کتاب ایقان مخزن حقائق اسرار الهی

بخش شانزدهم- ایرادات مشابه وارد به قرآن و احکام آن-نقد بر قرآن

آیا آیات قرآن مجید صد در صد مطابق با قواعد قوم عرب بوده است؟ آیا اصلا در آن زمان قواعد مدوّنی برای زبان عربی موجود بوده است؟ آیا متن قرآن از قواعد قوم تبعیت کرده است و یا قواعد قوم از روی متن قرآن نوشته شده است؟ آیا مخالفان اسلام به قرآن مجید ایرادات لغوی، نحوی و معنایی نگرفته‌اند؟

آیا ایرادات مخالفان امر الهی به ایقان عیناً شبیه ایرادات معاندان اسلام به قرآن نیست؟ این قضیه چه چیزی را ثابت می‌کند؟ آیا بهاییان به دلیل ایرادات وارد بر قرآن نسبت به حقانیت آن تردیدی دارند؟ دلیل این امر چیست؟ آیا یکی از ثمرات طبیعی شجرۀ خبیثه که به مشیّت الهی در هر ظهوری به موازات شجرۀ طیّبه می‌روید ایراد گرفتن نیست؟ آیا ایرادات معاندان قرآن تأثیری بر خلّاقیت تاریخی آن داشته است؟ قرآن مجید در ایقان شریف چگونه نمود یافته است؟ رابطۀ روحانی و عُقلایی ایقان با قرآن چگونه است؟ چرا علمای دیروزی و امروزیِ اسلام از یک طرف ایرادات وارد بر قرآن را مردود می‌شمارند و از طرف دیگر، دقیقاً همان ایرادات را به ایقان و سایر کتب بهایی وارد می‌کنند؟ این نشان از چه دارد؟

با دید و دلی که حضرات مخالفان و معاندان امرالله، به ایقان پرداخته‌اند، هر متنی، حتی متن قرآن کریم نیز با وجود این که وحی قطعی الهی است، زیر سؤال می‌رود. نمونۀ چنین حالت و حرکتی را می‌توان در دو مقالۀ زیر مشاهده کرد. شاید بهتر باشد علما و فضلایی از این دست که به کتب بهایی این چنین ایراد می‌گیرند، به فکر زدودن اختلافات و تناقضاتی باشند که مخالفین و منقدین اسلام و قرآن مطرح کرده و هنوز هم می‌کنند؛ البتّه با زبانی خوش و منطقی سالم! و نه با زور و ضرب و شکنجه. جالب اینجاست که علی رغم طرح چنین ایراداتی نسبت به قرآن کریم، هیچ تردیدی در الهی‌بودن آن، به خصوص از منظر آثار بهایی نیست؛ بنابراین، بر همین اساس و به رسم مشابهت و قیاس می‌توان گفت، ایراداتی نیز که حضرات مطرح کرده و می‌کنند، هیچ نقص و شبهه‌ و شائبه‌ای بر الهی‌بودن ایقان و یا سایر آثار بهایی وارد نمی‌کند. بعد از ذکر این دو مقاله، بخش کوچکی از یک مقالۀ مفصّل راجع به “برده‌داری در اسلام” نیز ارائه می‌شود تا معلوم گردد که این ایرادگیران به ایقان و آثار بهایی در حوزۀ علم‌نمایی و هدایت‌بخشی، کارهای مهم زیادی در پیش رو دارند که باید انجام بدهند، ولی گویا این وظیفۀ اساسی را پاک فراموش کرده‌اند. در گشت و گذاری که در فضای مجازین نمودم متوجّه شدم که تاخت و تازهای جدید نسبت به ردّ و نفی قرآن مجید بیش از حد تصوّر است و این متأسفانه کار بهاییان را در عرصۀ تبلیغ امر بدیع، بسیار مشکل می‌کند؛ زیرا هرکس که بخواهد به دیانت بهایی اقبال نماید ناگزیر باید به حقانیت اسلام و الهی بودن قرآن نیز اذعان کند. ذیلا محض نمونه سه فقره از این نقدها و ایرادها را ذکر می‌نمایم.

