حضرت بهاءالله شارع دیانت بهائی

ظهور حضرت بهاءالله

حضرت باب در همه ي آثار و سخنان خود بر این تأکید داشتند که به زودي ظهور عظیم تري رخ خواهد داد و از پیروان خود میخواستند که در پذیرفتن ظهور پس از خود لحظه اي تردید ننمایند.

این ظهور عظیم ظهور حضرت بهاء الله بود . حضرت بهاءالله از خاندان وزرا و نسبت شان از یک سو به حضرت ابراهیم و از سوي دیگر به پادشاهان قدیم ایران و انوشیروان دادگر می رسید . نام مبارکشان میرزا حسینعلی و متولد طهران بودند.
وارستگی ایشان از امور دنیائی و مهربانی و دفاع از فقرا و محافظت از محرومین و حسن سلوك و اخلاق ایشان زبانزد خاص و عام بود. پس از آن که به حسب ظاهر توسط ملاحسین بشرویه اي ( اولین مؤمن به حضرت باب) از دعوت حضرت باب مطلع گشتند ، به تمام قوا به حمایت و پشتیبانی از آن حضرت و ازبابیان پرداختند.
پس از تیرباران حضرت باب ، دو جوان بابی که از شدت غم و اندوه دیوانه شده بودند ، با تفنگ ساچمه اي قصد جان ناصرالدین شاه را کردند و این اقدام خودسرانه ي ایشان باعث شد که حملات برضد بابیان و قتل و غارت آنان اوج گیرد. در این زمان حضرت بهاءالله که از نظر حکومت از رؤساي بابیه به شمار می رفتند ، به
تهمت این که در این سوء قصد نابخردانه دست داشته اند ، دستگیر و به سیاهچال طهران افکنده شدند.
پس از چهارماه که بی گناهی حضرتش به اثبات رسید و خونخواهی علما و درباریان کاهش یافت ، حضرتش از زندان آزاد و در سرماي زمستان با خانواده و برخی یاران به #بغداد تبعید گردید. از آن پس حضرت بهاءالله همه ي حیات خود را به دور از ایران و در تبعیدهاي متوالی گذراندند. چند سال بعد با افزایش نفوذ و محبوبیت حضرت بهاءالله در بغداد، بنا به تحریک دولت ایران ، دولت عثمانی حکم تبعید مجدد حضرت بهاء الله را به #استانبول صادر نمود. قبل از حرکت از بغداد به سوي استانبول حضرت بهاء الله رسالت خود را بر همگان آشکار نمودند و چیزي را که بسیاري از بابیان به مدد درك وهوش خود به آن پی برده بودند ، علنی کردند: ایشان همان موعودي بودند که حضرت باب به ظهور ایشان بشارت داده بود.
حضرت بهاء الله از استانبول نیز به ادرنه و از ادرنه به عکا در خاك فلسطین تبعید شدند. درهمین شهر بود که 24 سال بعد ، سرانجام درسن 75 سالگی روح مقدسشان عالم خاك را ترك گفت.
ازحضرت بهاءالله کتب و آثار بسیاري بر جاي مانده که همه یا به خط خود ایشان است یا به تأیید ایشان رسیده است. از میان آثار آن حضرت کتاب مستطاب اقدس به ام الکتاب و به کتاب آسمانی بهائیان مشهور است.
اکنون مراقد مطهر حضرت بهاء الله، حضرت باب ، حضرت عبدالبهاء پسر ارشد و جانشین حضرت بهاءالله و اعضاي خانواده ایشان در عکا واقع شده است. به همین مناسبت مرکز اداري و روحانی جامعه ي جهانی بهائی نیز درعکا و در شهر مجاورش، حیفا قرار دارد.
لازم به ذکر است که حضرت بهاءالله و حضرت عبدالبهاء نه به میل درونی خود که بنا به خواست دولت ایران به این سرزمین که درآن زمان در قلمرو دولت عثمانی قرار داشت و حدود هشتاد سال بعد با تشکیل دولت اسرائیل تحت حکومت آن دولت قرار گرفت ، تبعید گشتند.


آیات الهی ج1 ص284

اختلاف سبب و علت تضییع امرالله بوده و اتحاد و اتفاق سبب علو امر… قلم اعلی در کل احیان احبای خود را به آنچه سبب راحت و آسایش و نجاتست تعلیم نموده و امر فرموده ولکن اکثری از آن غافل. افق هدی از غیوم هوی تاریک شده. حزن این مظلوم از ظلم ظالمان نبوده،چه که هر وقت و هر حین ظلمی بر شجره امر وارد، سبب ارتفاع آن گشته چنانچه مشاهده نمودی و می نمائی، ولکن از اعمال بعضی از دوستان حزن وارد.


کانال تلگرام آموزه های دیانت بهائی
@ayine_bahai01