حضرت بهاءالله شارع دیانت بهائی

لوح قناع

این اثر منیع در جواب حاجی محمد کریم خان در اعتراض به یکی از بهائیان به نام محمد رضای قناد شیرازی در بکار گیری کلمه ی قناع در نامه ای که جهت هدایت او فرستاده بود نازل گردیده است .

این لوح علاوه بر شرح و بسط مفاهیم مربوط به کلمه ی قناع و معانی و نحوه ی استفاده از آن ، حاوی مطالب و قضایای عدیده ی مهمه ی دیگری است که دامنه ی آنها به علوم قرآنی ، مباحث کلامی ، مسائل عدیده عرفانی و علوم بلاغی کشیده میشود .
و نیز بیان میدارند که خداوند اگر چه صاحب جمیع علوم است اما کلمات الهیه مقدس از اشارات و صناعات و قواعد قوم است و دلیل آنکه اگر کلمات الهیه بر اساس قواعد قوم نازل می شد مقام کلمات خلق می یافت و امتیاز بین کلام خالق و کلام مخلوق از بین میرفت .
در عین حال جمال قدم این مطلب را تصدیق می نمایند که کلام الهی به زبان قوم نازل می شود ولی لازمه ی آن تطابق کلام الله با قواعد موضوعه و مجعوله و دائم التغییر علما نیست . کلام الله نتیجه ی نزول وحی الهی به فطرت اصلیه ی الهیه است و حجیت آن نیز دقیقا به همین دلیل است . کلام الله هر چند با لسان قوم میجوشد ، از آن بهره میگیرد ، عناصر آن را پذیرا میشود و با آن می آمیزد اما در همه احوال به فرموده ی جمال مختار ” کلمات منزله ء الهیه میزان کل است و دون او میزان او نمیشود “


دانلود لوح قناع


کانال تلگرام آموزه های دیانت بهائی
@ayine_bahai01