الف) نقد بر قرآن

نقد قرآن، به مجموعۀ ایرادها و تناقض‌هایی اطلاق می‌شود که توسّط مخالفان قرآن مطرح می‌شود. مسلمانان آیات این کتاب را نزول وحی الهی بر پیامبر اسلام و کلام خدا می‌دانند و از سوی دیگر منتقدان با مطرح کردن نقدهایی در زمینه‌های تاریخی، علمی، تناقضات در متن و جنبه‌های اخلاقی، وحیانی و الهی بودن، آن را به چالش کشیده‌اند . [۱]

فهرست مندرجات:

1 تناقض و انتقاد
۱.۱ تناقضات
۱.۲ انتقادات اخلاقی، ستم و بی‌عدالتی در قرآن
۱.۳ ریشه یابی اشکالات
۱.۳.۱ خوانش رؤیا از آیات قرآن
۱.۳.۲ اتّهام جنون
۱.۳.۳ اسکیزوفرنی
۱.۳.۴ در احادیث شیعه و سنّت
۱.۳.۵ ناسخ و منسوخ
۲ معجزه بودن قرآن
۲.۱ درون‌مایۀ قرآن
۲.۲ ارزش ادبی قرآن
۲.۲.۱ ارزش ادبی داستانه‌ای قرآن
۲.۲.۲ صحت تاریخی
۲.۲.۲.۱ عدم تعلق سورۀ فاتحه به قرآن
۳ بازتاب خرافات جاهلی در قرآن
۳.۱ خرافات جاهلی در قرآن
۳.۲ رسوم اعراب در قرآن
۴ ابزار و آلت دست بودن برای خواسته‌های محمّد
۴.۱ کینۀ محمّد از ابولهب
۴.۲ پسر نداشتن محمّد
۴.۳ مسائل همسران محمّد
۴.۳.۱ ماجرای ماریه
۴.۳.۲ زینب بنت جحش
۵ خدا در قرآن
۵.۱ خدای محمّد در خدمت محمّد
۵.۲ نسبت دادن صفات بشری به خدا
۶ قرآن و حقوق بشر
۶.۱ در روایات تاریخی
۶.۱.۱ کشتن نوجوانی به احتمال کفر در آینده
۶.۱.۲ کشتن تمام افراد قوم پس از کشتن یک شتر
۷ خشونت در قرآن
۷.۱ تهدید به مجازات در جهنم
۷.۳ خشونت علیه دیگر ادیان و «دشمنان»
۸ قرآن و پیروان دیگر ادیان
۸.۱ قرآن و یهودیان
۸.۱.۱ دوره اوّل، سازش
۸.۱.۲ دوره دوّم، عتاب خیرخواهانه
۸.۱.۳ دوره سوّم، دشمنی علنی
۹ علم و قرآن
۹.۱ تاریخ در قرآن
۹.۱.۱ داستانه‌ای تاریخی غیرعادی قرآن
۹.۱.۱.۱ طوفان نوح
۹.۱.۱.۲ زندگی یونس در شکم ماهی
۹.۱.۱.۳ داستان شکافته‌شدن رود نیل و غرق شدن فرعون در آن
۹.۱.۱.۴ تبدیل انسان به حیوان
۹.۱.۲ اشتباهات قرآن در ارجاع‌های تاریخ
۹.۱.۲.۱ عیسی مسیح
۹.۱.۲.۱.۱ حاملگی مریم به عیسی
۹.۱.۲.۲ ابراهیم، اسماعیل و کعبه
۹.۲ علم پزشکی در قرآن
۹.۲.۱ محل بارآمدن منی مرد
۹.۳ قرآن وپیش‌گویی
۹.۳.۱ پیش‌بینی ایمان آوردن اهل کتاب
۱۰ جستارهای وابسته
۱۱ آیه‌های یادشده
۱۲ پانویس
۱۳ منابع