حضرت بهاءالله شارع دیانت بهائی

بیانات مبارکه حضرت بهاءالله

” در این دو روزه عمر به اعمالی مشغول شو که عرف رضا از آن متضوع گردد و بطراز قبول مزین شود . “
لوح مبارک خطاب به شیخ محمد تقی
اصفهانی صفحه ۵۶


” بلی انسان عزیز است چه که در کلّ آیت حقّ موجود لکن خود را اعلم و ارجح وافضل و اتقی دیدن خطائی است کبیر” .
ص ٩٥ ج ٣ امر و خلق


” کل را وصیت مینمایم بعدل وانصاف ومحبت ورضا. “
” بگو أی مردمان در سایۀ داد وراستی راه روید ودر سراپردۀ یکتائی در آئید. ”
حیات بهائى، مؤسسه ملی مطبوعات امری ۱۲۲ بدیع، ص ۲۹_۳۰


” عدل وانصاف دو حارس اند از برای حفظ عباد واز این دو کلمات محکمۀ مبارکه که علت صلاح عالم وحفظ امم است ظاهر گردد. ”

امر وخلق جلد ۳ ص ۱۷۵


” خاطری نیازارید و کلمه سوء بر زبان نرانید اگر از کسی فضائل عالَم انسانی و سلوک در رضای الهی مشاهده کنید تمجید کنید والا صمت و سکوت اختیار نمائید “
ص ١٨٥ ج ٣ #امر وخلق


نشان عاشق آن باشد که سردش بینی از دوزخ
نشان عارف آن باشد که خشکش بینی از دریا
هفت وادی ص ششم


حضرت بهاءالله: “در رَیَعان شباب و اوّل جوانی هر نفسی به محبّت الهی فائز شد، او از اهل فردوس اعلی مذکور. جهد نما تا از تو ظاهر شود آنچه که سبب ارتفاع امر است.”(آیات الهی، ج2، ص332)


” نصائح قلم اعلی را بگوش هوش بشنوید عموم اهل عالَم باید از ضرّ دست و زبان شما آسوده باشند… “.
(لوح مبارک دنیا،ص۴۷)


حضرت بهاء الله میفرمایند:

” این ایام باید کل باتحاد واتفاق تمسک نمایند وبنصرت امرالله مشغول گردند که شاید نفوس غافله فائز شوند بآنچه که سبب رستگاری ابدیست “
(اشراقات ص115)





” آنچه سبب نفع عالَم است هر چه باشد لدی اللّه مقبول و محبوب و دون آن هر چه باشد مردود چه که این ظهور محض نجات و اصلاح و اتّحاد و اتّفاق و راحت اهل عالَم بوده ”
(ص ٢٠٤ ج ٣ امر و خلق )


” این مظلوم حزب اللّه را از فساد و نزاع منع فرمود و باعمال طیّبه و اخلاق مرضیّه روحانیّه دعوت نمود “.
(لوح مبارک دنیا ص ٤٩)


سیاست الهی مهربانی بجمیع بشر بدون استثناء .
آن سیاست حقیقی است و این روش شایان نفوس مقدسه رحمانیه “٠
(ص ٣٠٥ ج ٣ امر و خلق )


ای مؤمن باللّه، در هر ظهوری ناظر به خود امر و ظهورات ظاهره من عند او بوده تا از صراط الهی نلغزی. مثلاً ملاحظه در انسان نما که اگر او را به خود او عارف شوی، در هر قميص که او را ملاحظه نمائی ميشناسی و لکن اگر نظر بدون او از لباس و قميص داشته باشی، هر آن و يومی که قميص تجديد شود از عرفان او محتجب و ممنوع مانی. پس نظر را از تحديدات ملکيّه و شئونات آفاقيّه و ظهورات اسمائيّه برداشته و به اصل ظهور ناظر باشيد که مبادا در حين ظهور از اصل شجره محتجب مانيد و جميع اعمال و افعال شما عاطل و باطل شود و از اثبات به نفی راجع شويد و شاعر به آن نباشيد.

