کتاب اقدس امّ الكتاب دیانت بهائی

بند پنجاه و هشتم : اتحاد و اتفاق

ايّاکم ان تفرّقکم شئونات النّفس و الهوی کونوا کالاصابع فی اليد و الارکان للبدن کذلک يعظکم قلم الوحی ان انتم من الموقنين *


Beware lest the desires of the flesh and of a corrupt inclination provoke divisions among you. Be ye as the fingers of one hand, the members of one body. Thus counselleth you the Pen of Revelation, if ye be of them that believe.
مبادا شما را متفرق کند خواهش های نفس و هوی مانند انگشتان در دست باشید و مانند دست و پا در بدن. اینطور پند میدهد شما را قلم وحی.اگر شما از اهل یقین باشید.

” ای ياران الهی تا توانيد بر اتّحاد و اتّفاق با يکديگر کوشيد زيرا کلّ قطرات يک بحريد و اوراق يک شجر و لئالی يک صدف و گُل و رياحين يک رياض ، پس از آن در تأليف قلوب سائر اديان بيکديگر جانفشانی نمائيد و با هر فردی از افراد انسانی نهايت مهربانی کنيد . نفسی را بيگانه نخوانيد وشخصی را بدخواه مشمريد . چنان رفتار نمائيد که جميع خلق خويش و پيوندند و آشنا و ارجمند . چنان سلوک نمائيد که اينجهان فانی نورانی گردد و اين گلخن ظلمانی گلشن رحمانی شود . اين است وصيّت عبدالبهاء . اين است نصيحت اين عبد بينوا و عليکم البهاء الابهی ع ع ” . ( ص ٣٠ ج ٥ مائده آسمانی ط ١٢٩ )

” اگر وحدت حال و يگانگی بی ملال در ميان نيايد آن جمع پريشان گردد و آن انجمن بيسر و سامان ” ( ص ٥٠٦ ج ٣ مکاتيب )
” قسم بجمال قدم روحی لاحبّاء المتّحدين فدا که فرح و سروری از برای عبدالبهاء جز بشارات اتّحاد و اتّفاق احبّا نه زيرا اسّ اساس امراللّه وحدت و يگانگی محبّت است “( ص ٢٠٠ ج ٢ مکاتيب )
” ای احبّای الهی اگر سرور و حبور و آسايش جان و راحت وجدان عبدالبهاء را خواهيد بر اتّحاد و اتّفاق بيفزائيد و جميع امواج يک بحر گرديد و قطرات يک نهر . گلهای يک گلشن گرديد و حلقه های يک جوشن در يک هوا پرواز نمائيد و به يک نغمه و آواز ترنّم ساز اين سبب سرور ابديست و راحت قلب و جان سرمدی “( ص ٣٩١ ج ١ مکاتيب )
آنچه اعظم امور است آن اتّحاد و اتّفاق جمهور احبّا و ائتلاف تامّ در ميان ياران . اين اهمّ امور است اگر نفسی ملول گردد اهمّيّت بدهيد بهر وسيله باشد او را گرم کنيد و در دائره و حلقه خويش در آريد ” ( ص ٣٤٠ ج ٣ مکاتيب حضرت عبدالبهاء )
” اعظم وسيله نجاح و فلاح در مهامّ امور و حصول و وصول بمقصد و مرام در جلائل اعمال بالاخصّ در خدمات مفروضه امريّه اتّحاد است ” ( ص ٧٣ ج ٣ توقيعات مبارکه ٤٨-١٩٢٢ )
” تا اتّحاد و اتّفاق کامل در بين احبّا جلوه ننمايد ومحکم و ثابت نگردد امر عزيز الهی در حالت توقّف باقی و از فتح و ظفر ممنوع و محروم ” ( ص ١١ منتخبات توقيعات مبارک )