کتاب اقدس امّ الكتاب دیانت بهائی

بند هفتاد و چهارم : حکم طهارت

قد حکم اللّه بالطّهارة علی مآء النّطفة رحمة من عنده علی البريّة اشکروه بالرّوح و الرّيحان و لا تتّبعوا من کان عن مطلع القرب بعيداً * قوموا علی خدمة الامر فی کلّ الاحوال انّه يؤيّدکم بسلطان کان علی العالمين محيطاً * تمسّکوا بحبل اللّطافة علی شأن لا يری من ثيابکم اثار الاوساخ هذا ما حکم به من کان الطف من کلّ لطيف * و الّذی له عذر لا بأس عليه انّه لهو الغفور الرّحيم * طهّروا کلّ مکروه بالمآء الّذی لم يتغيّر بالثّلث ايّاکم ان تستعملوا المآء الّذی تغيّر بالهوآء او بشیء اخر کونوا عنصر اللّطافة بين البريّة هذا ما اراد لکم مولاکم العزيز الحکيم *


God hath decreed, in token of His mercy unto His creatures, that semen is not unclean. Yield thanks unto Him with joy and radiance, and follow not such as are remote from the Dawning-place of His nearness. Arise ye, under all conditions, to render service to the Cause, for God will assuredly assist you through the power of His sovereignty which overshadoweth the worlds. Cleave ye unto the cord of refinement with such tenacity as to allow no trace of dirt to be seen upon your garments. Such is the injunction of One Who is sanctified above all refinement. Whoso falleth short of this standard with good reason shall incur no blame. God, verily, is the Forgiving, the Merciful. Wash ye every soiled thing with water that hath undergone no alteration in any one of the three respects; take heed not to use water that hath been altered through exposure to the air or to some other agent. Be ye the very essence of cleanliness amongst mankind. This, truly, is what your Lord, the Incomparable, the All-Wise, desireth for you.
خداوند حکم کرده است به طهارت آب نطفه، و این رحمتی است از طرف او، شکر کنید ای مردم، خدا را با روح و ریحان و پیروی نکنید کسانی را که از درگاه قرب الهی دور هستند. قیام کنیدبه خدمت امر در کل احوالات، خداوند نیز کمک میکند شما را به قطرت خود که احاطه بر همه ی اهل عالم دارد. متمسک شوید به ریسمان لطافت. به طوری که در سراسر لباسهای شما آثار کثیفی دیده نشود. خداوندی که لطیف تر از هر فردی است این حکم را به شما کرده است. اگر کسی عذری داشته باشد، خداوند آمرزگار و مهربان است. پاک میتوانید بکنید هر چیز کثیفی را با آب اگر آن آب از حالات ثلاثه (یعنی رنگ و بو و مزه) تغییر نکرده باشد. مبادا استعمال کنید آبی را که به واسطه ی هوا و یا هر چیز دیگر تغییر حال داده باشد. باید عنصر و ماده ی اصلی لطافت باشید در بین مردم. این است آنچه که خداوند که مولای شماست برای شما در نظر گرفته، مولای شما عزیز و حکیم است.

حضرت عبدالبهاء در خطابی میفرمایند ماء نطفه را که ماده وجود انسان است از پیش علمای شیعه مانند اوساخ کثیفه میدانستند ولی در شریعت حضرت رسول نیز چنین نبوده ولی غسل را مقصدی.

حضرت عبدالبهاء جلّ ثنائه در لوحی ميفرمايند:”هو الأبهی ای منجذب بکلمةاللّه طهارت و تقديس از اسّ اساس دين الهی است و اعظم وسيله وصول درجات عاليه غير متناهی و اين جوهر لطيف و نظيف چه در ظاهر و چه در باطن بسيار محبوب و مقبول و در عالم وجود از جمله شئون جسمانی که تعلّق و تأثير در مراتب روحانی دارد نظافت و لطافت و طهارت است. چون بمحلّ پاک و طيّب و طاهر داخل شوی يک نفحه روحانيّتی استشمام نمائی لهذا در اين کور اعظم اين امر اَتَّم اقوم را نهايت تأکيد جمالقدم روحی لاحبّائه الفداء فرمودند. امّا اصل تقديس و تنزيه و پاکی و لطافت طهارت قلب است از جميع ما سوی اللّه و اشتعال بنفحات اللّه اين است که ميفرمايد حتّی اَجعلَ اورادی و اذکاری کلَّها وِرداً واحداً و حالی فی خدمتک سرمداً هنيئاً لمن فاز بهذا المقام الأعزّ الأعلی. عبدالبهاء عبّاس”
و در لوح تنزيه و تقديس نازل قوله جلّ ثنائه:”در جميع مراتب تنزيه و تقديس و پاکی و لطافت سبب علوّيّت عالم انسانی و ترقّی حقائق امکانی است حتّی در عالم جسمانی نيز لطافت سبب حصول روحانيّت است چنانکه صريح کتب الهی است و نظافت ظاهره هر چند امريست جسمانی ولکن تأثير شديد در روحانيّات دارد. مانند الحان بديع و آهنگ خوش هر چند اصوات عبارت از تموّجات هوائيّه است که در عصب صماخ گوش تأثير نمايد و تموّجات هوا عَرَضی از از اعراض است که قائم بهوا است با وجود اين ملاحظه مينمائيد که چگونه تأثير در ارواح دارد آهنگ بديع روح را طيران دهد و قلب را باهتزاز آرد. مراد اين است که پاکی و طهارت جسمانی نيز تأثير در ارواح انسانی کند. ملاحظه نمائيد که پاکی چه قدر مقبول درگاه کبريا و منصوص کتب مقدّسه انبيا است زيرا کتب مقدّسه منع از تناول هر شیء کثيف و استعمال هر چيز ناپاک مينمايد.”
مقصود از “ثلاث” اوصاف ثلاثه آب يعنی رنگ و طعم و بوی آن است. حضرت بهاءاللّه توضيحات بيشتری در باره آب بکر داده و بيان فرموده‌اند که آب مستعمل در چه کيفيّتی قابل استفاده محسوب نمی‌‌شود (سؤال و جواب، فقره ٩۱).