم و غارت و آوارگی بهائیان روستای «کتا»

بویر احمدی به ناله ی نی شکوه ساز کن
شاید رسد به عرش، نی سوزناک تو

پیش از انقلاب ۱۳۵۷، تعداد زیادی از بهائیان در کنار دیگر شهروندان، در بسیاری از روستاهای ایران زندگی ‌می‌کردند. حتی بعضی از این مناطق به دلیل کثرت جمعیت آن ها، به روستاهای بهائی‌نشین معروف بودند، اما پس از سال ۱۳۵۷ ، بسیاری از این روستاها خراب و یا ساکنان آن‎ها مجبور به ترک زادگاه‎های خود شدند؛ از جمله روستای «سِیسان» ، روستای «ایول» در مازندران، روستای «کتا» در کهگیلویه و بویراحمد، روستای «روشن کوه» از توابع ساری، «زیرک» از توابع «بشرویه» ، «فردوس» در استان خراسان جنوبی و «مازگان» در استان اصفهان.

بهائیان ساکن این روستاها به اشکال مختلف مورد آزار و اذیت واقع شدند. تعدادی به اتهام پیروی از دین و آئینشان اعدام ‌شدند، خانه و کاشانه عده ای سوزانده شد ، مال و اموال به تاراج رفت، از نظر اقتصادی مورد تحریم قرار گرفتند و گاه از فروش نان به آن‌ها ممانعت می‌شد. حتی مینی‎بوس‌ها، آن‌ها را برای رفتن به مقصد سوار نمی‌کردند. در برخی مناطق محل‌هایی که متعلق به بهائیان روستا بودند، همه مصادره شده‎اند.

اخیرا قطعه زمین های آبی کشاورزی متعلق به بهائیان روستای «کتا» در جنوب غربی ایران ( که در دهه ۸۰، بیش از ۴۰۰ خانواده بهائی از آن جا آواره شده‌ و صدها خانه به آتش کشیده شد) هدف مصادرۀ مقاماتی قرار گرفت این اقدام در بحبوحۀ کمبود شدید آب در ایران صورت میگیرد و به نظر میرسد این عامل انگیزه ای برای تصرف و فروش این اراضی ارزشمند آبی در این مقطع زمانی باشد.
لیست این زمینها در حالی برای حراج منتشر شده است که بهائیان برای نسلهای متمادی مالک این زمینها بوده اند.
شکایات بهائیان محلی- و حتی تلاش برای بازخرید زمینهای خود- توسط مقامات رد شده است.

قبل از این نیز به آرامستان این روستا صدماتی وارد شده بود و قسمت هایی از این مکان را شبانه تخریب کردند. تنها قبرستان بهائی های بویراحمد در کل استان همین قبرستان کتا هست. روستای کتا در دامنه کوه دنا از توابع بویراحمد آرامگاه شهید [شیرمحمد دست پیش] «از بهائیان روستا که به سایرین کمک کرد روستا را ترک کنند اما خود در آخرین لحظات مورد هجوم معاندین قرار گرفت و جان شیرین خود را فدا کرد» (۱) هم در آنجا واقع شده اقوام و آشنا و دوست همه و تعدادی هم از مسلمانان در آنجا دفن شدند زمین آن را هم احبای بویراحمد وقف گلستان برای عموم مردم آن منطقه اهدا کرده بودند.

متأسفانه هر از گاهی چنین اخباری می شنویم و از این که بهائیان مظلوم ایران، بی گناه تحت ستم واقع می شوند قلوبمان جریمه دار می شود. امیدوارم که فضل الهی شامل شود و ادعیه خالصانه راهگشایی برای این «فئه مظلومه» گردد که جز عشق به دین و آئینشان و صلح و وحدت و اتحاد ، آرزو و مقصدی در دل ندارند.

۱- https://drive.google.com/file/d/1S1hVYRP5j1gvzya-oeiD39v2eR666FIu

فیلم تاریخی از ساکنین لر بهائی که درشهریور ۱۳۵۸ از روستای کتا در کهگیلویه و بویراحمد توسط دولت رانده شده و در اردوگاهی موقت در نزدیکی اصفهان پناه گرفته اند.
https://t.me/Voice_Bahai/10369

تخریب بخش هایی از آرامستان روستای کتا
https://t.me/hranews/59890

گفتگو با دکتر فرهاد ثابتان، استاد دانشگاه و سخنگوی جامعه جهانی بهائی آمریکا در باره تصاحب و حراج زمین‌های شهروندان روستای کتا در استان بویراحمد و کهگیلویه
https://t.me/Persianbms/19384

بیانیۀ مطبوعاتی جامعۀ جهانی بهائی (BIC)
در تصرف مزارع آبی بهائیان در روستای کتا در بحبوحۀ بحران آب در ایران
https://t.me/andalib_parsi/4603

شعری سروده جناب مهرداد نوری در غارت زمین های بهائیان روستای کتا
https://t.me/nooriandishe/2495

شعری از جناب احمد بهامین در باره ظلم به بهائیان روستای کتا
https://t.me/andalib_parsi/4604

شعری از جناب صادق زاده با نام « بویر احمدی بنال»
https://t.me/c/1357342676/446

گفتگو با مریم صفاجو، نقاش جوان ایرانی
https://t.me/Persianbms/18193

مریم صفاجو، یک شهروند بهایی ساکن آمریکا است که از سال ۲۰۱۳ با استفاده از هنر نقاشی، محدودیت‌ها و آزار و اذیتی که بهاییان ایران آن را تجربه کرده‌اند را مستندسازی می‌کند.

یکی از آثار خانم صفاجو به روستای کتا در استان کهگیلویه و بویراحمد اختصاص دارد که امروز گزارش‌هایی از مصادره و حراج سیزده قطعه زمین کشاورزی بهاییان این روستا منتشر شده است.

براساس گزارش‌های منتشر شده، در دهه ۸۰، بیش از ۴۰۰ خانواده بهایی از روستای کتا آواره شده‌اند و صدها خانه به آتش کشیده شده است.

خانم صفاجو روایتی را که از زبان تعدادی از این خانواده‌ها شنیده به صورت نقاشی مستند کرده است.

این ویدیو قسمتی از برنامه آپدیت است که پنجشنبه‌ها ساعت ۱۹:۳۰ به وقت تهران و ۲۰:۳۰ به وقت کابل پخش می‌شود.


کانال تلگرام طلوع کرمل (https://t.me/Tolo_E_Carmel)
بی بی سی فارسی (https://t.me/bbcpersian)