تاللّه لا نريد ان نتصرّف فی ممالککم بل جئنا لتصرّف القلوب * انّها لمنظر البهآء يشهد بذلک ملکوت الاسمآء لو انتم تفقهون * و الّذی اتّبع مولاه انّه اعرض عن الدّنيا کلّها و کيف هذا المقام المحمود * دعوا البيوت ثمّ اقبلوا الی الملکوت هذا ما ينفعکم فی الاخرة و الاولی يشهد بذلک مالک الجبروت لو انتم تعلمون *
By the righteousness of God! It is not Our wish to lay hands on your kingdoms. Our mission is to seize and possess the hearts of men. Upon them the eyes of Bahá are fastened. To this testifieth the Kingdom of Names, could ye but comprehend it. Whoso followeth his Lord will renounce the world and all that is therein; how much greater, then, must be the detachment of Him Who holdeth so august a station! Forsake your palaces, and haste ye to gain admittance into His Kingdom. This, indeed, will profit you both in this world and in the next. To this testifieth the Lord of the realm on high, did ye but know it.
ما نیامده ایم که ممالک شما را تصرف کنیم ما برای تسخیر قلوب آمده ایم و نظرگاه جمال مبارک این است اگر که بفهمید. کسانی که از مولای خود تبعیت میکنند از جمیع دنیا اعراض کرده اند چه رسد به این مقام حمد شده (خود حضرت بهالله) رها کنید این خانه ها را (مقصود بیت المقدس و کعبه و نظایرهم هست) قبول کنید ملکوت الهی را چرا که نفع شما در در این دنیا و آخرت در این است. شهادت میدهد به آن مالک جبروت (خداوند) اگر شما از آگاهان باشید.
حضرت عبدالبهاء جلّ ثنائه در ضمن الواح مبارک وصايا ميفرمايند قوله العزيز:”ای احبّای الهی بايد سرير سلطنت هر تاجدار عادلی را خاضع گرديد و سُدَّه ملوکانه هر شهريار کامل را خاشع شويد. بپادشاهان در نهايت صداقت و امانت خدمت نمائيد و مطيع و خيرخواه باشيد و در امور سياسی بدون اذن و اجازه از ايشان مداخله ننمائيد زيرا خيانت با هر پادشاه عادلی خيانت با خداست هذه نصيحةٌ منّی و فرضٌ عليکم من عند اللّه فطوبی للعامِلينَ. عع”
و در لوح ابن ابهر ميفرمايند قوله العزيز:”احبّای الهی را کاری باختلاف و اتّفاق اوليای امور نه ابداً چنين اذکار را حتّی بر زبان نبايد برانند. تکليف احبّای الهی اطاعت اوامر و احکام اعليحضرت پادشاهی است آنچه امر فرمايد اطاعت کنند و همچنين کمال تمکين و انقياد بجميع اوليای امور داشته باشند. ولی در بين آنان اگر برودتی حاصل چه تعلّق باحبّای الهی دارد “حافظ وظيفه تو دعا گفتن است و بس”. مقصود اين است که احبّاء نبايد کلمهای از امور سياسی بر زبان رانند زيرا تعلّق بايشان ندارد بلکه بامور و خدمات خويش مشغول شوند و بس. در فکر آن باشند که بخدا نزديک شوند و برضای الهی قيام نمايند و سبب راحت و آسايش و سرور و شادمانی عالم انسانی گردند و هر نفسی بخواهد در نزد احبّاء ذکری از امور حکومت و دولت نمايد که فلان چنين گفته و فلان چنين کرده آن شخص که از احبّای الهی است بايد در جواب گويد ما را تعلّق باين امور نه ما رعيّت شهرياری هستيم و در تحت حمايت اعليحضرت پادشاهی. صلاح و مصلحت خويش خسروان دانند و بس …. علی الخصوص که بنصّ قاطع الهی ممنوع از مداخله و محاوره در امور حکومتيم.
و در لوح ابن اصدق از قلم ميثاق نازل قوله تعالی:”ميزان بهائی بودن و نبودن اين است که هر کسی در امور سياسيّه مداخله کند و خارج از وظيفه خويش حرفی زند يا حرکتی نمايد همين برهان کافيست که بهائی نيست دليل ديگر نميخواهد.”
و در لوح فرائض محفل شور ميفرمايند قوله العزيز:”ابداً در مجلس شور از امور سياسيّه دم نزنند بلکه جميع مذاکرات در مصالح کليّه و جزئيّه اصلاح احوال و تحسين اخلاق و تربيت اطفال و محافظه عموم از جميع جهات باشند. و اگر چنانچه نفسی بخواهد کلمهای از تصرّفات حکومت و اعتراضی بر اوليای امور نمايد ديگران موافقت ننمايند زيرا امرالله را قطعيّاً تعلّق بامور سياسيّه نبوده و نيست. امور سياسيّه راجع باوليای امور است چه تعلّقی بنفوسی دارد که بايد در تنظيم حال و اخلاق و تشويق بر کمالات کوشند. باری هيچ نفسی نبايد که از تکليف خود خارج شود. عع
…. الی قوله العزيز:”خامساً منع عموم از آنچه سبب فتنه و فساد و عدم مداخله در امور سياسيّه بالکلّيّه و عدم مکالمه در اين خصوص ولو بشقّ شفه و دلالت بر تمکين در جميع احوال و سکون و محبّت و دوستی با عموم.”
در کتاب گوهر یکتا حضرت ولی امرالله میفرمایند: بهائیان تعلق به احزاب سیاسیه ندارند زیرا حزب اللهند. و در اجرای سیاست الهی بذل ساعی می نمایند…. در این اصل اساس امر الهی یعنی عدم مداخله در امور سیاسی و اجتناب از احزاب و تمایلات سیاسی سه عامل بزرگ موجود است اول نفس اطاعت دوم مراعات حکمت سوم تشبث به قوانین کشوری برای تحقق اهداف امر الهی….
بیت العدل اعظم در پیام ۱۰ فوریه ۱۹۸۰می فرمایند: از جمله وظایف مقدسه، احتراز از مباحث و مناقشات سیاسیه است که فعلاً در همه جا بازاری رواج دارد. اهل بهاء را به مخاصمات و مشاجرات ارباب سیاست چه کار. باید به کمال اتقان بر عالمیان ثابت نمود که بهائیان در ظل تربیت آئین خویش در هر مملکتی که ساکن باشند، رعایای وفادار آن کشور و از دسائس اهل تزویر و ارباب تخریب و ارعاب دور و بر کنار. مطمح نظرشان سعادت بشر است و خدمت قلبی و حقیقی به مردمان هر کشور. در امور اداری مطیع حکومتند و در کمال صداقت و امانت به اجرا وظائف محوله مشغول و حزبی از احزاب و فردی از افراد را مرجح به دیگری ندانند و با مخالفت با احدی نپردازند.