آيات الهى جلد ۱ ص146


عالم را شبهات علمای ایران از مقصود عالمیان ممنوع نموده ، به اوهام متمسّکند و خود را اهل یقین می دانند . بعد از هزار و دویست سنه و اَزیَد ثمره اعمالشان آن بود که شنیدید ، کلّ فتوی بر سفک دم اطهر دادند . شکر کن محبوب یکتا را که تأیید فرمود و راه نمود و به صراط مستقیم هدایت کرد . للّه الحمد از کأس عرفان آشامیدی و به ذکر و ثنای مقصود عالم فائز گشتی . آنچه حال لازم است حکمت ، چه که ناس در بحر غفلت مستغرقند ، اگر فی الجمله آگاهی یابند بر اعراض قیام نمایند . الی حین مقصود این مظلوم معلوم نه ، چه اگر اطّلاع می یافتند کلّ قصد مقام می نمودند و از شبهات و اشارات و خطیئات خود را به آب رجوع اِلَی اللّه طاهر نموده ، قصد طواف می کردند . از حقّ بطلبید اهل عالم را از کوثر قرب محروم نفرماید و از بحر علم منع ننماید . اوست قادر و اوست مقتدر و اوست دانا و اوست توانا .

مجموعه آیات الهی ج ۲ ص ۹۳


پنجم شهر القول
امروز صاحبان ابصار جمیع ذرّات کائنات را با فرح و سرور مشاهده می‌نمایند ، چه که بآنچه از اوّل لا اوّل بشارت داده‌اند ظاهر شده . لعمر محبوبنا و مقصودنا اگر در قلبی اقلّ از سمّ اِبره محبّة اللّه باشد و یا نور انصاف ، باین بیان مشتعل شود ، اشتعالیکه عالم را بحرارت محبّت اللّه فائز نماید . ای اهل بهاء این سست عنصرهای عالم را بگذارید بحال خودشان و با انفس مشتعله و ارجل مستقیمه و ایادی قویّه و ابصار حدیده و آذان واعیه و قلوب زکیّه و السن طَلقه بگوئید و ببینید و بشنوید .

مجموعه آیات الهی ج ۱ ص ۲۶۰


یا حسین ، این مظلوم کلّ را وصیّت فرموده و می فرماید به اعمال طیّبه و اخلاق مرضیّه تا کلّ اهل حقّ را به طرازی که سزاوار است مشاهده نمایند . لَعَمری عمل طیّب هادی بوده و خواهد بود و همچنین کلّ را به تقوی اللّه وصیّت می نمائیم ، چه که تقوی در ملکوت علم الهی از احسن طراز محسوب . طوبی لِلعاملین . الحمد لِلّه ربّ العالمین .

مجموعه آیات الهی ج ۲ ص ۲۷۴


ای اهل بهاء ، قسم به بحر معانی که از هر کلمه بحر حَیَوان جاری . آیا می نوشید و مخمود مشاهده می شوید و یا ملتفت نیستید ؟ امروز جمیع ذرّات به ندای ” قَد اَتَی المالِک ” ناطقند و جمیع ملأ اعلی اهل انشاء را به ” جاءَ رَبُّک و المُلکُ یَوْمَئِذٍ لِلّه ” بشارت میدهند . آیا آذان از اصغای این نغمات روحانیّه محروم است و یا به اسباب ظاهره از آن ممنوع ؟ بشنوید ندای مظلوم را و وقت را از دست مدهید . کمال جهد را مبذول دارید که از فیوضات یوم اللّه محروم نمانید و جمیع را به استقامت کبری دعوت کن که شاید این عطیّه عظمی را از دست ندهند و به اسم حقّ حفظش نمایند …. امروز نفوسی که از این بحر آشامیده‌اند باید خود را در مقامی مشاهده کنند که جمیع مَن علی الارض قادر نباشند بر تکلّم نزد ایشان ، چه جای آن که سبب گمراهی شوند .

مجموعه آیات الهی ج ۲ ص ۲۵۷


” محبوب عالمیان میفرماید ای بندگان، اول امری که سبب ایمان وایقان وتقدیس وتنزیهست توحید ذاتم بوده از اشباه وامثال. هر نفسی باین مقام فائز شد او از موحدین لدى العرش مذکور است واسمش در الواح إلهی مسطور. انشاءالله به فضل رحمانی باین مقام فائز شوید واز این رحیق بیاشامید، وچون قلب وجان از توجه بما سوى الله پاک ومقدس شد باید بآنچه در الواح نازل است عامل شوید تا هیاکل عباد در ظاهر هم مقدس ومنزه گردند. این است مقامی که در ظاهر عین باطن است وباطن عین ظاهر واین مقام محبوب بوده ودون آن مردود “

(آثار قلم اعلى جلد 5 ص91)


کانال طلوع دیگر(@tolouidigar)