حضرت باب شارع دیانت بابی

مقام حضرت باب چیست؟

مقام حضرت باب چیست؟ آیا حضرت باب فقط به عنوان مبشر حضرت بهاءالله میباشند و یا آنکه مقام رسالت و مظهریت مستقله را نیز دارا بوده و من حیث حقیقت و توحید در عالم امر (مشیت اولیه) با حضرت بهاءالله یکی هستند؟

جواب: حضرت باب اگر چه مبشر اعظم ظهور حضرت بهاءالله محسوب میشوند ولکن فی الحقیقه مقام اعلی و اصلی آن حضرت دارا بودن شریعت مستقله و صاحب جمیع اختیارات مظهر ظهور کلی الهی میباشند و از این جهت میتوان به وحدت بین ظهور ایشان و جمیع انبیاء و رسولان اولو العزم قبل خود (مثل حضرت محمد، حضرت عیسی و حضرت موسی) و همچنین به وحدت انبیای بعد از خود یعنی ظهور حضرت بهاءالله و ظهورات من بعد و من بعد من بعد الی آخر لا آخر له با ظهور ایشان اشاره نموده و از این لحاظ است که میتوان بوحدانیت حقیقی بین ظهور حضرت باب و حضرت بهاءالله قائل گشت.

جوهر مطلب آنکه حضرت باب از یکطرف موعود جمیع انبیاء و رسولان قبل خود بوده و از طرف دیگر مبشر به ظهور بعدی هستند که شدت ظهورش بمراتب بیش از ظهورات قبل بوده چه که هر ظهوری از یک طرف موعود ظهورات قبل خود و همچنین از طرف دیگر مبشر به ظهور بعد خود میباشد. بیانات ذیل موید این اصل اساسی میباشد:

“کل ظهورات قبل از برای رسول الله خلق شده و کل ظهورات و آن ظهور از برای قائم آل محمد خلق شده و کل ظهورات و ظهور قائم آل محمد از برای من یظهره الله خلق شده و همچنین کل ظهورات و ظهور من یظهره الله از برای ظهور بعد من یظهره الله خلق شده و همچنین الی ما لا نهایه شمس حقیقت طالع و غارب میگردد و از برای او بدئی و نهایتی نبوده و نیست”
(بیان فارسی باب ۱۲ واحد ۴)

“قل تالله ان هذا النقطه الاولی قد ظهر فی قمیصه الاخری”
(حضرت بهاءالله)

“هل من ناصر ینصر جمال الاولی فی طلعه الاخری”
(سوره دم – حضرت بهاءالله)

“حضرت رب اعلی مظهر وحدانیت و فردانیت الهیه و مبشر جمال قدم”
(الواح وصایا حضرت عبدالبهاء)

حضرت ولی امر‌الله میفرمایند : “یکی از حقایق اساسیه ای که در امر حضرت بهاءالله صریحا مذکور و باید اهل بهاء کما هی بدان معترف باشند آنست که حضرت باب موسس شریعت بابیه از جمله مظاهر الهیه و دارای سلطنت و اقتدار مطلقه و حائز کلیه حقوق و مزایای رسالتی مستقله است و بنظر این عبد این نکته محتاج به تصریح و تبیین است که حضرت اعلی فقط مبشر ظهور بهائی نیست بل چنانچه خود در کتاب بیان فارسی تصریح فرموده همان موعود مقدسی است که به ظهورش وعود جمیع انبیای سلف تحقق یافته است”
(دور بهائی – قسمت حضرت باب – ترجمه)

“در حقیقت عظمت حضرت باب نه فقط از آن لحاظ است که من عند الله به تبشیر چنین ظهور منیعی مبعوث گشته بلکه بیشتر از آن جهت است که با قدرت و اختیارات انبیای اولو العزم ظاهر شده و عصای رسالت مستقله را بنحوی که در هیچ یک از ظهورات قبل سابقه نداشته در ید اقتدار گرفته است”
(ماخذ بالا)

“حضرت باب مبشر امر حضرت بهاءالله با وجود دوره کوتاه رسالتش در مقام اول مظهر کامله الهیه بوده”
(ماخذ بالا – قسمت حضرت عبدالبهاء – ترجمه)


منبع: وبسایت دریای نور