And likewise, He saith: “As for those who believe not in the verses of God, or that they shall ever meet Him, these of my mercy shall despair, and these doth a grievous chastisement await.” Also, “And they say, ‘Shall we then abandon our gods for a crazed poet?’”
The implication of this verse is manifest. Behold what they observed after the verses were revealed. They called Him a poet, scoffed at the verses of God, and exclaimed saying: “These words of his are but tales of the Ancients!” By this they meant that those words which were spoken by the peoples of old Muhammad hath compiled and called them the Word of God.
” و همچنين می فرمايد: “وَ الَّذينَ کَفَرُوا بِآياتِ اللّه وَ لِقائِهِ اولئِکَ يَئِسُوا مِنْ رَحْمَتِی وَ اولئِکَ لَهُمْ عَذَابٌ اَليمٌ.” و همچنين می فرمايد : “وَ يَقُولُونَ اَئِنّا لَتَارکوا آلِهَتِنا لِشَاعِرٍ مَجنُونٍ.” مضمون اين آيه واضح است. مشاهده فرمائيد که بعد از تنزيل آيات چه می گفتند: آيا ما ترک کننده ايم خدايان خود را برای شاعری مجنون ؟ که آن حضرت را شاعر می ناميدند و به آيات الهيّه سخريّه می نمودند و می گفتند: اين کلمات اساطير اوّلين است، يعنی کلماتی است که قبل گفته شده و محمّد آن کلمات را ترکيب نموده می گويد از خداست.”
“وَ الَّذينَ کَفَرُوا بِآياتِ اللّه وَ لِقائِهِ اولئِکَ يَئِسُوا مِنْ رَحْمَتِی وَ اولئِکَ لَهُمْ عَذَابٌ اَليمٌ.”
سوره عنکبوت آیه ۲۳: و كسانى كه آيات الهى و لقاى او را منكر شدند اينانند كه از رحمت من نوميد شدند، و اينانند كه عذابى دردناك [در پيش] دارند.
“وَ يَقُولُونَ اَئِنّا لَتَارکوا آلِهَتِنا لِشَاعِرٍ مَجنُونٍ.”
سوره صافات آیه ۳۶: و مى گفتند آيا ما براى شاعرى ديوانه دست از خدايانمان برداريم
میگفتند: ” اين کلمات اساطير اوّلين است، يعنی کلماتی است که قبل گفته شده و محمّد آن کلمات را ترکيب نموده می گويد از خداست.”
یکی از ایراداتی که در زمان حیات حضرت رسول بر ایشان میگرفتند این بود که یهودیان و مسیحیان میگفتند که آنچه حضرت رسول تحت عنوان آیاتی از طرف خداوند بیان میکند در کتب ما بوده و هست و ایشان تنها اقتباس ناقصی از آنرا بیان میکنند. همچنین کفار نیز میگفتند که قصص قرانی قبل از نزول قران در میان اعراب متداول بوده است. حتی امروز هم برخی از منتقدین اسلام میگویند: اتصال و پيوستگي حضرت محمد و عرب با اهل كتاب، دلالت بر ياد گرفتن اين قصه ها از آنها دارد، خاصه که حضرت محمد پیش از رسالت بازرگان بوده است و به همین جهت به شهرهایی که اهل کتاب در آن ساکن بودند مانند دمشق که بزرگان ایشان در آنجا بودند در آمد و شد بوده است. حجیم ترین این انتقادات دوره سه جلدی القرآن و الکتاب تالیف یوسف درّه حدّاد نویسنده مسیحی معاصر لبنانی است که به بررسی آیات و قصص قرانی پرداخته است و مدعی است که آیات قرانی وحی نیست بلکه آموخته های حضرت محمد از اهل کتاب است.