لا تحسبنّ انّا نزّلنا لکم الاحکام بل فتحنا ختم الرّحيق المختوم باصابع القدرة و الاقتدار يشهد بذلک ما نزّل من قلم الوحی تفکّروا يا اولی الافکار *
Think not that We have revealed unto you a mere code of laws. Nay, rather, We have unsealed the choice Wine with the fingers of might and power. To this beareth witness that which the Pen of Revelation hath revealed. Meditate upon this, O men of insight!
گمان مبرید که برای شما احکام نازل کردیم، بلکه گشودیم شراب سر به مهر را با انگشتان قدرت و اقتدار الهی. شهادت میدهم به آنچه که نازل شده است از قلم وحی الهی. تفکر کنید ای صاحبان فکر و ای عقلا.
در این آیه اشاره به مطلب بسیار مهمی شده است مبنی بر اینکه هدف از ظهور جدید، به هیچ وجه نازل کردن احکام جدید و وضع شریعت و احکامی مانند نماز و روزه و غیره نبوده است کما اینکه اگر چنین بود در دیانت قبل تمام این احکام وجود داشت اما آنچه منظور اصلی و مقصود واقعی حق در این ظهور مبارک بوده، برداشتن مهر از اسرار و رموز کتب مقدسه ی سابقه بوده است. حضرت بهالله میفرمایند: این ظهور از برای اجرای حدودات ظاهره نیامده، چنانچه در بیان از قلم رحمن جاری، بلکه لاجل ظهورات کمالیه در انفس انسانیه و ارتفاع ارواحهم الی المقامات الباقیه و مایصدقه عقولهم ظاهر و مشرق شده تا آنکه کل فوق ملک و ملکوت مشی نمایند. لعمری لو اخرج الحجاب فی هذا المقام لتطیران الارواح الی ساحه ربک فالق الاصباح و لکن چون بحکمت امر نمودیم لذا بعضی از مقامات را مستور (پنهان) داشتیم تا جذب مختار زمام اختیار را اخذ ننماید.
کلمه رحيق (شراب ناب) اشاره به نيروئی است که نشئه معنوی میبخشد و انبعاثات روحانی ايجاد میکند. اين اصطلاح در آثار جمال اقدس ابهی و در انجيل و قرآن و روايات قديم هندی به کار برده شده است.
مثلاً در قرآن کريم چنين نازل گشته انّ الابرار … يسقون من رحيق مختوم. جمال قدم در آثار گهربار خويش میفرمايند مقصد از رحيق مختوم ظهور مبارک است که روائح قدس مکنونهاش بر جميع ممکنات مبذول گشته است. همچنين میفرمايند ختم اناء مسک احديّه را حضرتش به يد قدرت مفتوح و حقايق معنويّه مستوره را مکشوف و شاربين را به مشاهده انوار توحيد فائز و به عرفان مقصد اصلی کتب آسمانی نائل فرمودهاند.
جمال مبارک در مناجاتی برای مؤمنين رحيق رحمت طلبيده میفرمايند: فارزقهم يا الهی رحيق رحمتک ليجعلهم غافلين عن دونک و قائمين علی امرک و مستقيمين علی حبّک.