حضرت بهاءالله شارع دیانت بهائی

لوح جواهر الاسرار

این سفر جلیل نازله در بغداد مخاطبش سید یوسف سدهی اصفهانی است که درباره ی ظهور موعود و اشارات موجود در دست ناس سوال نموده بود .

حضرت بهاءالله در ابتدای لوح به بیان علت اعراض مردم از مظاهر الهیه در هر عصر و زمان میپردازند که اگر سالک علت اعراض از رسل را نداند به مراتب ایمان و ایقان هرگز نمیرسد و دو علت عمده که باعث اعراض از رسل شده را ذکر میفرمایند : یکی در نیافتن لحن قول در کتب مقدسه و دیگر اینکه به خود حجت الهیه که با مظاهر امر فرستاده میشود توجه نمی کنند و به جای آن از رهبران مذهبی خود پیروی میکنند و مثال هایی را از کتب مقدسه ذکر می نمایند .
از مسائل استدلالیه مطروحه ، شبهه ابدیت شرایع ، بدین معنی که پیروان هر دینی شریعت خود را ابدی میدانند و ابدی ماندن آن را شرط قبول هر مظهر بعدی قرار میدهند و چون هر مظهر بعد ناسخ شرع قبل است لذا از مظهر الهی به علت تمسک به شریعت خود معرض میشوند .
سپس در باب حضرت قائم با اشاره به محال عقلانی وجود جابلقا و جابلسا که در احادیث محل زندگی حضرت خوانده شده اند حیات جسمانی برای قائم را با استدلال منطقی استقرائی نفی میفرمایند .
از جمله مطالب دیگر که در جواهر الاسرار توضیح و تشریح شده است معنی بعث و حشر و نشر و حیات و موت و جنت است که همه با ظهور قائم موعود مرتبط می باشد .
در قسمت پایانی لوح به ظهور من یظهرالله اشاراتی فرموده و اهل بیان را اخبار مینمایند که از شناسایی آن مقام محروم نمانند .
مطالعه ی این لوح جلیل به طالبان حقیقت توصیه می شود .


دانلود لوح جواهر الاسرار


کانال تلگرام آموزه های دیانت بهائی
@ayine_bahai01