تعمق در مفاهیم آثار دیانت بهائی

آیا واقعا حضرت موسی عصای چوبی را اژدها مینمود؟

در کتب دینی داستانهای بسیاری بصورت تمثیل بیان شده.

در انجیل به صراحت آمده است که داستانهای انجیل به زبان تمثیل بیان شده: «جز با تمثیل با آنها صحبت نکرد اما توضیح همه چیز را به شاگردان خود می داد». (متی 13 و مرقس 4)

ملاصدرا عالم و فیلسوف بزرگ اسلامی نیز قصص قرآنی را تمثیل و رمز و اشاره میداند.

حقیقت امر اینست که علمای ادیان به معنی ظاهری کلمات در کتب آسمانی اکتفا کردند و این متون دینی تبدیل به تخیلات و توهمات شد. یکی از این داستانها به گونه ای معنی شده است که گوئی حضرت موسی یا «خداوند» با جادوگران «زورآزمائی» و اصطلاحاً کل کل میکرده است و برای نشان دادن قدرتِ خود «مار» بزرگی خلق کرده تا مارهایی که جادوگران بعدا درست کردند را ببلعد.

در واقع اینطور نقل شده که جادوگران عصاهای خود را تبدیل به مار کردند، حضرت #موسی هم یک «مار بزرگتر» درست کرد تا اثبات کند که پیامبر است. خوب اگر اینجا تبدیل کردن چوب و عصا به مار نشانه پیامبریست که داستان میگوید جادوگران هم «چوب را مار کرده بودند» ولی اینقدر این داستان بدون تفکر و عقل معنی شده که گویی «سایزِ مار» نشانه پیامبری بوده.
.
در تمام کتب مقدسه آمده که هنگامیکه موعودِ الهی ظهور میکند معانی حقیقی این داستانها و تعابیر حقیقی آنها را بیان میفرماید، و این فرستاده یعنی «حضرت بهاءالله» میفرمایند نه ماری در کار بوده است و نه «اژدهایی» بلکه منظور از «اژدها و یا مار بزرگ» همان «تعالیم و دیانت» حضرت موسی بوده است که با «شوکت و عظمت و قدرت» ظهور مینماید و مارهای «ظن و شک و تکذیب و افتراء» که دیگران بر او و دین او میبستند را نابود میسازد.

حضرت_بهاءالله به صراحت میفرمایند که منظور از «عصای موسی» «امر» «تعالیم» و «دین» موسی بوده است:

“نوبت به موسی رسید و آن حضرت بعصای «امر» و بَیضای معرفت (اشاره به دست نورانی حضرت موسی) از فاران محبت الهیه باثعبان (مار، اشاره به دیانت حضرت موسی دارد که با قدرت و عظمت ظاهر میشود) قدرت و شوکت صمدانیه از سینای نور بعرصه ظهور ظاهر شد و جمیع من فی الملک را بملکوت بقاء و اثمار شجره وفا دعوت نمود و شنیده شد که فرعون و مألا او چه اعتراضها که نمودند و چه مقدار احجار ظنونات از انفس مشرکه بر آن شجره طیبه وارد آمد تا بحدی که فرعون و ملأ او همت گماشتند که آن نار سدره ربانیه را از ماء تکذیب و اعراض افسرده و مخمود نمایند و غافل ازاینکه نار حکمت الهیه از آب عنصری افسرده نشود و سراج قدرت ربانیه از بادهای مخالف خاموشی نپذیرد”.


Hosham.nikbakht(https://t.me/bahai19)